Permalänk
Medlem

Ta en titt på DH filmer från 97-99, då förstår ni varför folk började modda.

Personlige så tycker jag att ordet färdigmoddade står för överdrivna lådor och därför så tycker de flesta att de är fula. Därför så kallas inte diskreta lådor för färdigmoddade trots att det är presis vad de är.
För ett tag sedan så var ju trots allt gömda cd-enheter en modd.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

tycker dom bara är fula, gillar chassin utan onödiga prylar och färger och blippblopp på sig..

helst ska dom vara helt vita/gråa och sen inget blippblopp trams.. för mig då..

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010072534

där har vi en Snygg låda enligt mig, dagens chassin är oftast så otroligt överdrivna att man bara blir sur på dom...

(roliga är att det där chassit skulle ha kostat 4-500kr för några år sen, men p.g.a. att alla billiga nu ser ut som skräp så kan dom helt plötsligt ta ut 950kr för det...fasligt)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu är du rätt ung så du var antagligen inte med när hela moddnings grejen började. (Antar du är född 87 med tanke på ditt nick)

Det var då alla satt med beiga chassin. Man börjar måla sina chassin, skära ut hål till fläktar osv osv. Man var speciell och ensam om sitt chassi.

Så nu när företagen börjat sälja färdig "moddade" chassin så har det förlorat hela sin grej med att ha en moddat chassi med plexi osv.
Det är inte längre något speciellt att ha en annorlunda chassi.

Så nu när hela marknaden har blivit överfulla med såna chassin så går folket över till stilrena chassin, iallafall vi äldre(Eller bara jag kanske?).

Ett tag så var det bara barebone's som gällde t ex, men det har avtagit det med.

Jag är också 87a och jag har varit med hela vägen.. var med då det började bli poppis att sätta in plexiglas i sidan av datorn och när LCD började bli populärt

Det är nog bara så att vissa personer missade den eran

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

för att swec har en tendens att sammla på sig folk som fyllt 20år och som pga det får nån 20årskris lr vad man ska säga, och att sedan "mogna" till sig. och eftersom att ett chassi kan förska verka fränt/coolt så är det alledels för mycket för någon förtidssurgubbe att tycka vara fränt/coolt

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
[B]Färdigmoddade chassin med en massa plastschmäck är dessutom lätt att tröttna på. Det kanske ser kul ut på nätet, i butiken och de första två veckorna. Men sen då?

Haha, du kan verkligen dina saker, jag köpte en ThermalTake V7000 med 6 fläktar i,
3 neon fläktar grym display massa blinkade och skit, tyckte att den var ashet den månaden jag köpte den, nu är den bara jobbig

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

dom kanske inte gillar datorer som ser ut som en julgran

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
för att swec har en tendens att sammla på sig folk som fyllt 20år och som pga det får nån 20årskris lr vad man ska säga, och att sedan "mogna" till sig. och eftersom att ett chassi kan förska verka fränt/coolt så är det alledels för mycket för någon förtidssurgubbe att tycka vara fränt/coolt

så man är "förtidssurgubbe" om man inte gillar blinkande chassin? jag satt mittemot en på dh som hade sånt skit som blinkade i takt med musiken, och jag kan lova att jag hade många onda tankar mot den datorn.

Permalänk
Medlem

Jag minns den goa tiden då man belyste SMÅ områden med vanliga dioder, att sätta in dioder i en Chieftecfront var ju något av det fränaste man kunde göra

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Inget fel med det chassit, men ser ju exakt ut som Raidmax Scorpio. Jag gillar sidofönster på chassin faktiskt ^^ Någon lampa går också bra. Men de ska vara i aluminium och inte massa onödig plast!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Jämnför ett raidmax med en stylad EPA och ett lian li med en Mercedes-benz :).

Kunde inte sagt det bättre själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
för att swec har en tendens att sammla på sig folk som fyllt 20år och som pga det får nån 20årskris lr vad man ska säga, och att sedan "mogna" till sig. och eftersom att ett chassi kan förska verka fränt/coolt så är det alledels för mycket för någon förtidssurgubbe att tycka vara fränt/coolt

Jaha, du. Så man "ska" gilla bullig plast och chassin som ser ut som rymdleksakerna jag hade när jag var 5?

Jag hatade plasthärken redan innan jag fyllde 20 (iofs var det på den tiden ett svart chassi kunde ses som ganska ovanligt), vad är jag då? Dinosaurie?

Permalänk

Anledningen till att många ogillar det där chassit är inte bara för att det har ruta m.m utan för att det är så budget och ostabilt.

