Permalänk
Medlem

malayiskt wlan

Hej

Jag köpte min dator i Malaysia o ch nu ska jag använda wlan kortet här hemma. Det är ett 2100 3A, i Sverige används tydligen b, g, eller bg.
Kan det fixas med drivrutiner eller å något annat smidigt sätt?

Visa signatur

Have a nice day!

Permalänk
Medlem

Va?

WLAN är standard i hela världen

2100 3A låter ju snarare som en intel modell som jag är ganska säker på att den använder 802.11A och 802.11B..

är det bara A så går ju den använda i sverige också om du har en router/AP med A-nätet..

Annars inget du kan göra med drivrutiner då det är relativt hårdkodat vilken frekvens radion sänder på

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nej, det finns fyra olika wlan regioner. Några år kompatibla.

Visa signatur

Have a nice day!

Permalänk

Men nästintill allt som säljs i sverige är ju B, är det inte lättare att byta ut kortet då?

Permalänk
Medlem

Nja, skulle ju vara schysst att slippa. Eftersom det är en laptop lär det kosta en del också.

Visa signatur

Have a nice day!

Permalänk

har för mig jag sett PCMSIA-kort så lågt som för 250:-

Men annars får du väll som nån sa skaffa en accesspoint för A. Nackdel är ju dock att det inte kommer funka nån annanstans...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaiten
Nej, det finns fyra olika wlan regioner. Några år kompatibla.

Det finns MER än fyra olika regioner men det är INTE det som är viktigt här, utan om den använder 802.11A, 802.11B eller 802.11G

D.v.s. de 3 större olika trådlösa tekniker som finns..

5GHz, 2.4GHz 11Mbps och 2.4GHz 54Mbps...

Använder den G eller B (eller båda, då G-kort i stort sett alltid stöder B) så är det ingen fara att använda i sverige.

Lurcazuss: det är Mest G som säljs i sverige faktiskt, men då G-kort i stort sett alltid även klarar B (och b är den gamla standarden) så är det ju rätt det du säger också

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DWL-122 <-- Det här är ett alternativ annars. Stor som en cigarett-tändare ungefär, fungerar väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Ser inte några problem.. Låter som ett Intel mini-PCI-kort.. dom klarar både a/b/g...

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara något problem att köra med samma Wlan kort i Sverige. Om det mot förmodan ändå inte skulle gå så kan du nästan alltid byta även interna Wlan kort då dom brukar vara av mini-PCI. och det är inte specielt svårt att byta beroende på var de sitter (imo är det tom lättare än på vanliga stationära men PCI). Det brukar sitta antingen under tangentbordet eller under en lucka på undersidan. Det svåra är väl att få tag i ett kort mev mini-PCI, men hör med någon som bygger Laptops i sverige Zepto, JME, SHG osv. det finns säkert någon som vill sälja ett kort till dig.

OBS!, tänk på att garantin inte gäller om du byter kort själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Det svåra är väl att få tag i ett kort mev mini-PCI

Det är väl inte svårare än att få tag i ett vanligt nätverkskort? Själv har jag monterat följande kort i min laptop (Thinkpad): http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078224

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det är väl inte svårare än att få tag i ett vanligt nätverkskort? Själv har jag monterat följande kort i min laptop (Thinkpad): http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078224

Tydligen inte :). My bad... har aldrig sätt att butiker säljer mini PCI innan, men å andra sidan så har jag ju inte letat heller...

Kan dessutom passa på att rekomendera just de kortet, då de enligt mina erfarenheter är bland de bästa man kan få tag i till mini-PCI idag (till humana priser).

Permalänk
Medlem

va finns det olika regioner.. hade för mig att det bara fann olika versioner.. som a/b/g.. men hur gör affärsmän/kvinnor när dem är utomlands då.. har en vän som är i Kina nu.. och han har inge som helst problem med att surfa i hotellet som har bor i..?? nån som kan förklara det där med olika regioner mer detaljerad..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag nån expert men jag kan misstänka att ett hotell som är ganska stort i Kina har stöd för flera typer av WLAN.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem

I Sverige motsvarar 100% signalstyrka 18dBi då det är den maximala signalstyrkan man får använda här. Det hela handlar om inställningar och drivrutiner, således är det inget problem att använda ett a/b/g kort inhandlat i Sverige vart man än önskar i världen, dock kan det innebära att man måste använda en lägre signalstyrka än tillåtet beroende på drivrutiner/inställningsmöjligheter.

Visa signatur

//janson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janson
I Sverige motsvarar 100% signalstyrka 18dBi då det är den maximala signalstyrkan man får använda här. Det hela handlar om inställningar och drivrutiner, således är det inget problem att använda ett a/b/g kort inhandlat i Sverige vart man än önskar i världen, dock kan det innebära att man måste använda en lägre signalstyrka än tillåtet beroende på drivrutiner/inställningsmöjligheter.

100mW (20dBm) ERP utstrålat från antennen vore mer korrekt. dBi är antennförstärkning och är inte samma sak

Läste att ni snackar om asien, jag kan tillägga att man kör wlan på lite mer frekvenser därborta. 2,5 och 3,4 GHz har dom även tillgång till. Sen ännu mer frekvenser runt 5,8 GHz. På 3,4 GHz kör dom motsvarande B standard som finns på 2,4GHz... samma med 2,5GHz... dessa frekvenser är inget som Svenska wlan kort klarar av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Lurcazuss: det är Mest G som säljs i sverige faktiskt, men då G-kort i stort sett alltid även klarar B (och b är den gamla standarden) så är det ju rätt det du säger också

Lurcazzus stavas det ;).
Och jag är väll medveten om att G är vanligast, men räknade den under B, då G väll bara är en vidarutveckling av B för att få högre hastighet?

A använder ju därimot helt andra frekvenser, som inte blir utstörda av blåtand o microvågsugnar ^^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Lurcazzus stavas det ;).
Och jag är väll medveten om att G är vanligast, men räknade den under B, då G väll bara är en vidarutveckling av B för att få högre hastighet?

A använder ju därimot helt andra frekvenser, som inte blir utstörda av blåtand o microvågsugnar ^^.

Japp

Jopp

Jepp

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

2100 3A går ju på 2.4GHz (enligt vad jag kan se), så det är ju bara att koppla in och tuta och köra.

Ang regioner:
Kanalerna på 2.4GHz-bandet skiljer också mellan olika "regioner". Jänkarna tillåter kanal 1-11 (2412-2462MHz) medan vi i Sverige (bland annat) tillåter 1-13 (2412-2472MHz). Även den tillåtna effekten skiljer. I USA är gränsvärdet 4W, medan vi får nöja oss med 100mW.
Utöver detta så finns det en hel drös med regler, i Mexico får du bara använda kanal 1-8 inomhus, och i Israel är det 3-9 som gäller. I Japan får du även använda 14

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Kan man få upp effekten på visa produkter då tros genom att ställa in dem på "USA"?