Packard Bell A5530 info för er som vill veta
Tja
Köpte en Packard Bell A5530 på OnOff i lördags och jag tänkte dedikera en tråd om den till er som är intresserade av den.
Specs:
Intel Celeron M360 (1,4ghz)
2x256mb ram i 333mhz
40gb hdd
13,3" skärm med 1280x768 i upplösning
64mb delat grafikkortfrån Intel
3 USB, 1 Firewire
Dvd- brännare
Trådlöst och allt det andra vanliga som ingår i trådlösa och som borde ingå i stationära
1.9kg tung
OnOff- pris 8997kr
Mitt första intryck var "wow", vilken vikt! Det är verkligen en skillnad mot min gamla Ibook på 3kg. Enorm släpskillnad faktiskt. Skärmen är utrustad med något som Packard Bell kallar DiamondView, "Where black is black and where white is white" säger de i sitt demo av skärmen. Och skärmen är verkligen grym! Ljusstark som få, jag är tvungen att köra den på medelstyrka för annars blir jag bländad, faktiskt. Nu ärjag lite ljuskänslig pga dålig syn men styrkan är bra mycket starkare än min gamla Ibook (jag jämför mycket med den här) och starkare än min polares Acer också. Tummen upp!
Resten av datorn gör ett lite ojämt intryck. Tangentbordet är riktigt fint, lite små Å och Ä knappar vilket gör att jag ibland missar dem, men det kan jag ta. Är nog mer en vanesak. Vad som inte är helt okay dock är att det sitter en liten ilsken fläkt som stör mig när det är helt tyst. Dock hörs den inte i ett vanligt rum med människor runtom eller i ett hem mitt på dagen. On- knappen och de andra belysningsknapparna lyser med ett väldigt mysigt blått sken, ungefär samm som man får från Cold Cathode- rören. Musplattan är skön och jag som ofta tyckt att de har vart för känsliga klarar mig riktigt bra här. On/off- knapp för det trådlösa nätverkskortet lyser också bra blått och är en bra grej, vet inte om det är en vanligt förekommande detalj men att kunna stänga av och på det är uppskattat.
Layouten av kontakter är i mitt tycke sådär. Jag vill ha ljudut på framsidan och det har jag fått, däremot är usb-portarna på sidan riktigt korkade. De är liksom byggda en bit in under resten av chassit med resultatet att min mp3- spelare inte kunde sättas fast där. Det löstes dock av att jag kunde sätta den på baksidan så ingen direkt fara, men vidare smart är det ju inte. Dvd- brännaren är riktigt tyst. Ytterligare en defekt på datorn är att den vänstra högtalaren är stendöd, det är egentligen ingen fara för min del men som Laggeman sa tidigare så gör det mycket på andrahandsvärdet och jag kommer att begära att den blir reparerad.
Efter att ha startat datorn för första gången så får jag välja m jag vill ha datorn på svenska eller finska och sedan kommer en ganska ren installation av Windows XP Home. Dock rök den direkt inkl den dolda image- enheten för att bli ersatt av Win2003.
Datorn i sig är såklart inget prestandamonster men den duger alldeles ypperligt åt mig. Använder den bara till att surfa, lyssna på musik och chatta egentligen så då är den fulländad. Den gör SuperPi på 1 minut och 2 sekunder, batteritiden var 3 timmar och 12 minuter när jag surfade och lyssnade på musik hela tiden (lineout funkar ypperligt, grymt ljud, till skillnad från den vänstra högtalaren)
Överlag är jag väldigt nöjd med datorn, lite synd på några usb- missar, en fläkt och en trasig högtalare. Jag fick troligen ett dåligt ex dock och det är nog inte standard på Packard Bells datorer.
Jag rekommenderar datorn till alla som behöver en lätt bärbar dator med allt inbyggt och där spelprestanda inte är det allra viktigaste. En hyfsad bra batteritid tillsammans med en mycket bra skärm och ett behagligt tangentbord är de viktigaste punkterna för mig och på det så uppfyller den allt!