Visa signatur

* Stationär P4 3200 MHz - 1024DDR - 250GB - RADEON 9800 PRO - AUDIGY 2 - LG 19" TFT
* Server AMD 2500@3200+ - 512DDR - 30GB - GF2 MX400 - 19 TFT
* Bärbar FUJITSU AMILO - P4 2800 MHz - 512DDR - 80GB - RADEON 9000 - 15.1" TFT

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att ett stilrent chassi är ett fint chassi!
Visst kan det vara lite coolt att komma på ett lan med en dator som lyser som ett discotek och alla är sura för att dom inte kan sova med alla dina strobolights och flashiga led fläkter och ccfl rör.
Men håller ni inte med om att den delen av chassi som blinkar osv tillhör den yngre generationen av datanördar? Vet inte varför jag tycker så men så tycker jag iallafall!
Nått som är så grymnt snyggt kan vara ett stilrent chassi men ett plexifönster och en snygg gravyr och ngn belysning på det. Det är Stilrent och Snyggt.
Men det kommer ju också snart att säljas från fabrik så då kommer det ju inte vara lika snyggt för alla har det?
Tror att många här kanske blir sura när ni läser detta men minst lika många håller med mig inte sant?

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordlander
Anledningen till att många ogillar det där chassit är inte bara för att det har ruta m.m utan för att det är så budget och ostabilt.

Hur kan man ogilla något som är billigt?

Permalänk
Medlem

Och när man blir ännu lite äldre inser man att man inte längre vill ha sitt fulltower stånde vid skrivbordet och skaffar en smidig liten barebone eller kanske en laptop. Men med ett 19" rack i garderoben med rackservrar som kan ta hand om diskarray och annat lull lull.

Finns det ens nått snyggare än ett välbyggt rack med servrarna snyggt uppradade?

Edit: Det finns fresten en del moddande som alltid går hem. Sann hantverksskicklighet. Som Wolverine t.ex. Jag erkänner att jag inte gillar alla motiv och moddar han gjort men alltid respekt för ett väl gjort hantverk.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Hur kan man ogilla något som är billigt?

Om det är skräp så spelar det ingen roll om det är billigt.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3r0x^

Men håller ni inte med om att den delen av chassi som blinkar osv tillhör den yngre generationen av datanördar? Vet inte varför jag tycker så men så tycker jag iallafall!

smaken är som baken. man kan vara väl 'gammal'/äldre och gilla sådant "flashigt" ändå.. så att fösa in det i kategorin "yngre generationen av datanördar" låter ju bara konstigt. ett chassi jag tycker är snyggt nu lär jag tycka är snyggt om 5 år

och ett snyggt chassi är ju ett snyggt chassi oavsett om det är fabrikstillverkat eller egenmoddat. Det blir ju inte snyggare bara för att det är moddat, och det blir inte fulare bara för att det råkar vara fabrikstillverkat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Hur kan man ogilla något som är billigt?

Därför att man oftast får vad man betalar för, det finns undantag, men denna regel gäller i 95% av fallen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groover
Finns det ens nått snyggare än ett välbyggt rack med servrarna snyggt uppradade?

Problemet är ju att det är svårt att hitta billiga rackskåp, ska vara begagnat i så fall men oftast verkar företagen hålla på sådana prylar tills de faller i småbitar. Man kanske skulle prova att leta på konkursutförsäljningar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Jaha, du. Så man "ska" gilla bullig plast och chassin som ser ut som rymdleksakerna jag hade när jag var 5?

Jag hatade plasthärken redan innan jag fyllde 20 (iofs var det på den tiden ett svart chassi kunde ses som ganska ovanligt), vad är jag då? Dinosaurie?

jag har ett antec 3000 vilket enligt många kan anses som ett kvalitetschassi, och jag tycker det är förbannat tråkigt chassi men det kostade ju mig 600kr så det spelar ingen roll. och jag kan säga att detta chassi är väldigt plastigt

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Därav "när man blir ännu äldre" det är ju då man får kontakter och pengar. Fast är du ute efter rackskåp så finns det lite här och där. Tradera finns det ett par skåp på. Fast jag vet inte var i landet. Inget man skickar hur som helst precis. Men jag vet en kille i stockholm som ska sälja ett skåp som ser helt ok ut på bilderna iaf.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Stilrent chassi enligt mig är svart och utan onödiga former. Dvs bara ett rätblock av aluminium med dator delar innuti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asnan
Stilrent chassi enligt mig är svart och utan onödiga former. Dvs bara ett rätblock av aluminium med dator delar innuti.

