Permalänk
Medlem

Var en man och konfrontera honom om det istället för o springa runt som små skvallerkärringar o tissla o tassla bakom ryggen på honom.
Vet inte vad som är värst angiveri eller fusk.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

det e inte riktigt att ange om han gör nåt sånt eftersom han ljuger och lurar dom på pengar så det anses ganska enkelt som fiffel och det kan dom åtala honom på. men sätter dom upp minikameror, mätare eller annat som registrerar utan att han vet om så ligger företaget i mer skit än den killen som fuskar. så mitt förslag vore att du läser lagboken innan du gör något dumt jozze, no offence

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

överfall han varje morgon/efermiddag å sätt på han en fotbojja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Var en man och konfrontera honom om det istället för o springa runt som små skvallerkärringar o tissla o tassla bakom ryggen på honom.
Vet inte vad som är värst angiveri eller fusk.

Så här ligger det till...

Vi har kommit på honom ett par gånger med hans tidsfusk. Han har jobbat halvdag, men satt upp det som full arbetsdag. Varit borta 1-2 timmar på dagen och sedan jobbat in det på kvällen. Ändå satt upp det som 1-2 timars övertid. Vi har påtalat detta för våran chef, men han den godtrogne faan tror ju att det bara är ett litet misstag som han gjort och ber han rätta till sin tid och så är det frid och fröjd igen. Det värsta är ju att han vet ju om att vi kommit på honom med att fuska med tiden men fortsätter ändå. Jag tror att han kommer hålla på lite då och då tills han antingen får en skriftlig varning eller får sparken. Just nu ser det inte ut som om det kommer hända. Därför vill vi försöka skaffa lite mer bevis mot honom, vilket inte visat sig vara så lätt nu när det kommit upp att det kan vara olagligt. Det enda som återstår är att låta honom hållas och skita i det han håller på med, vilket inte är lätt för man går och retar sig på det hela tiden. Eller så får väl vi andra också börja fuska med tiden så kanske allt känns lite bättre Nä, skämt åsido... Det får väl bli den varianten att vi andra försöker samarbeta med att skriva upp hans tider så gott det går. Inte alltid så lätt då han ofta kommer tidigare än oss andra och när han går på eftermiddagarna så är vi andra fullt upptagna med vårat arbete och inte riktigt håller koll på honom. Därför tänkte vi tanken att ha något som sköter sig självt och kan läsas av lite då och då, som vi sedan då kan lägga fram som "bevis" Att springa runt som små skvallerkärringar, kan jag inte påstå att vi gör. Det hjälper ju inte att han vet att vi vet vad han håller på med. Då måste vi ju gå vidare, i detta fallet till våran chef. När han tror att det är ett oskyldigt misstag som händer lite titt som tätt (jävla trähatt) så vad skall man göra då? Måste ju ha något att lägga fram så att han inser att detta är fiffel...

Permalänk

Kan tänka mej en rörelse sensor.. men varför göra det krångligt bara för att de ska vara nytänkande? de finns ju så många enkla lösningar..

hur kul är denna tävling igentligen??

Barracuda_87 mätare är nog ganska lugnt.. men ja kan tänka mig vilka rubriker om nån sätter upp smygkamerer..

Visa signatur
Permalänk

allt som "övervakar" en person som inte vet det e för det mesta olagligt om man inte får tillåtelse av polis el. kommun och även då måste du informera individen om att detta sker så det e inte så lätt att komma runt lagen..

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
hur kul är denna tävling igentligen??

Den är exakt så rolig som man gör den till. Det är bara den egna fantasin som sätter gränserna.

Eftersom det verkar vara olagligt att logga något, på vilket sätt det än kan vara, kamera, drifttidsmätare, rörelsedetektor m.m. så kommer vi inte göra någon verklighet av något av förslagen som föreslås innan vi vet med säkerhet.

Så för att göra tävligen roligare, på vissas begäran, så är det bara den egna fantasin som sätter gränserna. Nu gäller nytänkande till max. Den som kommer med det mest fantastiska, uppfinningsrikedommaste (hur fasen lät det då?) galnaste eller helt crazy idé kommer att kamma hem det lilla priset. Jag kommer på fredagen att välja ut fem bidrag som ni sen får rösta på. Låter detta intressant eller skall vi skita i hela grejjen?

Permalänk
Avstängd

sätt upp en kamera till din chefs kontor så ser ju han när fuskkillen inte jobbar.
eller gå ring till din chef direkt när han inte är på jobbet.
eller så kan du ju skita i alla andra och börja bry dig om dig själv!

Permalänk
Medlem

Äh... va ni är tråkiga, sätt er ner å cadda istället!!
Sluta racka ner på syftet eller motivet, se till tävlingen istället.
Det är ändå upp till chefen vad han skall göra med informationen.

Jag håller på för fulla muggar att leta komponenter till bygget på Elfa....
Lo-tek style.... strömsensor(reagerar på typ 10-30W)->räknare(sekunder.. minuter...timmar..)-> displaydrivare(visar för tillfället 0-9999 minuter = MAX ca 166timmar ) ...

Allt kan byggas för ca 200-300kr...

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

suck att folk orkar.... testa "mind your own business" och om du nu inte klarar av det så får du väl prata med personen ifråga istället. Vad spelar det dig personligen för roll om han skriver fel på nån timme ?

/johan

Permalänk
Medlem

hihi.. låter lite lekis över det. Lägg en lapp i hans skåp där det står att ni ser honom alternativt om ni får chansen på honom

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

Hehehe, Det är väl ingen som sitter och skriver här på arbetstid?
Är det ett stort företag du jobbar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen008
suck att folk orkar.... testa "mind your own business" och om du nu inte klarar av det så får du väl prata med personen ifråga istället. Vad spelar det dig personligen för roll om han skriver fel på nån timme ?

/johan

suck... att du ens orkar... att kommentera...

Om inte denna tråden passar ditt intresse så behöver du varken läsa eller posta här. Du kanske skall testa det du själv föreslog... "mind your own business"

Sen så kan du ju själv hitta svar på dina frågor om du nu har en sekund eller två att ta av din dyrbara tid att läsa igenom hela tråden.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om man använde den hederliga stämpel maskinen. Kolla när han checkar in / checkar ut

Enklaste billigaste och inte olagligt

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Ni sätter upp en webbcam använder program som tar bilder ca varje minut ? efter en vecka har ni en film på hur han jobbar och kan se när han gick och kom ganska enkelt. Tidsinställning kan ju justeras

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niizze
Hehehe, Det är väl ingen som sitter och skriver här på arbetstid?
Är det ett stort företag du jobbar på?

Vi är 35 stycken, så vi är inte så stora.

Skriva på arbetstid? Självklart så håller man det till rasterna
Men å andra sidan så blir det ju rast rätt var det är hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jozze
Vi är 35 stycken, så vi är inte så stora.

Skriva på arbetstid? Självklart så håller man det till rasterna
Men å andra sidan så blir det ju rast rätt var det är hehe

Hycklare

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Hycklare

Nej... Nu gjorde du ju så att jag var tvungen att svara och jobba över 3,5 minut extra som det tar att skriva detta meddelande... Tack för den du!!!

Sen har jag inte möjlighet att jobba över mer idag, så jag får hålla mig och skita när jag kommer hem...

Permalänk
Inaktiv

Sätt en webcam som spelar in när någonting rör sig på bilden. Sen så fixar ni något program som loggar tiden när webcamen är igång.

Permalänk
Medlem

Tryckkänsligt.

Jag skulle hellre veta hur mannen står / sitter å hur "båset" är uppbyggt. Och kanske installera Nån typ av ir.. När han står där å arbetar så bryts ljuset .. När ingen står där så får givaren signal. = )

Eller varför ingen Termostat på hans lödställ? Denna är väl oftast på när han jobbar och avstängd när han sitter på lunch eller är hemma? Borde ju vara enklast, kanske billigast också? Ifall ni inte kopplar in allt till datorn som loggar allt = ) Går koppla så att vid en viss temp så startar en klocka att ticka.

Permalänk
Medlem

Säg "Oooooj vilka smutsiga skor du har, låt mig putsa dem åt dig" till honom. Om han undrar varför du plötsligt är så snäll så säger du att du är ledsen att ni anklagade honom för fusk förut och att du vill gottgöra det. Sedan, när du tagit hans skor, sätter du in en liten sändare i klacken/sulan samt putsar och lämnar tillbacka dem. Då kan ni enkelt följa på monitorn, som föjlde med sändren ni köpt på secrethax0rzspygadgets.com, hur han rör sig under dagen och spela in det hela i HD-upplösning och sedan visa chefen.
Har ni lite större budget för detta projekt kan du ju passa på att skaffa dig en bmw som styrs med hjälp av en touchpad på en mobiltelefon som ni kan stalka honom med(han kanske gör nåt skumt när han "försvinner" på arbetstid), eller varför inte ett armbandsur med laser kraftig nog att skära hål i bankvalv?

Annars kan ni ju anlita någon som "tar hand om" eller "fixar" honom. Eller så kan ni helt enkelt ta saken i egna händer, gå ihop och visa att ni menar allvar genom att ge honom lite smisk när han fuskar nästa gång.

Återkommer om jag kommer på något bättre..

Permalänk

gör så att ni skaffar en rörelse ditektor eller något liknande som ni kan koppla till en övervaknings kamera sen så e det bara ta totala film tiden å gämföra med hans tidraport...

Visa signatur

LOooOO00zzZZzzoo0ORrrr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann

Bäst vore ju med ett vanligt passerkortsystem med tidkoll för alla..Då slipper ju alla tidsrapporteringen. Fast de kanske är för dyrt(hmm)/snålföretag. Tryck på (öööhm facket ) om det.

Precis, ni borde kräva att det ska bli ordentlig tidkoll och sen kan ni ju kontakta facket tror inte dom skulle se så possitivt att någons medarbetare spionerar på en och det kan leda till helt andra saker som kan drabba er sedan.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifr00
Säg "Oooooj vilka smutsiga skor du har, låt mig putsa dem åt dig" till honom. Om han undrar varför du plötsligt är så snäll så säger du att du är ledsen att ni anklagade honom för fusk förut och att du vill gottgöra det. Sedan, när du tagit hans skor, sätter du in en liten sändare i klacken/sulan samt putsar och lämnar tillbacka dem. Då kan ni enkelt följa på monitorn, som föjlde med sändren ni köpt på secrethax0rzspygadgets.com, hur han rör sig under dagen och spela in det hela i HD-upplösning och sedan visa chefen.
Har ni lite större budget för detta projekt kan du ju passa på att skaffa dig en bmw som styrs med hjälp av en touchpad på en mobiltelefon som ni kan stalka honom med(han kanske gör nåt skumt när han "försvinner" på arbetstid), eller varför inte ett armbandsur med laser kraftig nog att skära hål i bankvalv?

Annars kan ni ju anlita någon som "tar hand om" eller "fixar" honom. Eller så kan ni helt enkelt ta saken i egna händer, gå ihop och visa att ni menar allvar genom att ge honom lite smisk när han fuskar nästa gång.

Återkommer om jag kommer på något bättre..

Värkar lite simpelt.. dom flesta grövre kriminella som denna typ verkar tillhöra kan nog såna knepp, han lär nog undra när han ser en bmw utan förare följa efter honom. och om han är väl instatt i den kriminella branchen så köper han förstår nya kläder och skor flera gånger i veckan för att undvika sändare,

tror definitivt man måste använda grövre och mer avancerade metoder.. till exempel bryta sej in i hans bostad och inplantera ett chip under huden medans han sover. problemet kommer ju om han använder metal detektor på sej själv för att elimera riskerna med sånna attacker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äh.. jag får erkänna mig besegrad.... av jobbet!

Phu.. har sovit max 8 timmar senaste 2 dygnen... normalt jobbar jag dagtid men dagens arbetspass blev från 3.30 till 18.30.... hade inte tid att avsluta jobbet.. Go natt!

EDIT! Åh... nu är det nära.. nästan klar... måste sova.. igen!

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jozze
...Så för att göra tävligen roligare, på vissas begäran, så är det bara den egna fantasin som sätter gränserna. Nu gäller nytänkande till max. Den som kommer med det mest fantastiska, uppfinningsrikedommaste (hur fasen lät det då?) galnaste eller helt crazy idé kommer att kamma hem det lilla priset. Jag kommer på fredagen att välja ut fem bidrag som ni sen får rösta på. Låter detta intressant eller skall vi skita i hela grejjen?

Har du lagt ner tävlingen eller bara glömt den?
Vad var priset?

Permalänk

jag vet vad priset är/var men eftersom det inte är sagt om det är avslutat så svarar jag inte utan ta det i pm till killen isåfall

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

ni skrev ju in tiderna i datorn?

om ni skriver varje dag borde man ju se vid vilken tid punkt han skrev in de.

annars satsar jag på att ni går runt och kollar på klockan å stirrar på honom i cirka tre dar:D

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Medlem

vem var det som vann då? och för vad?
lättast o bara sätta en liten övervaknings kamera med inspelning över hans arbetsplats ?

EDIT: såg att det varit påpekat några ggr

och eftersom att det inte ska till några myndigheter direkt så behöver ni ju egentligen inte bry er så mkt om just den lilla detaljen om att det skulle vara olagligt

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Håhå... jag testar min uppkoppling för fullt.. ser lovande ut.

Den känner av när tillräckligt stor ström går, startar klockan... räknar i upplösning 1/100 sekund, men visar resultat i minuter.

Eh... vad är det för kommando för att posta thumbnails?
Schemat är ett as i storlek... och lite suddig.... så otur alla schemajägare...

backup suddigt schema: http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/Timer_Blur.gif

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!