Permalänk
Medlem

Min uppkoppling lägger ner!

Tjena, har 8 mbit från telia. Nu är det så att min uppkoppling känner för att koppla ner lite då och då. Det vara mellan 10 s till kanske 2 min. Det är specielt kvällstid det gäller, efter 18.00.

Det spelar ingen roll om datorn står själv eller om man sitter och lirar wc3 eller liknande. Min mamma ringde till telia support och suprise, det var vår dator eller nån inställning det var fel på, vänd er till nån datorsupport sa dom.

Så nu undrar jag om det är någon här som har förslag om hur man ska kunna återgärda detta?

/mvh

Permalänk
Sötast

Re: Min uppkoppling lägger ner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snacks
Tjena, har 8 mbit från telia. Nu är det så att min uppkoppling känner för att koppla ner lite då och då. Det vara mellan 10 s till kanske 2 min. Det är specielt kvällstid det gäller, efter 18.00.

Det spelar ingen roll om datorn står själv eller om man sitter och lirar wc3 eller liknande. Min mamma ringde till telia support och suprise, det var vår dator eller nån inställning det var fel på, vänd er till nån datorsupport sa dom.

Så nu undrar jag om det är någon här som har förslag om hur man ska kunna återgärda detta?

/mvh

Ring igen, det gör jag just nu.

51 minuter kö!woho

Desto fler som ringer desto mer press på dom.. antar att det är därför kön är så hög just nu.

När du kopplas ner så är det bara att titta på modemet- din DSL lampa är släckt garanterat. vilket är TELIAS fel.

Permalänk
Medlem

Jo men grejjen är att den släcks inte alltid. Under de korta avbrotten 15-20 sek så lyser den oftast som vanligt men under de längre som kan vara under 2 min eller nåt sånt så släcks den =P

Permalänk
Sötast

Låter som du redan gett upp

Permalänk
Medlem

Satte mig och skulle lira en omgång warcraft, efter 3 min så bir man disconectad och jag kollar på modemet, dsl-lampan slocknade. Kanske är det så att den slocknar varje gång bara jag som inte har uppmärksammat det... =/

Nu blir det till att sätta morsan i telefonen imorgon så hon kan snacka lite allvar med snubbarna på telia.

Allexz, vet du om detta är något som drabbar många teliakunder nu? Isf är det ju rätt uppenbart att det är deras problem, så sitter den där tomten och säger "jaaadu vi har väldigt fina strömmar här å allt är kalas, det är garanterat din dator det är fel på så vänd dig till nån anan, bara vi slipper prata med dig" typ

Permalänk
Medlem

Om ni nu är så säkra på att det är hos telia felet ligger så är det ju lugnt, ni behöver bara ringa ett(!) samtal till telia.
Ring och boka hem en tekniker - kostar inte en pinal om det somsagt inte är fel hos kunden.

EDIT: Sitter på telia utanför Helsingborg och här är det problemfritt.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Det är aldrig fel på modem och splitter? Om dsl-lampan släcks så är det alltså garanterat Telias fel? Ok. Inget annat kan ju hända.

Permalänk
Medlem

Är det ADSL, låter som om det är dålig signalstyrka...

Permalänk
Medlem

Viktore: Vi har ringt men då sa de bara att det hade med vår dator att göra och de tyckte att vi skulle kontakta nån datorsupport istället...

Sidde: Ja det är ADSL.

Det har ju funkat innan, det är först på senare tid som det börjat strula. Ska ringa igen imorgon samt se om man kan få lite livesupport

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snacks
Viktore: Vi har ringt men då sa de bara att det hade med vår dator att göra och de tyckte att vi skulle kontakta nån datorsupport istället...

Ofta det är fel på själva datorn om man tappar signalen med telestationen...

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snacks
Viktore: Vi har ringt men då sa de bara att det hade med vår dator att göra och de tyckte att vi skulle kontakta nån datorsupport istället...

