Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hitachi vs. Seagate?

Permalänk
Medlem

Hitachi vs. Seagate?

Hejsan, jag vet att det inte är rätt trår för köpråd osv..
Men jag har väldigt lite tid just nu så jag lägger tråden här och så får den eventuellt bli flyttad efteråt.. Ber om ursäkt för detta..

Iaf, ringde och beställde en "SEAGATE BARRACUDA 7200.7 160GB NCQ 7200RPM SATA 8M"..

Men idag såg jag en "HITACHI DESKSTAR 7K250 160GB 7200RPM S-ATA 8MB" för samma pris..
Hitachi´n hade högre intern max överförings hastighet..

Hitachi´n; 757Mbit/sek Seagate´n; 683Mbit/sek..
Garanti: Hitachi´n 3 år Seagate´n; 5 år..
Dom kostar båda 895.-

Och det är den enda skillnaden.. Men eftersom att jag inte kan ngt alls om hårddiskar så ville jag ha hjälp och råd ifrån SweClockers..
Hoppas ni har överseende med vart tråden hamnade..

MVH //Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 2st såna HITACHI DESKSTAR 7K250 160GB 7200RPM S-ATA 8MB och kan säga att nöjdare kan man inte vara. Dom är tysta och har en prestanda som tillfredställer än mycket väl.
I det här fallet så skulle jag valt Hitachi pga att jag har väldigt bra erfarenhet. Har kört dom både separat och i Raid0. Har haft dom strax över 1 år och inga problem.
Det jag tycker är bra är att du hör dom varken i Idle eller Fulload. Kör du defrag så är det väldigt dovt ljud, dämpad till max.
Underbara diskar + prestandan är bäst i den klassen.

Var köpte du dom ifrån.

Permalänk
Medlem

Ok, nej jag har inte köpt än.
Ringde till en ÅF av dustin´s varor och beställde via dom..
Hm, men tror nog att jag nu ska ringa och ändra
Hitachi´n verkade ju bättre enligt dig..
Fast nu när jag har jämfört dom bådda hårddiskarna så ser jag att Seagate´n är tystare än Hitachi´n..
28dB, 29dB (Quiet seek mode), 34dB (Normal mode) / 25dB. 28dB (Quiet seek mode), 34dB (Normal mode)

Skulle vilja ha mer åsikter innan jag ringer och ändrar..
MVH //Jonas

EDIT; Ringde och beställde en Hitachi nu istället
Skulle få hämta ut den imorron
//jonas

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kommer knappast se någon verklig skillnad i drift mellan dessa diskar. Är du en benchrunkare kan du kanske se lite.
Seagate är de enda som vågar ge 5år på diskarna. Det är betydligt viktigare tycker jag. Är du ute efter maxprestanda ska du inte köpa denna sortens billiga diskar alls. Hellre pålitlighet.

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Ok, nej jag har inte köpt än.
Ringde till en ÅF av dustin´s varor och beställde via dom..
Hm, men tror nog att jag nu ska ringa och ändra
Hitachi´n verkade ju bättre enligt dig..
Fast nu när jag har jämfört dom bådda hårddiskarna så ser jag att Seagate´n är tystare än Hitachi´n..
28dB, 29dB (Quiet seek mode), 34dB (Normal mode) / 25dB. 28dB (Quiet seek mode), 34dB (Normal mode)

Skulle vilja ha mer åsikter innan jag ringer och ändrar..
MVH //Jonas

EDIT; Ringde och beställde en Hitachi nu istället
Skulle få hämta ut den imorron
//jonas

Seagate är inte tysta längre dom har varit det men den patenten får dom inte längre använda dom ligger i rättslig process just om den tekniken.

Har haft möjlighet att jämföra dom 2 nu på senare tid, och kan säga att Seagaten rasslar på ett sånt irriterande sätt. Däremot så jobbar Hitachin på väldigt dämpande sätt du hör den inte.
Det behöver inte vara avgörande för det kan skilja sig mellan modelerna.
Men personligen tycker jag att du har gjort ett jätte bra val och du kommer inte att vara besviken en enda sek.
Jag va precis som dig men jag vågade prova en HD från Hitachi efter lite tips och recentioner och sen var man fast och jag tycker fortfarande samma sak nu, som för 1½ år sen. Hitachin har övertygat mig helt å hållet.
Nästa HD blir nog Hitachi igen om inte nåt händer på marknaden.
Givetvis är jag konsument som du och alla andra och vill ha det bästa för valutan. Men just nu är det Hitachin som övertygar.

3år eller 5år kan man u tycka att det är bra och det är det nog. Men efter 5 år så är den så hoppas gammal så man vill ha en ny HD som kommer att vara 1tb och kommer att kosta 1000:-. Då flyger den gammla ut ändå för en HD film kommer att vara på 10gb ). *skojar*
Men man har sänkt prestandan på Seagaten och då kan man pumpa ut 5år.
Personligen så nöjer jag mig med 3år, men vill ha prestanda om det är i samma prisklass.
Själv har jag en sån tendens att slarva bort kvitto så jag tror inte själv att jag hade hittat den när det väl gäller hehe.
Men självklart så är 5år bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Om 5 år kommer vi att garva skiten ur oss åt en disk på 250GB. Då får du en 2TB disk för en tusing.

Haha jookeer samma tanke som mig. Fast jag sa 1tb och 1000:-.

