Permalänk
Medlem

Val av DVB-T kort

Har tänkt trycka in ett dvb-t kort i datrn men hittar inte några bra tester. Så vad skall jag välja?
Vad har ni för erfarenheter? Bra kort och kort att passa sig för.
Gärna kort för PCI-E.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Finns egentligen inte så många valmöjligheter.

DVB-T kort för PCI-E har jag aldrig hört om - finns nog inte.

Det enda kortet på svenska marknaden som stödjer externa kort (för att se boxers kodade kanaler) är Twinhan DVB-T TER CI - Produktlänk

Men då måste du ändå komplettera med en Viaccess CA-modul och sedan givetvis ett kort från Boxer.

Jag har läst både ris och ros om kortet - det fungerar tydligen bra med vissa program och sämre med andra.

De som verkligen är insatta beställer istället FloppyDTV (FireDTV) från utlandet - eftersom den tydligen är bättre.

Tystpc.nu har dock importerat till sverige - och de finns från början av oktober (vet dock inte var man kan köpa dom).

Men man får inte in kortet på en PCI-plats (utan i en 3,5" plats, eller externt)

Om du inte bryr dig om betalkanaler kommer du betydligt billigare undan - men har givetvis bara gratis-kanalerna till buds.

Ett bra val är då Hauppauge WinTV Nova T - eftersom det stödjs av i princip alla olika program (meedio, mediaportal, wmce etc) samt att man får med en utmärkt fjärrkontroll.

Jag har köpt Hauppauges kort och är nöjd (totalvägrar ändå att betala 160:-/mån för reklamfinansierade kanaler... )

Permalänk
Medlem

Fungerar "Twinhan DVB-T TER CI" till xp media center 2005?

Permalänk
Medlem

Både Ja o Nej

Jag tror kortet fungerar i WMCE - men det fungerar fortfarande inte att ta in betalkanaler (bara gratis-kanalerna).

Däremot arbetar de på att det ska fungera inom kort.

Så länge kan man använda Mediaportal (gratis)

Permalänk

Pulver: När jag läste om kortet på NetOnNet http://www.netonnet.se/item.asp?iid=65220&sid=1002414&SpaceCo... så står det att man kan "Överföra dina hemvideos till hårdisk". Går det och hur gör man det? Finns det ingång för analog video eller DV? Eller gör man det via antenningången?

Vet du detta vore jag glad att få veta.

Är nämligen ute efter ett kort som jag kan spela in egen inspelad film på datorn, och kan man samtidigt kombinera det med ett digital TV kort vore det perfekt. Skulle helst vilja slippa att ha två kort, både ett video kort och ett dVb-t kort

Finns det någon sådat altenativ?

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det där är en felskrivning från NetOnNet:s sida (de har kopierat informationen från ett analogt TV-kort)

De analoga TV-kort som finns har oftast en inbyggd mpeg2-kodare samt analoga videoingångar.

När det gäller analoga TV-sändningar måste man nämligen förvandla TV-signalen till Mpeg2 för att spara den till hårddisken - då är det en enkel grej att lägga till några video-ingångar så att man även kan ta in video utifrån som konverteras och sparas till hårddisken.

Digital-TV (dvb) är redan Mpeg2 när det sänds, så den behöver inte konverteras - därför har den funktionen tagits bort på de flesta dvb-kort.

Alternativet för dig kan vara att skaffa ett kort med dubbla turnes, både analogt och digitalt - exempelvis detta: HAUPPAUGE WINTV HVR-1100T - 995:-

edit:

Vill du även få med fjärrkontroll få du köpa den lite dyrare HAUPPAUGE WINTV HVR-1300T 1295:-

Permalänk

De ser interssanta ut, ska kolla på dem

Tack för det tipset!!

Permalänk
Medlem

Pinnacle har minst en variant. Annars finns det små usb-dosor som utför samma uppgift. Ibland bättre. Har ett PCI-kort (Pinnacle) samt en på USB. Den på USB (Terratec T^2 tror jag den heter) är bättre imo.

Analog tuner tycker jag du ska helt glömma. Det är att vara bakåtsträvande. Det nätet släcks ner så varför? Digitalt erbjuder mer möjligheter.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

johle: jag antar att det var mig du riktade svaret till?

Jag är inte intresserad av en analog tuner, som TV mottagare, då vill man ju använda den digitala istället. Men jag är intersserad av att kunna spela in mina VHS kasetter, och kasetter från analog videokamera till datorn för att bränna ut på DVD.

Då var jag ute efter ett kort som skulle lösa båda önskemålen, för att spara plats och pengar. Men det kanske är så att man bär ha två olika, för att få ett bättre resultat?

Permalänk
Medlem

Rena digitaltuners har som regel ingen videoingång, men hybridkort (analog+digital) brukar ha det. Jag funderar på ett hybridkort till min HTPC och har hittat följande alternativ (bryr mig inte om kodade kanaler just nu):
- Hauppage-korten som Pulver skrev om
- Pinnacle PCTV 310i http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082702
- Asus My Cinema http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010083142
- Avermedia DVB-T Hybrid http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081974
- Twinhan http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010077839

Är det någon som har erfarenhet av något hybridkort? Jag lutar åt Hauppage eller Pinnacle, men någon av de andra kan ju vara minst lika bra. Dessutom verkar det bara vara Avermedia-kortet som stöds av Windows MCE.

Här är förresten undantaget som bekräftar regeln, ett digitalkort med videoingång: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010076393
Dock bara 50:- billigare än hybridvarianten så det verker rätt meningslöst..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Rena digitaltuners har som regel ingen videoingång, men hybridkort (analog+digital) brukar ha det. Jag funderar på ett hybridkort till min HTPC och har hittat följande alternativ (bryr mig inte om kodade kanaler just nu):
- Hauppage-korten som Pulver skrev om
- Pinnacle PCTV 310i http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082702
- Asus My Cinema http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010083142
- Avermedia DVB-T Hybrid http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081974
- Twinhan http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010077839

Är det någon som har erfarenhet av något hybridkort? Jag lutar åt Hauppage eller Pinnacle, men någon av de andra kan ju vara minst lika bra. Dessutom verkar det bara vara Avermedia-kortet som stöds av Windows MCE.

Här är förresten undantaget som bekräftar regeln, ett digitalkort med videoingång: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010076393
Dock bara 50:- billigare än hybridvarianten så det verker rätt meningslöst..

Ska bara tillägga, eller snarare kommentera. Jag har Pinancle 300i (dvs föregångaren till 310i). Jag testade det dock bara någon dag eller så, har inte använt det mer. Har det liggandes hemma =P

Det funkade bra då jag testade det, dock lite väl seg programvara tycker jag. Sen hade jag rutten signal att testa med, bara en värdelös bordsantenn. Men den funakde som sagt bra. Ifall någon nu funderade på just det kortet.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

johle:
Uppfattade det som om du var intresserad att avyttra ditt kort, rätta mig om jag har fel.
Är det både digital och analog ingång på ditt kort? Har du testat att spela in från Video? Kan vara intresserad. Såg att du huserar i stockholm, det gör jag med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khaneling
johle:
Uppfattade det som om du var intresserad att avyttra ditt kort, rätta mig om jag har fel.
Är det både digital och analog ingång på ditt kort? Har du testat att spela in från Video? Kan vara intresserad. Såg att du huserar i stockholm, det gör jag med.

Nej, tyvärr gör jag inte det. Men ifall någon var i tankarna att köpa ett nytt så skrev jag lite om det. Anledningen till att jag har kvar det är att jag ska bygga en multimediaserver inom en snar framtid.

Jag kan däremot kolla när jag kommer hem om det har analog ingång. Det har iaf fjärrkontroll, det vet jag.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Kan ju lägga till lite information om FireDTV som jag skrev om längre upp i denna tråd.

Numera kan man köpa deras grejer i sverige - men de är inte direkt gratis

Recension i AlltOmPC

Till försäljning hos Kylning.com

Till försäljning hos datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Kollade nu. Det finns analog in dvs composit eller vad det nu heter. Sen något som ser ut som s-video. Vet ej om det är ut- eller ingång men en kontakt fanns iaf. Plus antenn såklart.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Kan ju lägga till lite information om FireDTV som jag skrev om längre upp i denna tråd.

