Permalänk
Medlem

Stora problem med OS

Jag har en laptop med Windows 2000 som helt plötsligt började låsa sig när man startade datorn.
Enda sättet att ta sig in i den var att starta i felsäkert läge.

Så jag bestämde mig för att installera XP istället.

Jag gick in i felsäkert läge och började uppdatera operativsystemet till XP. Alltså så att man skulle få behålla alla gamla filer.

När installationsprogrammet startade om sig själv så låste sig datorn igen när den skulle starta upp igen, nu kommer jag inte in alls, inte ens i felsäkert läge.
"installationsprogrammet kan inte startas i felsäkert läge" säger den.

Det enda jag kan komma in i är nån setup grej genom att trycka F2 alldeles i början.

Jag är helt ställd... Vad ska jag göra?

Desperata men vänliga Hälsningar från Jakob

Permalänk
Medlem

hmm, om jag var du skulle jag isf installerat om med xp genom att ta bort partitionerna, enkel utväg Men då försvinner ju dina filer, men det få vara en sista utväg... Annars vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

[Asus Nforce2 socket A] [AMD Athlon XP 3000+] [1024 PC 2700 minnen] [80GB + 60GB Seagate Barracuda HDD] [ATi Radeon 9600XT 128MB] [Colorcase X-dreamer II]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sph89
hmm, om jag var du skulle jag isf installerat om med xp genom att ta bort partitionerna, enkel utväg Men då försvinner ju dina filer, men det få vara en sista utväg... Annars vet jag faktiskt inte.

Inga garantier på att det fungerar heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sph89

Filerna kan gott få försvinna, bara jag får igång datorn igen...
Men grejen är ju att jag inte vet hur jag ska gå tillväga, kommer inte ens in i Dos.
Sätter man i en startdiskett så händer ändå ingenting, den verkar inte märka av att den sitter i utan försöker starta upp datorn som vanligt...

Nån som har nåt hum om hur ja ska gå tillväga?

MVH Jakob

Permalänk
Medlem

tryck F2 i början och ända "boot setup" att den ska böja med floppy, sen CD ROM och sen IDE1 eller IDE0 eller vad det nu står...

Permalänk

troligen hdd som spökar testa den i en annan dator och rensa den därifrån.. kan ju hända ochså att den dött

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
troligen hdd som spökar testa den i en annan dator och rensa den därifrån.. kan ju hända ochså att den dött

Jo, men det är ju en laptop! Så det är väl inte det första man gör...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakobbus
Sätter man i en startdiskett så händer ändå ingenting, den verkar inte märka av att den sitter i utan försöker starta upp datorn som vanligt...

XP:s skiva går väl att boota direkt från?

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Medlem

ja du kna boota direkt från xp skiva... bara du ändrar så att den bootar upp från cd-romen först... Ett alternativ om du vill försöka spara dina filer är att ladda hem en linux live cd, typ knoppix. Då kan du starta datorn med den å bränna ut de filer du vill ha kvar, alternativt spara dom på ett flash minne.....

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ni är duktiga! Allihopa!

Nu har jag bootat den från XP skivan, när jag sen ska formatera hårddisken så går det bra, men när den installerar och säger att den har 35 minuter kvar så hänger sig datorn...

Kan det vara fel på hårddisken kanske? ellet nåt annat?

Finns det isåfall nå program som man kan köra från diskett för att kontrollera hårddisken?

MVH Jakob