Permalänk
Medlem

Oj 2002-10-17 beställde jag 2st WD 80Gb PATA och dom funkar än utan problem men så har jag också haft en 120mm fläkt framför dom sedan dag 1 så mitt råd till trådskaparen är att kolla över kylningen av diskarna då dom utvecklar en del värme och om dom kyls på ett adekvat sätt så håller dom längre än annars och kör man som jag två diskar i RAID0 så det sista man vill ha är diskhaveri.

Permalänk
Medlem

olirc; jag har en shuttle så det blir ingen värsting-kylning
den syns snart i gallerierna
och tack till andra andra som hjälpt mig spec. dualcore ;D
MVH //Jonas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att garanti-tiden borgar fär pålitlighet. Ingen annan tillverkare vågar ge det.
Personligen har jag diskar som är äldre än 5år (sitter t.ex. i webservern). 5år... Aug 2000... rätt många kvar (alla utom DeathStar:arna då såklart ).
2003 (då det blir skillnad på garantin)... då har jag många.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Sitter själv med 2st såna HITACHI DESKSTAR 7K250 160GB 7200RPM S-ATA 8MB och kan säga att nöjdare kan man inte vara. Dom är tysta och har en prestanda som tillfredställer än mycket väl.
I det här fallet så skulle jag valt Hitachi pga att jag har väldigt bra erfarenhet. Har kört dom både separat och i Raid0. Har haft dom strax över 1 år och inga problem.
Det jag tycker är bra är att du hör dom varken i Idle eller Fulload. Kör du defrag så är det väldigt dovt ljud, dämpad till max.
Underbara diskar + prestandan är bäst i den klassen.

Var köpte du dom ifrån.

HAr också en sånn. Super tyst och inga problem.... Min cpu kylare låter mer än den...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har också ett par kilo diskar som är 3+ år gamla och ligger bara och skräpar eftersom dom är för små.

Historiskt finns det inte mycket som överlever i 5 år inom datavärlden.

Vi kan ju spara tråden och komma tillbaka år 2010 så får vi se hur många som fortfarande kör diskar från 2005.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag har också ett par kilo diskar som är 3+ år gamla och ligger bara och skräpar eftersom dom är för små.

Historiskt finns det inte mycket som överlever i 5 år inom datavärlden.

Vi kan ju spara tråden och komma tillbaka år 2010 så får vi se hur många som fortfarande kör diskar från 2005.

Precis sen så handlar det om att man köper nya moderkort och på dom så sitter ju alltid nya standarder, så om 5 år så är förmodligen Sata III eller vet ej själv vad som finns då. Och då vill man givetvis ha det + att man passar på att slänga ut 2-3 diskar och ersätta med 1 som är större + har bättre prestanda och är fresh.

Permalänk
Hedersmedlem

Hitachi disken är bäst men den blir varmare så det kan vara en nackdel i en trång varm låda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur står sig Samsung SpinPoint-serie i jämförelse med dessa diskar?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

jag skulle aldrig mer köpa en ibm/hitachi hårdisk

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Finns inga gamla ibm/hitachidiskar längre.

7K250+T7K250 är INTE en ibm/hitachi konstruktion utan sedan flera år en helt ny Hitachi-konstruktion.

Jämför aldrig gamla modeller/konstruktioner med nya.

De nyare T7K250 är bland de tystaste och svalaste enligt tester och spöar det mesta i prestanda.

Permalänk
Medlem

Nja, vill man ha prestanda köper man inte billiga slask-diskar.

Visst kan det vara några procents skillnad mellan en volvo 240 och en saab 99....men rätt så ointressant, jämfört med en lambo.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vad köper man då? SCSI? Det är ett vettigt alternativ, speciellt för oss studerande som bara skall ha det till en enkel liten filserver eller dylikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Hur står sig Samsung SpinPoint-serie i jämförelse med dessa diskar?

SP120 serien har den snabbaste data överföringen av alla SATA diskarna men söktiden är lite dålig så den är inte bra som systemdisk men mycket bra som fildisk.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

I ljudnivå då? Har fått för mig att Samsung är den tystaste disken av de alla.

Permalänk

jaja. säga vad ni vill men Hitachi deskstar går under namnet "Deathstar" köpte sj en seagate, har inte fått den än men alla säger att de är bäst

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

Hitachi för bra prestanda och bra ljudnivå
Seagate för medium prestanda bra/medium ljudnivå.
Kör en 400GB hitachi deskstar och den är ganska tyst även när du defraggar eller gör något annat som kräver många random access

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strider 90
jaja. säga vad ni vill men Hitachi deskstar går under namnet "Deathstar" köpte sj en seagate, har inte fått den än men alla säger att de är bäst

Jag säger inte att Seagate är bäst var får du det ifrån???

Deathstar gäller bara diskar från tiden när IBM gjorde dom.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strider 90

Min Seagate krashade för 2 dagar sen. En 250gb IDE hade Bad Sector så det gick förlorat ca 170gb. Kunde rädda ca 50gb. Den va ca:2 mån gammal.

Har haft mina Hitachi ett bra tag nu och inga problem. Har en Seagate 120gb med ca:2 år på nacken och det är heller inga problem.

Så du menar att jag skall dra en sån slutsats att aldrig köpa en Seagate.

Sen när det gäller Deathstar så var det under IBM tiden och det gäller en serie diskar som dom har släppt. Men Hitachi är nåt helt annat så bland inte ihop dom. Läs lite mer om du skall utala dig överhuvudtaget.