Sidde: Ja det är ADSL.

Det har ju funkat innan, det är först på senare tid som det börjat strula. Ska ringa igen imorgon samt se om man kan få lite livesupport

Antingen är det en av alltför många pantade supportoperatörer eller så är du oförmögen att beskriva ditt problem på ett förståeligt sätt.
Insistera på att felanmäla din anslutning i första hand. Det kostar inte något, alternativt boka ut en tekniker om du är säker på att dina egna saker inte felar.

Enklare blir det inte.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det är aldrig fel på modem och splitter? Om dsl-lampan släcks så är det alltså garanterat Telias fel? Ok. Inget annat kan ju hända.

Läs först svara sen

Det var så att telia sa att det var DATORN det var fel på enligt snacks.

Själv har jag aldrig hört talas om modem eller splitters som inte funkar när det är mörkt utomhus men dom kanske är så känsliga nuförtiden?

Sen kan man vara dryg och säg att modem-splitters-kablar osv är tillhandahållet av telia så i grunden så är det deras fel i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Sen kan man vara dryg och säg att modem-splitters-kablar osv är tillhandahållet av telia så i grunden så är det deras fel i vilket fall som helst.

modemet har du fått av telia så är det trasigt är det ditt problem att reklamera det till zyxel

Visa signatur

Det blir alltid värre framåt natten.....

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerson
modemet har du fått av telia så är det trasigt är det ditt problem att reklamera det till zyxel

*suck*

Permalänk
Medlem

Nu har mamma snackat med en tjej från supporten och hon föreslog att det kanske var modemet (bullseye Emerson ;P) som det var fel på. Ska testa med ett annat så får vi se om det fixar biffen...

Permalänk
Medlem

Fan vanligare att uppkopplingen lägger ner än att den är stabil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Fan vanligare att uppkopplingen lägger ner än att den är stabil.

Jo och hade det hänt nån gång ibland bara så hade jag inte klagat, men nu går det ju fan knappt surfa på kvällstid längre =/

Kopplat in ett lånat modem nu, konstigt nog funkade det inte med kablarna som följde med. Fick ta de gamla =S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snacks
Jo och hade det hänt nån gång ibland bara så hade jag inte klagat, men nu går det ju fan knappt surfa på kvällstid längre =/

Kopplat in ett lånat modem nu, konstigt nog funkade det inte med kablarna som följde med. Fick ta de gamla =S

Har det fungerat sen dess då ?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Re: Re: Min uppkoppling lägger ner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ring igen, det gör jag just nu.

51 minuter kö!woho

Desto fler som ringer desto mer press på dom.. antar att det är därför kön är så hög just nu.

Om du varit uppmärksam så kanske du noterat att Telia håller på att göra sig av med 3000 personer vilket också drabbar supporten. Slutsatsen är att det inte ringer mer än tidigare utan att det är kort om folk.

Permalänk

Har precis samma fel som snacks nu efter klockan 18:00 med mitt Net@Once ADSL 8mbit .. någon som har märkt samma med net@once? Det disconnectar i typ 20 sek sen kommer det tillbaka.. så jävla irreterande.. Problemet började idag

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Min uppkoppling lägger ner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benganb
Om du varit uppmärksam så kanske du noterat att Telia håller på att göra sig av med 3000 personer vilket också drabbar supporten. Slutsatsen är att det inte ringer mer än tidigare utan att det är kort om folk.

hihi, om du hade varit så enormt självupptagen och inte trodde du var störst bäst och vackrast så hade du kunnat ställa en fråga istället för att vara stor i munnen.

Personen jag pratade med på telia berättade och ursäktade sig för telefonkön dom hade, hon kunde inte förstå varför dom var dränkta i samtal.

Men visst

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Min uppkoppling lägger ner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
hihi, om du hade varit så enormt självupptagen och inte trodde du var störst bäst och vackrast så hade du kunnat ställa en fråga istället för att vara stor i munnen.

