Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Läste i någon annan tråd att man kunde optimera sin tcp hastighet, men kommer knappt ihåg alls hur man skulle göra. Någon som vet mer om det?

Detta hjälpte faktiskt en av mina Windowsburkar att kunna skicka i maxhastighet:

(Testat under Windows XP Pro. Minst 512 MB RAM rekommenderat.)

(EDIT: Rättade ett fel)

1. Start -> Kör -> "regedit". 2. Bläddra till "Den här datorn \ HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ AFD \ Parameters". 3. Skapa ett nytt DWORD-värde (Högerklicka -> Nytt -> DWORD-värde) och döp det till "TransmitWorker". 4. Dubbelklicka på "TransmitWorker" och byt värdet till "20", hexadecimalt. 5. Skapa ett nytt DWORD-värde och döp det till "DefaultReceiveWindow". 6. Dubbelklicka på "DefaultReceiveWindow" och byt värdet till "18000", hexadecimalt. 7. Skapa ett nytt DWORD-värde och döp det till "DefaultSendWindow". 8. Dubbelklicka på "DefaultSendWindow" och byt värdet till "18000", hexadecimalt. 9. Starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Detta hjälpte faktiskt en av mina Windowsburkar att kunna skicka i maxhastighet:

(Testat under Windows XP Pro. Minst 512 MB RAM rekommenderat.)

Jag kunde inte skapa samma värde två gånger. Stämmer verkligen det att man ska skapa två exakt likadana DefaultReceiveWindow?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kunde inte skapa samma värde två gånger. Stämmer verkligen det att man ska skapa två exakt likadana DefaultReceiveWindow?

Ehh... nej. Det måste ha blivit något fel när jag klippte och klistrade. Sorry. Det ska givetvis vara DefaultSendWindow på det tredje värdet. Har uppdaterat inlägget ovan. (Ta gärna bort min text ur din kommentar eller ändra den så vi inte lurar någon. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Ehh... nej. Det måste ha blivit något fel när jag klippte och klistrade. Sorry. Det ska givetvis vara DefaultSendWindow på det tredje värdet. Har uppdaterat inlägget ovan. (Ta gärna bort min text ur din kommentar eller ändra den så vi inte lurar någon. )

Resultat efter den lilla ändringen:

TCP

Send: 956kbit/s
Recive: 19.14mbit/s

UDP

Send: 1mbit/s
Recive: 19.63mbit/s

Dvs, ingen större skillnad..

Permalänk
Medlem

hm okej inte säkert routern klarar mer då

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Dvs, ingen större skillnad..

Nej, det var ju ingen större skillnad. Jag har dock upplevt att den inställningen löser problemet med att man på vissa anslutningar bara kan skicka 200-300 kB/s per "tråd" till vissa personer.

Det som händer är att man ändrar sättet på hur Windows använder trådar för att skicka data. Antalet "kontextväxlingar" (mellan userspace och kernelspace) minskar i likhet med sendfile i Linux. Om man kombinerar detta med stora fönsterstorlekar så krävs dock en hel del minne om man har många filöverföringar på gång samtidigt.

Permalänk
Medlem

Enklare är att använda gratisprogrammet CableNut (http://www.cablenut.com). Obs! Funkar utmärkt med Windows XP också.

Själv upptäckte jag att "DefaultSendWindow" var helt avgörande för att jag skulle kunna sända med full hastighet.

TCPOptimizer, som många rekommenderar, rör inte dett värde överhuvudtaget.

Med TPTEST kan man bli lurad ... man kan få bra värden för sändning vare sig "DefaultSendWindow" är ifyllt eller inte.

För min 8/1 lina använder jag följande värde:

"DefaultSendWindow" ... 128000

Verkar inte ha någon betydelse vad för värde jag anger här. Jag har utgått från min max sändningshastighet på 1 MBit/s.

Med CableNut kan man också ställa in alla de värden som TCPOptimizer använder sig av.

Det finns ett online script man kan använda för att hitta de bästa värdena (http://j79zlr.com/cablenutXP2k.php). Men jag tycker att det blir sämre om jag följer detta ... kan dock bero på att jag har en gammal trött dator.

Enklast är att först köra TCPOptimizer och välja "Optimal Settings". Sedan köra CableNut och ändra "DefaultSendWindow".

Permalänk
Medlem

Detta är kanske lite offtopic:
Men jag måste nog också köpa en ny router, nu har jag en d-link 704P som fungerar riktigt dåligt med mitt Telia 24. När man startar den andra datorn så bryts internetuppkopplingen, som är extremstörande när man spelar. När man har båda datorerna på så blir internet ostabilt, men om en av datorerna är avstäng fungerar internet. Just nu har jag min nätverkssladd direkt in i modemet och jag upplever att det går fortare. Är detta tecken på dålig router? För om det är det så går jag och köper en ny Zyxel router i veckan.

Permalänk
Medlem

Blev en Netgear rp614 v3 till slut. Den rekommenderas.

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless