Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

DFI Dual channel

har ett litet problem.. får inte mina Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB att funka i dual channel på mitt DFI Lanparty SLI-DR kort. Dom funkar hur bra som helst i singlemode (DDR1 & DDR2). Det enda som händer med dual channel är att det piper. Nån som har någon erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

Vilka DIMM använder du? Jag skulle rekomendera att du kör med en sticka och flashar till ett nyare BIOS tex 623/3.
Det har funnits en del problem med dessa stickor men tror att detta har löst sig med nyare BIOS.

Läs det här:
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20286&highli...

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

mm.. får väl testa det.. har orginal bios nu så..

Permalänk
Medlem

Det finns nånting så simpelt som en ISO cd att ladda hem med alla bios på, det enda du behöver göra är att ladda hem filen packa upp den, du kommer då att få en ISO fil, bränn den med Nero sedan är det bara att flasha.
Du behöver bara följa instruktionerna på skärmen som kommer när du bootar med cd´n, om du tex vill flasha till 623-3 så skriver du GO 623-3 sedan flashar den.

Läs instruktionerna på sidan jag länkar till:
http://www.dfi-street.com/forum/showpost.php?p=61045&postcoun...

Annars kan du alltid använda DFI´s Diamond Flash Image på deras officiella sida.

http://www.dfi.com.tw/Support/Download/bios_download_us.jsp?P...

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

antar det inte går att boota från den? : /
nån som har nån idé.. jag pluggade in en gammal disk med winxp.. men den går inte ens starta i felsäkert läge.. får en äcklig bluescreen.. som man inte ens hinner läsa innan dator rebootar..

EDIT: Aah.. gick ju boota från den.. supernajs ^^
ska testa den.

Permalänk
Medlem

Går det inte att boota med minnet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ne.. vet inet om det är dom som är felet dock.. Hela configurationen är ju annurlunda.. helt ny dator, gammal hdd.. Av någon konstig anledning startar inte datorn nu om jag bara har ett minne.. måste ha två stycken i samma channel.. : /
nån idé?

Permalänk
Medlem

När du stoppar i ett minne bör det sitta i den andra oranga porten från processorn eller den närmast kanten (DDR2), sen som jag sa tidigare testa att flasha och se ifall det blir någon förbättring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd Winflash, tar max 2 min att flasha och är barnsligt enkelt. Inga värdelösa floppy-diskar som aldrig fungerar eller text komandon som man (läs: jag) alltid stavar fel på.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Måste faktisk säga att jag har ochså varit skeptisk till CD flash mm men denna är riktigt bra har testat en massa olika bios från cd`n och aldrig haft problem och många med mig har blivit glatt överaskade hur bra detta fungerar.

Sedan att alla BIOS (nästan) finns på en och samma cd gör det väldigt enkelt att testa vilken som fungerar bäst, det enda man behöver göra är boota med cd`n och sedan skriva go bios nr och sedan enter. färdigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Corsair TWINX1024-3200C2PRP på nf4 Ultra-D med BIOS 623-3 och får dual i slot 0&2.

Notera att det OLIKA BIOS beroende på om du kör TCCD eller BH-5!

Permalänk
Medlem

Uppdatera till senaste bios, jag var tvungen att ha minnena såhär för annars postar inte systemet där.
http://img98.imageshack.us/my.php?image=Machine.png
Ett tips läs på www.dfi-street.com det är deras support forum också där står allt du kan tänkas vilja veta, eller så frågar du om det och får svar av dom som jobbar med DFI produkter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

jag tänkte flasha min bios till 623-3 eller vad det nu heter med Winflash,
Fattar bara inte vilka man ska trycka i.. "bootblock" "mainblock" "DMI Block"
Ska man ha alla 3 eller bara 1? 2?

Snabba svar nu tack

Permalänk

det har med all säkerhet att göra med minneskontrollern på processorn. min gamla 3500+ newcastle klarade inte dual channel på mitt DFI kort. samma uppsättning på ett MSI kort funkade dock. jag bytte till en venice (sign) och problemet var löst. tro mig, jag provade alla biosar och alla slots. inget hjälpte. vad har du för processor?

Visa signatur

[ASA 5505 Security Plus][C2960S-24PS-L][WLC 2504][AP1142Nx3]
[6 Servrar][4 Datamaskiner][3 Fickmaskiner]

Permalänk
Medlem

jag har 3700+ (san diego). Jag har lyckats flasha till 623-3 nu iaf.. men det där fungerar fortfarande inte. Jag fick tipset på DFI-Street att plugga in bara en stick, och sen ställa in alla timings och sånt.. och sen testa med båda. Nån som har nån idé var man kan hitta alla timings och vilka inställningar man ska ha? Asså.. detta blev bra mkt mer komplicerat än jag tänkt mig.. : / Jag har ett annat mystikst fel också.. om jag bara har ett minne i burken, så typ hänger sig datorn då jag sparar i bios..och så måste jag hålla på cleara bios typ varannan gång jag startar burekn.. ingen anning vad det kan bero på..

Permalänk
Medlem

Det där med timingsarna är nånting du måste testa dig fram till själv, men till att börja med kan du testa:

DRAM Voltage: 2,7 v
DRAM Frequenzy Set: 200 Mhz 1:1
CPC: 1T
tCL: 2
tRCD: 3
tRAS: 6 / 8
tRP: 3
tRC: 9
tRFC: 19
tRRD: 2
tWR: 3
tWTR: 1 / 2
tRTW: 1 / 2
tREF: 3120 (200 Mhz)
tWCL: 1 eller auto
DRAM Bank Interleave: Enable

Jag har allting under DQS Skew control på auto eftersom dessa är viktiga för stabiliteten, du kommer inte att märka någon större skillnad prestandamässigt.
(allting utom R/W Queue Bypass, Bypass Max, 32 Byte Granulation.)

DQS Skew Control: Increase Skew/ eller för stabiliteten decrease
DQS Skew Value: 255
DRAM Drive Strength: 3 / 5
Max Async Latency: 7 ns
Read Preamble Time: 5 ns
Idle Cycle Limit: 032/ om det blir ostabilt kan du testa att sänka från 256 och neråt.
Dynamic Counter: Disable
R/W Queue Bypass: 16x
Bypass Max: 7x
32 Byte Granulation: Disable

Sedan tycker jag du ska testa att sätta dom i dom gula slotsen om du inte får dom stabila i oranga, läste om en kille som hade problem med sina Corsair TWINX 2x1GB 3200C2PRO och när han stoppade dom i gula så fungerade det tydligen bättre.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20286&page=2...

Här kan du läsa om alla inställningar och rekomendationer hur dom ska ställas in.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=11397

Här är en annan tråd om problem med Corsair TWINX2048-3200C2PT.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20887&highli...

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom dom där.. och testat några inställningar.. och sen flyttat över dom till dual channel.. men hur jag än gör så får jag bara mem-error pipet. Dom verkar funka hur stabilt som helst när båda är i samma channel.. men i dual channel blir skärmen helt svart, och så piper det.. : / Jag kör bios 623-3 vilken som jag förstått det är denaste stabila. Nån som har NÅTT förslag om vad jag ska göra? Hade INTE lust att skicka tillbaka grejorna (beställde alla prylar, och fick dom igår).. Vet inte om det har med samma fel att göra, men om jag bara kör med ett minne så måste jag cleara bios i princip varje gång för att få datorn att starta.. annars får jag ingen bild, samt att den typ hänger sig när jag ska spara bios. Jag har testat dom gula slotsen också.. precis samma fel. : /

help plz.. : /