Permalänk
Medlem

Misslyckat chassi byte

Jag har kört på farsans hp compaq(dc5000) dator nu ettag och tyckte det var dags att bytta chassi. Det som var på tidigare(http://h200007.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c002...) hade välldigt dålig kylning och hade för lite plats med att få på ett normalstort gfx.

Så jag köpte mig en Artic Cooling Silentium t2 med ett tillhörande nätagg på 350w.

När jag plockade ut moderkortet så var det monterat på en "bärbar" moderkortsplåt som man drog av från botten av chassit.
Moderkortsplåten är lika stor som själva moderkortet(mATX/intelskräp).
Jag tänkte först ta av plåten men då pcu fläkten var monterad i denna beslöt jag att låte den vara kvar.

Jag satte in allt i nya chassi kollade flera ggr om allt var som de skulle och tryckte på start. Ingenting händer förrutom att en led på chassifronten lyser samt en på moderkortet.

Provade sedan att koppla in den gammla psu'n men inget händer.

Resetade cmos men inget händer

Sedan tog jag ut moderkortet monterade bort den "bärbara" moderkortsplåten och lade kortet på en antistat matta och kopplade in psu'n för att se att de inte handlade om någon kortslutning, men inget händer.

Vad jag själv kan tänka mig är att moderkortet på något sätt har pajjat. Eller om psu'n var trasig i nya chassit, men då tycker man ju att de borde ha funkat i gammla psu'n.

tack på förhand /Fredrik

Permalänk
Avstängd

Din pappa kommer att strypa dig MOUHAHA

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk
Medlem

joo han blir nog inte så glad, om jag inte fixar det..Ingen som har tips på vad som kan ha hänt eller vad jag kan prova för att få igång den?

Permalänk
Medlem

kolla så att skruvarna sitter i chassit. syftar på skruvarna som man lägger mb på. ifal du inte har det så startar inte datorn. Hände mig samma sak. Kolla även så att start knappen e kopplad till mb. skriv tillbaka om det fortfarande inte fungerar.

Permalänk

Titta om undersidan av moderkortet inte tar i chassit/plåten.

A sorry läste inte att du provade moderkortet utanför.

Surt om mkortet är paj.:(

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

du kopplade säkert start kablarna fel ,,
alltså dessa små som gör att när du trycker in dator powerknappen så startas den

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Cerwin: Om det är distanserna du menar så har jag sådana

Har testat startkablarna från båda lådorna och dom har ej blivit felkopplade.

Permalänk
Medlem

Att lägga på en antistatmatta är en mycket dålig idé eftersom det kan kortsluta moderkortet om man har otur, men eftersom det inte fungerade innan du lade det där så bör det ju vara något annat fel. Det första man kommer att tänka på är ju om du verkligen satt alla kablar som de ska? Både kablar från chassie och fläktar. I övrigt är det väl att försöka starta den så "rent" som möjligt - utan hårddiskar, grafikkort och PCI-kort t ex.

Permalänk
Medlem

Men om leden på moderkortet lyser och visar att det har ström borde det väll inte vara något fel på moderkortet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Att lägga på en antistatmatta är en mycket dålig idé eftersom det kan kortsluta moderkortet om man har otur...

En riktig antistatmatta ska ha en sådan resistans (>1 Mohm) att någon kortslutning inte uppstår.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag pillar gärna inte i äldre datorer för just detta brukar hända att något går sönder fast det brukar bara vara kablar men ush inte kul...:(

Finns en del billiga moderkort från 400kr som man kan köpa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har en HP Vectra 420 själv, 1.7Ghz med M-Atx kort och kan säga att det inte fungerar i ett annat chassi då de använder sig av ett annat format på startkabels-kontakten.

Sätt tillbaka allt i ditt gamla chassi och koppla startkablarna rätt så ska det nog fungera.

Permalänk
Medlem

Ca[[pp okay så om man vill byta chassi måste man byta moderkort också.

Grejjen är den att när jag kopplat tbx allt i gammla chassit så har den inte heller startat. Har svårt att tänka mig att jag kopplat något fel där =(

Ett stort tack till alla tips och förslag!