extern hdd snabba eller inte?

Permalänk
Medlem

extern hdd snabba eller inte?

det jag undrar är externa hdd snabba tex om man kollar runt lite i mappar. också måste den tänka då menar jag med att den typ laggar till inann man kommer in i mappen samma sak om man har film på den externa går det då bra att spela upp den utan lagg samt att tar det lång tid att slänga över stora filer om man har usb2.0 på den externa hdd om man skickar typ en fil på 2-3gig hur lång tid tar det?
sen undrar jag kan man ha igång den hela tiden eller måste man stänga av den inan man stänger av själva datorn? sen starta den igen när datorn är på..........

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Undrar jag me.

Permalänk
Medlem

sålänge den skrivit färdigt spelar det ingen roll om du stänger av datorn med den igång givetvis, eller tvärtom. vill du va på den säkra sidan monterar du av den innan bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hej!

Den högsta överföringshastigheten jag uppmätt från en USB2-disk är 37MB/s. I praktiken brukar jag hamna på runt 20-25 MB/s (dvs 1,2 - 1,5 GB/min) när jag kopierar filer, vilket innebär att de är ungefär hälften så snabba som interna diskar.

De flesta USB-diskar har tyvärr inte fläktkylning vilket innebär att de blir ganska varma om de får stå på hela tiden. Själv har jag mina USB-diskar endast som backup och stänger därför av dom såfort jag kopierat klart.
Det finns normalt en avstängningskapp på disken. Stänger man inte av den så fortsätter den snurra även om du stänger av datorn. Vissa diskar stänger dock av sig automatiskt.

Visa signatur

[AMD XP 3000+ Barton] [ASUS A7N8X-E Deluxe] [MSI 6800GT 256Mb @ 400/1100] [2x512Mb DDR400 Dual] [2xSeagate 7200.8 250Gb SATA] [Tagan 330W]

Permalänk

Jag märker ingen större skillnad när jag bläddrar runt i min bärbara hårdsik mot min interna.

Permalänk

Jag känner att defrag. och att flytta runt filer går långsammare ja.
Att disken skulle bli extremt varm beror ju på märke-enhet.
Min maxtor är ju helt inlindad i någon slags metall(förmodligen alu) och den avger värme ganska friskt =). Värmer händerna innan jag spelar ibland.

Permalänk

spela film, musik och spel från disken är inte nåt problem. har själv en sarotech hardbox med en hitachi 7k250 160 gb i den. den kommer upp i en 35 mb per sek med usb 2 och runt 40 mb per sek med firewire 400. men bara ett tips skulle jag ha köpt en ny extern hd skulle jag definitivt köpt en med firewire, för det är snabbare och laggar inte ner datorn som usb samt attt det går snabbare

Visa signatur

Sylt är gott

Permalänk
Medlem

Har en LaCrie 250. Funkar kanon att titta på film och spela musik från
matade över ca 32GB tog ca en halvtimme eller nått.. inte jättesnabbt, men wtf

Visa signatur

| Venice 3200+ 2.0 @ 2,4 | TT Big Typhon | Asus A8N-E nForce4 Ultra | 1024MB PC3200 2.5-3-3-8 / 1T
| X800XL UNI-WISE | 160GB S-ata | 250Gb LaCie Extren