Personen jag pratade med på telia berättade och ursäktade sig för telefonkön dom hade, hon kunde inte förstå varför dom var dränkta i samtal.

Men visst

Jag jobbar på Telia och har god insyn, så jag vet hur det är ställt med den saken.

Permalänk
Medlem

bengab om du jobbar på telia så kan ju du svara på varför jag oxå har samma problem med att uppkopplingen åker ner några sekunder???

Visa signatur

AMD Athlon "San Diego" 3700+ ATI Radeon X850XT :: 6009 poäng 3DMARK05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvarre
bengab om du jobbar på telia så kan ju du svara på varför jag oxå har samma problem med att uppkopplingen åker ner några sekunder???

Är ju ganska svårt att svara på på rak arm. Kan vara allt från modem till taskiga ledningar, fukt i kopplingsskåp med mera.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att modembytet hjälpte ej. Samma problem med detta, dsl-lampan slocknar i 15-20 sekunder, sen går det igång igen.

Benganb: Detta verkar ju vara ett problem som drabbar väldigt många. Är det inte mystiskt att det funkar som vanligt på dan för att sen börja krabba på kvällen? Fukt och taskiga ledningar finns ju där oavsätt tidpunkt på dygnet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snacks
Kan meddela att modembytet hjälpte ej. Samma problem med detta, dsl-lampan slocknar i 15-20 sekunder, sen går det igång igen.

Tack. Då vet man det. Hade nämligen tänkt testa med ett annat modem men det verkar ej lönt.

Jag får spel på grund av min lina. Överväger att hänga mig i nätverkssladden.

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireRaiser
Tack. Då vet man det. Hade nämligen tänkt testa med ett annat modem men det verkar ej lönt.

Jag får spel på grund av min lina. Överväger att hänga mig i nätverkssladden.

Ta inte en gammal bara, då misslyckas du bara å blir ännu mer förbannad

Jag ska prova med nytt modem om jag hittar ett.. vilket jag inte gör ändå.

haft en härlig kväll utan disconnects...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snacks
Kan meddela att modembytet hjälpte ej. Samma problem med detta, dsl-lampan slocknar i 15-20 sekunder, sen går det igång igen.

Benganb: Detta verkar ju vara ett problem som drabbar väldigt många. Är det inte mystiskt att det funkar som vanligt på dan för att sen börja krabba på kvällen? Fukt och taskiga ledningar finns ju där oavsätt tidpunkt på dygnet...

Hög belastning i nätet på kvällstid och helger i kombination med dåliga ledningar, visst...kan mycket väl bero på detta. Ring supporten och be dem göra en FA-nät på ledning först och främst.

Permalänk
Medlem

Ni har ganska tur vissa av er...
Klagar på att det händer efter kl. 18ºº .. Jag har samma problem, fast det är hela dagarna, hela kvällarna, kan vara online i 2minuter, sen blir jag disconnectad i ca 30sekunder, sen upprepas detta hela tiden, ibland på sena nätter - 02 till 06 så kan det fungera nästan felfritt. Jag har även ringt telias support, dom säger att ingenting är fel, men dom ser att jag tappar kontakten och försöker forca ny ip från dem hela tiden, lite konstigt... Sen säger dom att jag ska ta kontakt med min routers support, självklart tog jag migsjälv i akt och gjorde det, har nyaste firmware etc, och dom säger att det är telias fel, så nu är jag som en boll Och det har absolut inte någonting med datorn att göra att sånthär händer.. Har iaf ringt teletekniker som ska komma och titta på problemet...

Permalänk
Medlem

Får bli ännu ett samtal till supporten under morgondagen...

FA-nät? Kan jag be dom göra men vad innebär det? =P

Annars är väl nästa steg att de skickar nån tekniker, hoppas bara de hittar nåt fel som beror på telia annars blir det väl till att betala en fin liten räkning sen =/