min hastighet enligt vad jag betalar för??

Permalänk

min hastighet enligt vad jag betalar för??

hej
jag körde ettt hastighets test i firefox, bandwidth tester och fick till min förvåning se att jag har 1.5 mbit

jag laddar hem en del stora filer ibland från många olika ställen och jag ligger aldrig över 300kb/s

men det som förvånar mig är att jag betalar bredbandsbolaget 399kronor/månaden och skall få 24mbit.

är det något fel? eller vad är problemet? varför får jag inte snabbare fart?

är det värt att ringa till dom och gnälla?

tacksam för hjälp

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Avstängd

Ni betalar _inte_ _för_ 24mbit.
Ditt abonnemang är upp till 24mbit.

Skulle du råka bo nån kilometer ifrån telestationen med gammla och slitna ledningar i backen, ja då får man skylla sig själv.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk

Testa INTE hastigheten i firefox...

http://www.tptest.se

Permalänk
Medlem

Det enklaste är nog att ringa till bbb och "gnälla". Du ska ju naturligtvis få vad du betalar för.

Innan du gör det så rekomenderar jag dig att köra denna:
http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1307

Vet inte om firefox test är tillförlitligt...

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk

Som dom 2 föregående påtalade.. Firefox är INTE pålitligt

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte ihåg vart jag laddade ner, men jag fick min fulla download (797 kb/s) genom Firefox, TPtest visade ca 5 Mbit. Men givetvis, jag kan ha tagit fel tptest server.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

1.5 - 5 mbit verkar aningen lågt, även med långt till stationen.
Skadar inte att ringa och höra sig för om det verkligen inte kan bli bättre.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Fick mitt BBB modem idag... och den funkar crap... hade 2.5 mbit innan och nu så har jag 2.7mbit fast skulle ha 8.. brollans kompis sa att han hade samma problem o han ringde till supporten och dom skicka ett nytt modem som inte var "buggig" så nu har han ett blått modem med lite mer rundad design som funkar som det ska.. jag har den buggade grå kantiga modemet.

Vilken har du?

Permalänk

jag har den runda blå designade varianten men nu med tptester så fick jag bara 5 mbit och jag betalar för upp till 24 och jag pratade med bbb för några månader sedan och då sa dom att jag borde ha strax över 10 hos mig!
vad kan jag säga till dom! kräva att dom bygger en station i mitt skafferi?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Du sa precis att du betalar för upp till 24mbit. Och dom sa att du borde ha ungufär 10mbit. Byt till nån annan ISP.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

vad är isp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
vad är isp?

Internet Service Provider.
Man kan säga det på svenska: Internetleverantör.

Permalänk
Avstängd

du kan inte kräva nått då din hastighet beror på så många olika parametrar som de inte rår för ...

däremot borde det fungera bättre , om man kollar på genomsnittet ....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!