Permalänk
Medlem

Javaböcker för bibliotek

Hejsan!

Min mamma som är biblotikarie kom hem igår och sa att en kund hade klagat på att Javaböckerna var för gamla. Så då sa hon till sin chef att hon skulle fråga sin son om tips på nyare Javaböcker.

Kruxet är att jag inte kan någonting om java eller javaböcker, och undrar om ni kunde lista ca 5 böcker som ni skulle vilja se på ett biblotek, både för nybörjare och mer avancerade.
De ska helst va på svenska och lätta att få tag på.

Tackar

Permalänk
Medlem

En bra och uppdaterad nybörjarbok på svenska är:
Skansholm, Jan; Java Direkt med Swing, Femte upplagan, Studentlitteratur.

Mer avancerade böcker på svenska känner jag inte till, det är bara engelska som gäller där.

Permalänk
Medlem

Såg att du helst ville ha böcker på svenska men jag måste ändå rekommendera en bok på engelska, nämligen:
"Java software solutions : foundations of program design"
av Lewis & Loftus

Vi använder den på javakursen och den tar upp det mesta, från grundläggande syntax till AWT/Swing, trådar, felhantering osv

EDIT: Den används på Örebro Universitets första Java-kurs inom Informatik B...

Permalänk

"Java software structures", Lewis & Chase
"Patterns in Java", Mark Grand

Har lite svårt för Skansholms böcker.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Boken som finns på http://www.bluej.org/ är en bra pedagogisk bok tillsammans med deras gratis-utvecklingsmiljö.

Visa signatur

äh, vem behöver signatur?

Permalänk
Medlem

ett förslag för javaböcker är och se vad högskolorna använder för litteratur.
dock oftast på engelska , men den är väl uppdaterad.
annars är "Java direkt" en bra bok , finns även "c++ direkt" skrivna av Skansholm

Visa signatur

2004: Pentium II 400Mhz - 128MB edo-ram - 3DRage+ - Wlan 108Mbit - Touchpad - 8x CDROM - FLOPpY : OS : SLACKWaRE :

2006: Pentium 640, 2GB, 7900GT, wlan, bla.. bla.. bla.. OS : Slackware.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
En bra och uppdaterad nybörjarbok på svenska är:
Skansholm, Jan; Java Direkt med Swing, Femte upplagan, Studentlitteratur.

Mer avancerade böcker på svenska känner jag inte till, det är bara engelska som gäller där.

Den boken har jag haft på min java kurs här på lith. Tyckte den var helt okey

Permalänk
Medlem

Jag kan nog också lägga en röst på skansholms bok, Java direkt med swing, den använder vi här på chalmes för introkursen i programmering (för M)

Dock så hatar de allra flesta datorer och det går väl rätt knackigt för ettorna (själv är jag en av deras handledare )

Permalänk
Inaktiv

Har också Skansholms bok, Java Direkt med Swing. Använde den på förra utbildningen. En bra bok är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag kan nog också lägga en röst på skansholms bok, Java direkt med swing, den använder vi här på chalmes för introkursen i programmering (för M)

Dock så hatar de allra flesta datorer och det går väl rätt knackigt för ettorna (själv är jag en av deras handledare )

Va, hur kan dom hata datorer om dom väljer en introkurs i programmering?:S
Verkar ologiskt

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

En bok för J2ME vore trevligt att ha på ett bibliotek. Beginning J2ME From Novice to Professional av Knudsen, Jonathan B.; Li, Sing är ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Va, hur kan dom hata datorer om dom väljer en introkurs i programmering?:S
Verkar ologiskt

Man får inte välja en enda kurs första eller ens andra året.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Min mamma tackade mig jättemycket, men då sa jag att jag inte gjorde nått, så nu säger hon att jag ska hälsa alla här istället

Den där Swingboken verkar vara populär och grundläggande, så den blir det garanterat.

Men sen om man vill ha en mer avancerad bok, finns det någon lika populär bok som den, eller har alla sin egen uppfattning om vilken som är bäst?

Permalänk
Medlem

D-linjen på chalmers använder
"Object-Oriented Software Development Using Java", http://se.cs.depaul.edu/Java/
i kursen om Objektorientering för 2orna
och
"Data Structures and Algorithms in Java", http://ww3.java3.datastructures.net/ i kursen om Datastrukturer också för 2orna.

OO-kursen har jag inte läst, den fanns inte när jag gick i 2an, Datastrukturerna läste jag däremot, kommer dock inte ihåg så mkt om boken, dock kan man nog kalla den lite mer avancerad än tex java direkt-boken..

Permalänk

Tänk på att råd när det gäller böcker helst ska komma från någon med lite mer kunskaper än boken. En bok som verkar bra för en nybörjare kan ju lära ut helt galet.

Jag misstänker at de bästa böckerna är på engelska. När det gäller Pythonböcker så vettefan om det ens finns böcker på svenska. Men Java är ju såklart ett större språk.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se