Permalänk

LAN. Tådlöst till tråd.

Hejsan. Jag och några kompisar har tänkt att ha ett litet lan. Lanet skall vara i ett garage som är cirka 20m från routern i huset. Vi har ingen såpass lång kabel så vi har tänkt att lösa det på detta sättet att vi kör med en trådlös router och sedan så har vi en server med trådlöst nätverkskort i samt vanligt. Kommer detta att fungera så vi får internet? Hur sak vi göra? Brygga anslutningar eller?

Tack på förhand.

Visa signatur

MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
http://offtopic.tfv.se
Varför?http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42139...

Permalänk
Medlem

De funkar.... men kan bli lite ostabilt

Visa signatur

Soltek-k8t800pro, amd64-3500@2640mhz 1,5v, ati-r 9700, no-name pci 3200 1024mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nypan_ny
De funkar.... men kan bli lite ostabilt

Jo, men hur gör man då? Vi får det inte att fungera!

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk

Du bryggar din trådlösa ansluting med tråden, eller så ändvänder ni nått speciellt program, kommer intte ihåg vad dom heter dock..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Re: LAN. Tådlöst till tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fëanáro
Hejsan. Jag och några kompisar har tänkt att ha ett litet lan. Lanet skall vara i ett garage som är cirka 20m från routern i huset. Vi har ingen såpass lång kabel så vi har tänkt att lösa det på detta sättet att vi kör med en trådlös router och sedan så har vi en server med trådlöst nätverkskort i samt vanligt. Kommer detta att fungera så vi får internet? Hur sak vi göra? Brygga anslutningar eller?

Tack på förhand.

Funkar utmärkt men lite ostadigt som sagt.

Det du gör är följande steg.

1. Konfigurera routern som vanligt så att ni kommer åt Internet genom den. Se till så eran server i garaget kommer åt Internet genom routern trådlöst.

2. Konfigurera servern så att den skall dela Internet uppkopplingen på er trådlösa anslutning, koppla därefter nätverkskortet med kabel till en switch eller hur ni nu tänkt att koppla ihop de övriga datorerna med servern.

Wips!

Nu har ni gateway på gateway vilket kanske inte är bäst men det funkar.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ut routern och satt i en plastlåda eller likande utomhus. gärnat försöka skärma av mot det håll som de tänkt att gå emot..

Sen servern ni hade som ni tänket köra med.. försök ta ut antennen utomhus och sätt på nått fönsterbleck typ.. Fri sikt är _alltid_ en fördel.

Kan berätta om ett LAN jag var med på en gång för längesen. Där drog vi ca. 80-90 meter TP kabel, hängd mellan lyktstolparna och igenom folks trädgårdar. Till ett hus för att få dela på en 512kbit lina..

Permalänk
Medlem

Är det 20m bara så kan du lägga ner en kabel med ett rör.

Annars så kör du bara peer2peer mellan två wlan kort. fast då kan du behöäva ha extern antenn också och då blir det genast ganska dyrt.

Mitt tips är nog ändå att gräva ner TP i marken.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Jo men vi ska bara ha lanet i några dagar så vi vill helst inte köpa någon 20m kabel:p

Visa signatur

MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
http://offtopic.tfv.se
Varför?http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42139...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag hade tagit ut routern och satt i en plastlåda eller likande utomhus. gärnat försöka skärma av mot det håll som de tänkt att gå emot..

Jo, men familjemedlemmarna som inte är med på LANet vill också ha bredband

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men vi ska bara ha lanet i några dagar så vi vill helst inte köpa någon 20m kabel:p

Är inte särskillt dyrt.

Permalänk
Medlem

Re: LAN. Tådlöst till tråd.

Citat:

Tack på förhand.

bara så att du vet så håller en vanlig nätverkskabel max 100m... men ni kanske har en längre avstånd.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف