Packard Bell A5530 info för er som vill veta

Permalänk
Avstängd

Packard Bell A5530 info för er som vill veta

Tja

Köpte en Packard Bell A5530 på OnOff i lördags och jag tänkte dedikera en tråd om den till er som är intresserade av den.

Specs:

Intel Celeron M360 (1,4ghz)
2x256mb ram i 333mhz
40gb hdd
13,3" skärm med 1280x768 i upplösning
64mb delat grafikkortfrån Intel
3 USB, 1 Firewire
Dvd- brännare
Trådlöst och allt det andra vanliga som ingår i trådlösa och som borde ingå i stationära
1.9kg tung

OnOff- pris 8997kr

Mitt första intryck var "wow", vilken vikt! Det är verkligen en skillnad mot min gamla Ibook på 3kg. Enorm släpskillnad faktiskt. Skärmen är utrustad med något som Packard Bell kallar DiamondView, "Where black is black and where white is white" säger de i sitt demo av skärmen. Och skärmen är verkligen grym! Ljusstark som få, jag är tvungen att köra den på medelstyrka för annars blir jag bländad, faktiskt. Nu ärjag lite ljuskänslig pga dålig syn men styrkan är bra mycket starkare än min gamla Ibook (jag jämför mycket med den här) och starkare än min polares Acer också. Tummen upp!

Resten av datorn gör ett lite ojämt intryck. Tangentbordet är riktigt fint, lite små Å och Ä knappar vilket gör att jag ibland missar dem, men det kan jag ta. Är nog mer en vanesak. Vad som inte är helt okay dock är att det sitter en liten ilsken fläkt som stör mig när det är helt tyst. Dock hörs den inte i ett vanligt rum med människor runtom eller i ett hem mitt på dagen. On- knappen och de andra belysningsknapparna lyser med ett väldigt mysigt blått sken, ungefär samm som man får från Cold Cathode- rören. Musplattan är skön och jag som ofta tyckt att de har vart för känsliga klarar mig riktigt bra här. On/off- knapp för det trådlösa nätverkskortet lyser också bra blått och är en bra grej, vet inte om det är en vanligt förekommande detalj men att kunna stänga av och på det är uppskattat.

Layouten av kontakter är i mitt tycke sådär. Jag vill ha ljudut på framsidan och det har jag fått, däremot är usb-portarna på sidan riktigt korkade. De är liksom byggda en bit in under resten av chassit med resultatet att min mp3- spelare inte kunde sättas fast där. Det löstes dock av att jag kunde sätta den på baksidan så ingen direkt fara, men vidare smart är det ju inte. Dvd- brännaren är riktigt tyst. Ytterligare en defekt på datorn är att den vänstra högtalaren är stendöd, det är egentligen ingen fara för min del men som Laggeman sa tidigare så gör det mycket på andrahandsvärdet och jag kommer att begära att den blir reparerad.

Efter att ha startat datorn för första gången så får jag välja m jag vill ha datorn på svenska eller finska och sedan kommer en ganska ren installation av Windows XP Home. Dock rök den direkt inkl den dolda image- enheten för att bli ersatt av Win2003.

Datorn i sig är såklart inget prestandamonster men den duger alldeles ypperligt åt mig. Använder den bara till att surfa, lyssna på musik och chatta egentligen så då är den fulländad. Den gör SuperPi på 1 minut och 2 sekunder, batteritiden var 3 timmar och 12 minuter när jag surfade och lyssnade på musik hela tiden (lineout funkar ypperligt, grymt ljud, till skillnad från den vänstra högtalaren)

Överlag är jag väldigt nöjd med datorn, lite synd på några usb- missar, en fläkt och en trasig högtalare. Jag fick troligen ett dåligt ex dock och det är nog inte standard på Packard Bells datorer.

Jag rekommenderar datorn till alla som behöver en lätt bärbar dator med allt inbyggt och där spelprestanda inte är det allra viktigaste. En hyfsad bra batteritid tillsammans med en mycket bra skärm och ett behagligt tangentbord är de viktigaste punkterna för mig och på det så uppfyller den allt!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension. Så det var ändå 3h+ i batteritid, det var bra! Det var nämligen någon här på forumet som skrev att den bara hade 90 minuters batteritid. Jag håller fortfarande dörrarna öppna för packard bell

Permalänk
Avstängd

jag tror det var på den andra modellen med större skärm? Läste också något sådant någonstans men fick iaf för mig att det var så.

Permalänk

jag var på onoff idag (kungsgatan sthlm) och där hade skärmen _INTE_ diamondview. På alla hemsidor osv står det inte heller något om diamondview så jag är faktiskt jevligt tveksam till det som du säger damodred, är skärmen verkligen HÖGBLANK! reflerkteras det väldigt mkt när du tittar på den avstängd. För i så fall har du fått någon specialversion för de jag sett saknar detta ytskikt.

Annars måste jag säga att jag blev imponerad av packard bell's kvalitetskänsla i deras bärbara, speciellt i de större storlekarna.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

yes

Den har helt klart diamondview om dess kännetecken är att det speglas mycket. I vanligt rumsljus så ser jag mig själv om jag väljer att koncentrera mig på det, i direkt solljus på skärmen så är det rena rama spegeln.

Har tyvärr ingen digitalkamera själv men min bror har och han kommer hem snart så kan jag ta en bild så får ni se själva hur det ser ut!

mvh

Permalänk

vart köpte du den i så fall?
då vill jag också ha en sån!

nu står det nämligen emellan denna och en HP dv1263EA , den senare kostar 11495 med onoffkort vill jag minnas, har 14" skärm blåtand, pentium 1.7 istället för celeron. Hp'n har också brightview teknologi vilket är deras namn på ytfinishen.
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openfor...

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

När jag kollade på den dyrare varianten A7810, så sade försäljaren att batteritiden låg på ungefär 90 minuter, något som bekräftats av flera olika forum på nätet. Detta är den stora anledningen till att jag inte slår till på en liten rackare. Men om batteritiden istället är upp mot 3 h så är det ju givetvis riktigt intressant istället.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bilder!

notera att bilderna inte är tagna av ett proffs.... och att bilderna på skärmen där man ser mig är helt utan blixt och med endast en taklampa klockan 21:00 på kvällen.

Köptes på OnOff Backaplan i Göteborg
Verkar också vara lite strul hos imageshack men det kommer nog

Permalänk

who can argue with that?!
hur kan det komma sig att alla 5530 i sthlm saknar diamondview?
undra om du har någon mellanvariant av 5530 och de dyrare varianterna?

HP DV1263 --> 11500:- (dyraste laget) 14wxga(truelife) blåtand 1.7Ghz centrino, 512, dvdrw, 80Gb4200rpm , fjärrkontroll 2.4KgHP DV1263

Packard Bell A5530 9000:- celeron 360, 512mb, dvd+rw, 13.3" wxga (ej diamondview enligt hemsida men på forumet visas en som har), ej blåtand, 1.9Kg A5530

Om inte IBM-x41 kommer nu i dagarna med ett sanslöst bra ervjudande lutar det faktiskt åt hp....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag vet faktiskt inte. Jag hadeärligt talat inte förväntat mig denna lvaiteten på skärmen så jag är grymt nöjd just där.

Litet tillägg som jag noterade nu:

Nu när temperaturen sjunker utomhus så är även fläkten allt oftare helt avstängd. Kan tänka mig att till hösten så kommer den inte behöva användas alls

Permalänk
Medlem

Jag var inne på onoff idag och jag såg att den du köpte med celeron prolle hade diamondview.
Det skumma var att när jag var på ett annat onoff förra veckan så hade exakt samma modell inte diamondview, så verkar vara lite skumt med det.

Permalänk
Avstängd

om jag fattade dig rätt nu så var du idag på onoff och såg A5530 med diamondview och så har du sett en utan, fast tidigare?

Jag kan tänka mig att de nyare datorerna har diamondview- skärmar. Mitt bios är från mitten av juni och minnena ärgjorda vecka 22. Det är, av förståeliga skäl, inget som Packard Bell går ut med och säger förrens de gamla datorerna är sålda - om jag har rätt dvs

Permalänk
Medlem

Ja det var precis så jag menade. Idag såg jag med diamond och förra veckan en utan, precis samma modell och samma butikskedja.

Permalänk
Avstängd

mysko men det kanske är som jag skrev ovan då. Skönt iaf att det är någon mer som har sett dessa datorer nu

Permalänk
Medlem

Jag köpte en A5530 igår på OnOff i Örebro. Gillar datorn överlag, skaplig prestanda, smidigt format, skönt tangentbord. Min var dock utan DiamondView, vilket känns lite trist, men det är inget som jag gråter floder över ändå, tycker fortfarande skärmen är okej, och samtidigt kan ju speglingarna i diamondview-skärmarna vara en smula irriterande ibland.. Det som dessvärre gör mig riktigt besviken är batteritiden. Ungefär en timme och en kvart, på sin höjd en och en halv timme klarar min A5530. Jag hade förstås tänkt mig runt 3 timmar batteritid efter att ha läst detta, och försäljaren kunde inte ge ngn exakt uppgift om batteritiden men han uppskattade den till runt 3 timmar.. och så är det knappt ens hälften.. enormt irriterande.

Detta får mig att undra om det kan vara ett annorlunda batteri också på de modellerna som har diamondview, för det kan väl knappast bara vara skärmen som står för en så radikal skillnad i energiförbrukning? Damodred, vad är det för batteri till din A5530, kan du kolla vad det står för modellbeteckning, styrka osv på batteriet? Så kan jag kolla om det är olika batterier..

Permalänk
Avstängd

Hej

Det ska vara ett batteri i stil med det här:

http://support.packardbell.com/se/mypc/index.php?PibItemNr=PB...

specifikationslänk

http://support.packardbell.com/se/mypc/index.php?PibItemNr=sp...

hela den sidan verkar vara uppdaterad, står klart och tydligt att den ska ha diamondview- skärm osv. Jag är inte helt hundra på att det är det batteriet jag har, har inte rivit ut det och kollat än då jag sitter och jobbar på datorn men ska kolla för säkerhets skull så fort jag blir klar!

