Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Chassifläkt, blåsa in eller ut?

Vad är bäst? Att luft blåser in eller att varmluft blåser ut?

Permalänk
Medlem

Finns väl ett antal trådar om just detta? :S Men det optimala ska väl vara blåsa in fram, och blåsa ut bak. Blåsa in från sidan, blåsa ut i taket. Varmluft stiger....

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Se till att om du har 1 fläkt i fronten som suger in luft så ska du ha 1 bak i chassit som blåser ut. Ha inte 2 bak och en fram om du gör på detta sett kommer fläktarna inte kyla lika bra. Sätt iså fall 2 bak och ingen fram. Eller 2 fram och 2 bak tror du fattar. Om det råder balans mellan antalet fläkrar så kyler dom bättre. Sätt fläktarna på att blåsa in i fronten och ut bak.
Så för att svara på din fråga sätt 1 fläkt bak i chassit jämte cpu:n och låt denna fläkten blåsa ut varm luft ur datorn det kommer att sugas in kall luft i fronten eller vid andra hål i datorn.

Permalänk

hur skulle det kunna bli sämmre om man har 2 bak, 1 fram än 1 på var ställe ?!

Visa signatur

Abit AW9D-Max|Intel Core 2 Duo E6300@2.8GHz|Noctua NH-U9+2st 92mm|Corsair XMS2-8500|HIS X1950XTX|Western Digital 300GB|Maxtor 250GB|OCZ 600W|Coolermaster Wavemaster|Scythe Kama-Bay