Enligt mig så är en skata ett stilrent djur:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Enligt mig så är en skata ett stilrent djur:
http://www.kiruna.se/~utn/skata.jpg

Svart-vitt är en mycket stilren kombination, ja!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asnan
Stilrent chassi enligt mig är svart och utan onödiga former. Dvs bara ett rätblock av aluminium med dator delar innuti.

onödiga former, men onödiga funktioner går bra?

det jag vill mena på är att en stor del av folk som antyder en del chassin för att vara stilrena, är inte alls stilrena. dom bedöms stilrena utav deras enkla utseende som inte alls har nått speciellt gemfört med ett 300kr chassi, det som det dock har annorlunda är att det är lättare att jobba i och enligt mig väldigt onödigt då jag installerar delarna och låter dom sitta. sedan finns det mkt mer onödiga funktioner som kommer med i en del chassin. även att prislappen är en stor del utav det som bedöms utav den delen utav personer till "stilrent"

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

jag kan ju ha fel men en funktion har väl inget att göra med stil?
Stilar är ju en referens till olika utseenden och även om olika
funktioner idag byggs in för att bli en del av stilen på ett chassi
så har ju itne funktionen i sig ett stilvärde.

Ett exempel är ju en del TTchassin... de med fläktkontrollern i
från början och som dessutom har luckan designad för att denna
kontroller skall passa in. I det fallet så får ju funktionerna i fläktkontrollen
ett stilvärde då en del av burkens utseende baseras på dem.
Men då en fläktkontroll i sig inte behöver synas alls utan kan monteras
vert som helst i burken så har ju fortfarande inte funktionen i sig
någonting med stilen på en burk att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag säger som de flästa att det är fult och jobbigt med färdigmoddade chassin. Eftersom jag själv har moddat en hel del så känns det så fruktansfärt fel att man inte ska få göra det man vill ha själv och därför får en personlig och lite unik burk. Jag är en sån som också inte gillar fönster-moddar och ccfl-rör så mycket, men iom att man fixat med sånt själv så känns det mycket mer ok än vad annars skulle vart

Stilrenhet och funktion säger jag bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Hur kan man ogilla något som är billigt?

Billigt = Dålig kvalla = skräp...
Notera att det inte gäller i VISSA FALL...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

visst färdigmoddade chassin kan vara rätt snygga men grejen med moddade datorer är ju att
man ska ha gjort det själv och att det är personligt,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu är du rätt ung så du var antagligen inte med när hela moddnings grejen började. (Antar du är född 87 med tanke på ditt nick)

Det var då alla satt med beiga chassin. Man börjar måla sina chassin, skära ut hål till fläktar osv osv. Man var speciell och ensam om sitt chassi.

Så nu när företagen börjat sälja färdig "moddade" chassin så har det förlorat hela sin grej med att ha en moddat chassi med plexi osv.
Det är inte längre något speciellt att ha en annorlunda chassi.

Så nu när hela marknaden har blivit överfulla med såna chassin så går folket över till stilrena chassin, iallafall vi äldre(Eller bara jag kanske?).

Ett tag så var det bara barebone's som gällde t ex, men det har avtagit det med.

Jag förstår vad du menar och jag är född 92, kommer ihåg när min kompis storebrorsa moddade sin dator, det var någon som kallade den för "discodator" bara fär att han hade ett CCFL-rör i. Visst den lyser men discodator e väl och ta i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Måste bara fråga, hur kom det sig att man började göra fönster i chassina? Eller alltså är det bara jag som tycker att alla komponenter är ganska så fula?

ALL ELEKTRONIK E SNYGG TOM SLADDAR BARA DET INTE STÅR COMPAQ, HP ELLER NÅT LIKNANDE. Försökte demontera en compaq-låda för ett tag sen utan att ha sönder något (inga komponenter satt men jag försökte att behålla chassit helt), borr och stämjärn var det som gällde, hehe

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Anledningen till att folk hatar dessa chassin är därför att dom verkar tro att man måste gilla Lian Li för att få hänga på swec, så har jag i alla fall uppfattat den nya gaminghatande eran som råder här. Förstår inte varför så många inte verkar kunna acceptera att andra har annan smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saWeha
Anledningen till att folk hatar dessa chassin är därför att dom verkar tro att man måste gilla Lian Li för att få hänga på swec, så har jag i alla fall uppfattat den nya gaminghatande eran som råder här. Förstår inte varför så många inte verkar kunna acceptera att andra har annan smak.


Nej men jag tror inte folk har svårt att acceptera vad annat folk gillar...
de har bara svårt att vara tysta om det (jag själv inkluderat ibland).
Speciellt när folk frågar om åsikter.

Sen börjar nog många tröttna på nissar som köpper ett "gamer"chassi
och kommer på hur man kopplar in den medföljande lysande fläkten och
lägger upp gallerier, trådar och annat om hur snyggt det blev... när
egentligen inget är gjort som är värt att kalla modd.

Jag själv anser att gränsen går när man får använda verktyg och på
något sätt fysiskt ändra utseendet på ett chassi. Detta inkluderar
omlackering. Självklart finns det många andra moddar som gäller
komponenter och liknande men nu snackar vi ju just chassin.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

ett chassi ska vara väldigt stilrent tycker jag.. ALU chassin typ IGLOO 1 är grymmt snyggt.. vill ha

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz