Permalänk
Medlem

Strålar inte bluetooth?

Får man inte strålning i sig om man använder bluetooth-headset, eller är den strålningen bara någon procent av vad en mobil strålar?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Hedersmedlem

man brukar ju rekommendera att använa headset istället för telefonen om man använder den mycket...så det borde ju vara bättre

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en trådlös telefon strålar upp till 10 gånger mer än en mobiltelefon kanske BT inte helelr är så bra? Ingen som sett något test av det? För frågan är om jag ska köra med BT eller vanligt..

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

BT strålar mycket begränsat, BT-länken (Class3) i mobiler är inte gjord för mycket mer än 10m. Kommer inte ihåg exakt men det rör sig om c:a 1 mW (om ens det). En trådlös (DECT) har egenskapen att sändningsstyrkan är konstant, medan en mobil varierar strålningseffekten vid behov, dvs långt från basstation => hög strålning (och vice versa förstås). I dessa lägen kan en mobil stråla bra mycket mer än en DECT.
En DECT strålar genomsnittligt 15-25 mW, en mobil kan på 900MHz-bandet hamna på upp till 2W.

Kör du lugnt med ett BT headset.

Edit: förhoppningsvis lite bättre uttryckt.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju tänka lite på att mobiltelefonen måste ha så hög effekt att den kan skicka signaler genom väggar, skog och skräp till en basstation som kan ligga duktigt långt bort, medan räckvidden på bluetooth väl är standardiserad till typ tio meter med fri sikt.

Så ja, Bluetooth strålar ganska mycket mindre än en mobil.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

BT class 2 som HF tillhör strålar max 10mW vilket är ungefär en hundradel av en mobiltelefon.

Permalänk

Men t.ex. så har ju bluetooth väldigt snabb hast.överföring, så kanske den har stark strålning pågrund av det...spekulerar bara=)

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Gah, en till tråd om strålning!!

Ja, bluetooth använder sig av radiovågor, men nej, de är knappast hälsovådliga p.g.a. den låga effekten.

Mobiltelefoner är också högst troligen inte heller hälsovådliga, då även dessa har en väldigt låg effekt.

Om du vill undvika strålning helt blir du nog illa tvungen att ta livet av dig. Dels har vi ju den naturliga bakgrundsstrålningen, sedan så antar jag att du vill ha ljus? Ljus är också radiovågor, men klagar du på att du har en 40w-lampa?

Back_Door_Man: Snabb överföring? Bluetooth? Tack för ett gott skratt! Bluetooth har en teoretisk maxhastighet på ungefär en megabit per sekund. I verkligheten så är den avsevärt lägre dock.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om ni vill veta lite mer om strålningen så skrev jag en bobba för inte så länge sen:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50140...

Permalänk
Medlem

Svaret är att BT är helt harmlöst,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Om ni vill veta lite mer om strålningen så skrev jag en bobba för inte så länge sen:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50140...

Jag skrev ett liknande inlägg på ett annat forum för ett halvår sedan, byggd på 1 amerikansk och 2 engelska studier.

Komiskt nog ang. s.k. elallergiker så kan inte ens de själva påvisa effekter av elektromagnetisk strålning.

Genom att de själva säger att de kan ha (mött en i verkligheten) svartvit TV och svaga glödlampor, men inte färgTV och lysrör, så kan man ju undra om man skulle erbjuda dem en kurs i Fysik B (ev. A om de inte ens läst den )

Sen kan man ju ta upp en liten jämförelse.

Man har sedan 50-talet haft TV-master. En TV mast sänder i varje fall på mellan 1800 och 2400 ggr så stark styrka. Personen jag känner bodde ca: 1 halv kilometer från en TV-mast som sänder på ca: 50 KiloWatt. Man har sedan 50-talet inte kunnat påvisa ökningar av cancer eller liknande sjukdomar relaterat till elektromagnetisk strålning.

Hittade en exakt siffra; 10 000 W - 500 000 W beroende på områdets täthet. (mkt berg eller långa avstånd)

Men när de satte upp en 3g-mast en kilometer ifrån huset, blev "problemen" så stora att de tvingades att flytta. 3g-masten sänder på ungefär 20W, dvs hälften av de glödlampor som finns i huset!

Och de som klagat över att de nu har fått fnatt och till och med bygger in master i köpcentrum
"Skall man inte ens få lov att handla", så kan jag meddela att de sänder på ca: 0,1 - 2 W

En mobiltelefon i användning sänder mellan maximalt 1W ner till minimala 0,001W om man befinner sig på ca: 350m avstånd till masten med fri sikt.
3g har dessutom lägre värden på basstationer såsom mobiltelefoner då de är avsedda för att täcka mindre yta och gå kortare. UMTS (3g) använder en frekvens på 2000Mhz medans GSM i Sverige brukar 900Mhz (GSM 900, finns 1800 och 1900, dock används det mest i USA (Trippelband)).
Mobiltelefoner och basstationer för 3G har 8 gånger lägre maxeffekt än de för GSM.
Så ligger eran basstation för GSM på 160W, ligger 3g-masten på ungefär 20W
När du läser detta ger den elektromagnetiska strålning inne i ditt rum, från bl.a. din dator många gånger samma styrka.

Info är delvis tagen från SSI;s undersökning http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/Magnetfaelt/SSI_r...

En klockradio "strålar" mer än vad din mobil gör!

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Min teori om "Elallergi" är de att det handlar inte om Elen isig. Utan av blinkningar. Att en del inte klarar av lysrör beror mer på att de flimmar, vilket ger upphov till stress. Och stress kan yttra sig på många olika sett.

Vet bara farsan, han blev stressad av flimmret från en vanlig CRT-skärm. Vilket yttrade sig genom utslag i pannan. Han bytte till TFT och problemen försvann. Dock fanns det andra faktorer med i det hela som bidrog till att flimmerstressen blev tydlig.

Sen finns det alltid folk som är så rädda för allt nytt och försvarar sig med "allergi". Har en del kul historier från min barndom som handlar om köldallergi, Allergi av att sova på jordlinjer mm Detta är från folk som jag kände då hehe

Faktum är att det finns inte ett blindtest där den som sa sig va elallergiker kunde säga när strömen va på eller av. Alla svar låg i klass med 50/50 gissningar.

Permalänk
Avstängd

Denethor, fan va skönt det är med folk som vet vad dom snackar om Riktigt jobbigt med alla kärringar som klagar på att all ny elektronik ska vara jättefarlig och döda deras undelater utan att några belägg för det.

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

Kärnämnena i gymnaiset är :
Svenska/svenska som andraspråk A+B - 200 poäng
Engelska A - 100 poäng
Matematik A - 100 poäng
Estetisk verksamhet - 50 poäng
Idrott och hälsa A - 100 poäng
Naturkunskap A - 50 poäng
Religionskunskap A - 50 poäng
Samhällskunskap A - 100 poäng

Tycker att Fysik A borde vara obligatorisk den med.
Fysik B är väl lite för mycket för vissa, skall ju vara gymnasiets "svåraste" kurs.

Men det är ju helt klart så att folk tänker fel om risker. De kan ligga på en strand i Thailand 5-6 timmar om dagen i 2 veckor, men är livrädda för att snacka i mobiltelefon