Numera kan man köpa deras grejer i sverige - men de är inte direkt gratis

Recension i AlltOmPC

Till försäljning hos Kylning.com

Till försäljning hos datorbutiken.com

öööh.. killen om rescenserade FireDTV kan ju inte veta vad han pratar om "minibalt brus"... Tror han att kortet är analogt eller? Eftersom bilden är digital får du antingne perfekt bild, eller ingen alls.. Finns inga mellansteg.... (förutom perfekt bild med massor av frysningar)

Visa signatur
Permalänk

men är inte FireDTV och floppyDTV för marksända kanaler bara? kan man på något sätt se kanaler som är satelitsänd med ett tvkort, helst betalkanaler. Jag antar att det jag letar efter är en ca-modul som funkar med ett tvkort... någon som vet hur jag kan lösa det.

Permalänk
Medlem

Det finns tre varianter av DVB-kort: DVB-T för marksänd tv, DVB-C för kabeltv och DVB-S för sattellitsändningar. Man måste alltså välja ett kort för den typ av signal man tar in. Därefter får man välja om man vill ha ett budgetkort som enbart klarar okrypterade kanaler, eller om kortet även skall klara att koppla ett CI till. Väljer man ett kort som klarar CI måste man också välja en CA-modul som funkar med den programleverantör man har (t ex Viaccess för Boxer).

Kan även nämna att Twinhan DVB-T har en väldigt klen mottagare. Har man inte perfekta mottagningsförhållanden kan det vara svårt att få bra bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dommenator
men är inte FireDTV och floppyDTV för marksända kanaler bara? kan man på något sätt se kanaler som är satelitsänd med ett tvkort, helst betalkanaler.

Jo, men trådskaparen efterfrågade just DVB-T - alltså marksänd Digital-TV (som dHagger förklarat)

Jag har funderat själv på det här med att skaffa en massa digitala kanaler till min HTPC och har då upptäckt att kombinationen TV3 och kanal5 orsakar en del problem.

TV3 och Kanal5 anser jag vara "baskanaler" som alla borde ha tillgång till.

I ComHems utbud (dvb-c) sänds inte Kanal5 digitalt utan endast analogt - galet.

Via sattellit kan man ha 2 olika abonnemang - viasat eller canal digital.

I viasat:s paket ingår TV3 men inte kanal5.

I canal digital:s paket ingår Kanal5 men inte TV3.

Om man vill se både TV3 och Kanal5 via sattellit (dvb-s) är man alltså tvungen att skaffa 2st (dyra) abonnemang och köra dom samtidigt (via dubbla kortläsare) - helt galet.

Då återstår alltså marksänd digital-TV (dvb-t) där man faktiskt kan se både TV3 och kanal5 digitalt.

Jag tycker dock att 159:/mån är för dyrt för att få in dessa kanaler - själv tycker jag att just TV3 och kanal5 istället borde ingå i gratis-utbudet.

Det om något borde ju få svenska folket att bli mer positivt inställda till digital-TV - som det är nu är det ju inte en förbättring som sker när det analoga nätet successivt släcks ned - utan en ren försämring.

Permalänk
Medlem

Pulver: Glöm inte kortavgiften. Boxer kostar i praktiken över 200kr/mån.

Permalänk
Medlem

Det fattades bara det...

Nu vet jag inte exakt vem som bestämmer vilka kanaler som ingår i gratis-utbudet - men jag tror att det är upp till kanalerna själva ?

(har för mig att pagrotsky har sagt att han vill se fler "reklam-kanaler" i gratis-utbudet, men att det är upp till kanalerna ?)

Då tycker jag att exempelvis TV3 borde tänka ungefär som med metro - gratis tillgång till mediet ger fler läsare/tittare vilket ger högre reklamintäkter.

Eller ?

Fast det här är ju en helt annan diskussion än topic

Permalänk
Avstängd

nått som är sjukt är att det är så svårt att hitta digitalboxar fär de som inte vill ha HTPC.. försökt hitta en digitalbox som funkar med boxer... Omöjlgt.. Finns inget som har DVI, alla är analoga...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
försökt hitta en digitalbox som funkar med boxer... Omöjlgt..

Du är lite oklar CyberVillain - men jag utgår från att du menar att du vill ansluta en Plasma eller LCD-TV direkt till en digital-box ?

Märkligt att det inte finns.

Hur ansluter de som har den kombinationen ? med scart till plasman ? - låter ju verkligen som ett onödigt analogt mellansteg...

