Permalänk
Medlem

Vinylspelare

Hej!
Jag har funderat på att köpa mig en vinylspelare.
Och det är två stycken jag har kollat på.. men jag kan nästintill ingenting om vad som är bra eller inte med dessa spelare.

Den ena är en Sony PS-LX250 (http://www.netonnet.se/item.asp?iid=36649&sid=1000614&SpaceCo...)

Och den andra: Sony PS-J20
(http://www.fyndborsen.se/?sida=kategori.php%3Fmain%21filter%2...)

Så är det någon som vet vad skillnaden är mellan dessa två, och ifall de är något att ha så vore jag väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

"Technics 1200"-eran är inte över än :D.

Du ska inte ha det för DJ-bruk eller så utan bara för "lyssnande" ?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

är det billigaste möjliga eller lite kvalitet och ljud du är ute efter ? om inte så är det bara att ta någon av dom, nog ingen större skillnad...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Hauk: Nej, jag ska bara ha den att lyssna på.

Nuclear: Den får gärna vara billig, men jag vill helst inte ha någon skitspelare. Har du någon att tipsa om isåfall?

Permalänk
Medlem

Rega!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kolla på begagnat. Thorens är finfina. Dual likaså. Du får bra mycket bättre grejer än om du köper nytt.
Passa dig åxå för att köpa spelare med T4P-pickup. Det begränsar urvalet av pickuper väldigt mycket.
Jag köpte själv en Dual 503 för drygt ett år sedan, för 700kr. Inte den allra bästa, men del låter definitivt inte alls så pjåkigt. Dual 505 är väl den spelare som brukar rekommenderas som "instegsspelare" av de flesta.

Skulle jag köpa nytt skulle jag titta på Pro-Ject Debut II. Kolla för all del om du kan hitta den beganad åxå, eller föregångaren Pro-Ject Debut.

Edit:
Här finns en Pro-Ject 1.2 för 1200kr:
http://www.blocket.se/view/6182842.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&c...

Permalänk

Leta efter en Technics 1200 istället, det finns en anledning till att det är en av världens absolut populäraste vinylsvarv genom tiderna. Pappa har 5 st nu men vill inte låna ut nån till mig =(. Han behöver dom till jobbet säger han (ja han är dj) haha:P.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
Leta efter en Technics 1200 istället, det finns en anledning till att det är en av världens absolut populäraste vinylsvarv genom tiderna. Pappa har 5 st nu men vill inte låna ut nån till mig =(. Han behöver dom till jobbet säger han (ja han är dj) haha:P.

Visst är den en av världens mest populära skivspelare, men nuförtiden är den mest föråldrad, övervärderad och dyr. Den är visserligen bra fortfarande. Nuförtiden har andra tillverkare (främst numark och vestax) hunnit ikapp och förbi.

Stammie: Är det en skivspelare för hemmabruk du är ute efter är en direktdriven spelare helt fel val då den överför massor av vibrationer från skivspelarmotorn till skivan vilket leder till sämre ljudkvalitet. Så bortse från alla "dj-skivspelare".

Permalänk
Medlem

SL-1200 är väldigt populär bland DJs för att den är robust och väldigt tålig. Bland hifi-entusiaster ses sen av de lite mer "normala" människorna som en "okej" spelare om man sätter på en bra pickup. Bland de riktiga vinylentusiasterna så är den inte värd skrotvärdet.
Men visst, det är en okej spelare.

De brukar dock kosta en slant även begagnade och många gånger har de ju varit ute för både det ena och det andra, så man bör kolla upp lite vad man köper först.

Permalänk
Medlem

Som sagt, skulle du hitta en 1200 för säg en tusenlapp är det ett helt okej köp. Är den dyrare än så är det inte ett bra köp för hemmabruk.