Permalänk
Medlem

Hm, ja.. det borde nog vara det.. mitt batteri är dock bara på 2400 mAh, vilket borde förklara den klena batteritiden.. Känns som jag ska gnälla lite på Packard Bell och/eller OnOff.. Trist när man inte får vad man förväntar sig med datorn och den inte följer den specifikation som finns på hemsidan..

Permalänk
Avstängd

kollade nu, jag har det starkare batteriet.
men be att fp lämna tillbaka den och be att få en ny. Prestandaskillnad är ju rätt stor

Permalänk
Medlem

Japp, jag ska försöka.. Tack för infon.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att den lite dyrare A7810 D som finns på elgiganten oxå borde ha en battertid på ca 3 h?

Permalänk
Medlem

Var och kollade på A7810D på elgiganten, säljaren ringde upp packardbell och frågade angående batteritiden.

Svaret han fick var 2 timmar..

så jag tror inte det blir en sån för mig iaf..

Visa signatur

Opteron 146/CABYE 0540FPBW @ 2950Mhz, 1.525v | 2*512Mb Twinmos SP 3500 |Leadtek 6800LE 12/6 422/936 | ASRock 939Dual-SATA2 |

Permalänk
Medlem

Nej det var för kasst, man ska iaf kunna se 1-2 filmer. Synd att vi har så dåligt utbud/höga priser här i Sverige på dom datorerna man verkligen vill ha.

Permalänk
Medlem

Nu har Onoff höjt priset på Packard Bell a5530 till 9997 igen... Kampanjpriserna gäller dock fortfarade på deras andra Packard B. modeller.

Mig veterligen är det bara OnOff som för A5530, eller är det någon som hittat modellen hos någon annan svensk återförsäljare?

EDIT: Verkar onekligen som kampanjpriserna fungerat. När jag kontrollerade lagerstatusen för någon vecka sedan fanns datorn i stort sett varje butik under rubriken "finns i lager". Idag har produkten statusen "finns i lager" i endast fyra av 65 butiker. För övriga butiker är statusen enstaka eller kan beställas...

Permalänk

ledsen att gräva upp en något föråldrad tråd men jag har lite nya uppgifter

Den A5530 du har fått har i själva fallet varit deras nyare modell A6630 som också kommer säljas på OnOff. Denna dator har samma spec som 5530 (vad jag har förstått) men bättre batteri och diamond view. Tydligen hade onoff fått in ett antal A6630 och sålt dem som A5530 pga brist på 5530's. (allt detta enligt en källa på OnOff) Det finns mer info om A6630 på packad bells hemsida och enligt min källa ska A6630 börjas sälja som en ersättare till A5530 inom en väldigt snar framtid...

PS. litar inte till 100 på min källa (läs gamal polare ) så om någon kan bekräfta eller dementera uppgifterna så är de välkomna!

Permalänk
Medlem

Även jag köpte en "A5530" men fick en A6630. Vad kör du för system, win2003?

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Avstängd

Kul att den här tråden kom upp igen

Artoo-Detoo: Kul med lite info ang det här lilla mysteriet!

Nonno: Yep, Win2003 Standard

Permalänk

Ska bli kul att se vilket pris 6630 kommer landa på. Går även den lös på under 10.000 kanske man får slå till...

@Damedred
Du får ändra i din sign till Packard Bell A5530@A6630 eller nått

Permalänk
Avstängd

Får väl nästan göra det hehe. Jag tror väl inte att den kommer bli dyrare om den ska ersätta A5530, vore nog konstigt.

Permalänk
Medlem

Damodred: Vad har du för intryck och tankar nu kring Packard Bell A5530. Det har gått 2 månader sen köpet gjordes.

Fortfarande lika nöjd? Någonting som ändrats sedan du startade tråden? Mest intresserad är jag angående ljudnivån som du upplevde som en aning negativt.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar den fortfarande
Prestandamässigt saknar jag inget då jag inte spelar. Lirar enbart Sim City 3000 och Toca2 medan jag åker tåg och det går så galant så. Hårddisken upplevs som något liten, konstigt nog, men det handlar om vana tror jag. Däremot är 4200rpm absolut inga problem.

Skärmen är det jag är mest nöjd med, helt klart. Batteritiden på ca tre timmar om jag drar ned lite på skärmen är helt acceptabelt (noterade att den var på minuten lika lång om jag bara lät den stå som när jag körde Prime95, ska det vara så?)

Ang ljudnivån, det är så individuellt. Är jag helt ensam utan minsta ljud runtikring mig så upplevs det störande. Men så fort den står på jobbet (jobbar natt på ett hotell tillsammans med en annan) så hörs den inte. Hörs inte heller om en tv eller om radion är på. Så... egentligen är jag nog nöjd. Jag jämför med min gamla iBook som var fläktlös och har nu också kunnat jämföra med en polares Acer 5024 (tror jag den heter) och en annan modell (båda med 15,4" skärmar" och de upplevdes som mer högljudda än min.