Permalänk
Avstängd

Jo.. eller allså det är ju inte ett problem för mig. Jag har en HTPC, men jag försöker hitta en box till mina svärföräldar osm de kan koppla till sin Projektor.. Finns INGA med DVI.. finns komponent, men det är ju analogt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men jag tycker här står en hel del relevanta saker samt jag funderar själv på att införskaffa ett.
Min fråga är: Fungerar inte detta kortet ( www.dataparadiset.se Artikelnummer: VP-TER-3021 ) lika bra som detta? ( www.dataparadiset.se Artikelnummer: VP-TER-PCI-CI )
Vad är det som skiljer dessa åt? Kan ju tilläggas att jag har abbonemang hos boxer och hade tänkt att utnyttja det med hjälp av tv-kortet.

Trizz

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem

Det lär inte skilja så mycket. Du måste nog kolla närmare för att veta. Det är nog mest programvara osv. Men har den kortläsare så är det ju lugnt. För utan det blir det halvsvårt

För övrigt tycker jag definitit inte att 3an och 5an bör ingå i basutbudet som någon ovanstående tyckte Även om det kanske inte skadar (ellre gör det?). Ville bara säga min mening. Discovery är enligt mig den bästa kanalen. Dock för bra för att vara gratis antar jag. (Även om den fortfarande är reklamfinansierad) Femman och trean sänder ju bara trams som dokusåpor Men det är väl vad folk vill se antar jag Nej, nu blev det lite väl off-topic.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrIzZ
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men jag tycker här står en hel del relevanta saker samt jag funderar själv på att införskaffa ett.
Min fråga är: Fungerar inte detta kortet ( www.dataparadiset.se Artikelnummer: VP-TER-3021 ) lika bra som detta? ( www.dataparadiset.se Artikelnummer: VP-TER-PCI-CI )
Vad är det som skiljer dessa åt? Kan ju tilläggas att jag har abbonemang hos boxer och hade tänkt att utnyttja det med hjälp av tv-kortet.

Trizz

denna ena har CI läsare den andra inte.. eftersom du har boxer abb så kanske du vill ha den med CI läsare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
denna ena har CI läsare den andra inte.. eftersom du har boxer abb så kanske du vill ha den med CI läsare

Okej men som jag fick för mig så fungerade båda till boxer.
Om man läser vad den billiga varianten (Artikelnummer: VP-TER-3021) har för namn så borde det fungera med boxer i den med utan extra grejer.
Så här står det som produktbeskrivning:Visionplus/Twinhan Tv-Kort för marksänd Digitaltv PCI med remote (Boxer-TVkort/Terrestrial/Markbunden Digitalkort)

Därför trodde jag att det fungerade.
Är det någon som kan bekräfta att det verkligen inte fungerar och man är tvungen att betala ca 2000kr för att få digitalteve från boxer i datorn.

Trizz

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Avstängd

visst.. men det står inte uttryckligen att den stödjer CAM.. jag skulle kolla upp produkten närmare innan jag beställer..

jag har denna twinhan och den har CAM

http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=163774465

edit: om du kollar på bilden för 3021 ser du att den saknar headern för CAM modulen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
För övrigt tycker jag definitit inte att 3an och 5an bör ingå i basutbudet som någon ovanstående tyckte

Jag tycker inte att kanalerna är så bra - de enda programmen som jag följer på 5:an och 3:an är CSI (las vegas) och Simpsons

Däremot så sänder de ofta sport-evenemang såsom Ishockey-VM och Fotbollslandskamper som jag tycker att "alla" borde få ta del av.

Vad du väljer att titta på är ju upp till dig - jag ratar inte TV4 som kanal för att de sänder "Paradise Hotel" - de sänder ju även "Lost"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrIzZ
Är det någon som kan bekräfta att det verkligen inte fungerar och man är tvungen att betala ca 2000kr för att få digitalteve från boxer i datorn.

Trizz

Som CyberVillain påpekat måste man tyvärr betala minst ca 2000:- för att få in Boxers betal-kanaler.

Twinhan-kortet med CI-läsare + Viacces-modul är det billigaste alternativet.

Köper du det billigare kortet (utan CI-läsare) får du bara in (Boxers) gratiskanaler.