Speldator för 7500, vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem

Speldator för 7500, vad tror ni om detta?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=153180
Vad tror ni om dessa delar? Något som borde bytas ut till förmån för något annat? Tangentbord, mus, skärm osv inräknas inte.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

har jag fel eller är inte opteron-processorer socket 940 och ditt moderkort 939, isåfall funkar det inte överhuvudtaget

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk

Det finns opteron-processorer till 939 också.

Permalänk

Re: Speldator för 7500, vad tror ni om detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=153180
Vad tror ni om dessa delar? Något som borde bytas ut till förmån för något annat? Tangentbord, mus, skärm osv inräknas inte.

Det ser bra ut!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Moderkort och nätagg var inget jag la ner någon möda på, funkar de bra? Med moderkortet tänker jag mest på överklockning och så.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Re: Speldator för 7500, vad tror ni om detta?

Du vet om att chassit du valt är superduper-budget och säkerligen skräp? Tycker det är väldigt synd att välja kvalitetskomponenter och sedan sätta i ett chassi som är budget och ser billigt ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=153180
Vad tror ni om dessa delar? Något som borde bytas ut till förmån för något annat? Tangentbord, mus, skärm osv inräknas inte.

Permalänk
Medlem

Jo, tog det billigaste jag hittade, men det är ju bara plåt och hur mycket kan det skilja sig i kvalitet?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Eh...bara för att man kan köpa billigt så innebär det inte att man bör göra det. Det är nog skrangligt, vassa kanter så du skär dig och värst av allt: Det SER billigt ut. Jag tycker väl det är ok att bygga i ett sådant billigt skrotchassi om man ska bygga en riktigt billig dator, men inte när man ska ha grejer med lite kvalitet och prestanda i den, då hade jag skämts för dator och helst gömt den i en hörna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jo, tog det billigaste jag hittade, men det är ju bara plåt och hur mycket kan det skilja sig i kvalitet?

Permalänk
Medlem

Jag tycker iofs att det chassit är ganska snyggt...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Avstängd

Chassi är ju snyggt men det spelar ju lite roll på funktioner också, men eftersom det är väldigt billigt så ska det nog inte vara några problem att ta dremeln och forma insidan lite som man vill

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem

Ser j*vligt bra ut!
Fast håller med de andra att chassit ser lite halvtaskigt ut. Som du skrev i topic var de 7500?
Fast jag tycker du ska låta bli att köpa det dära chassit och välja ett Antec SLK3000b på www.computercity.se för 399+ 128:- i frakt. Då är du uppe i 7534:-, dock 34kr över budget men _mycket_ bättre chassi. Det skulle iallafall jag gjort.!
Lycka till nu samt mycket nöje med den tänkta riggen. (Tycker du borde spara ihop lite till så du kan få slk3000b till den istället! )

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

Ahh, blir till att fundera på det med Antec-chassi. Annars? Ingen har sagt något om moderkortet, är det för att ingen känner till om det är bra?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Ahh, blir till att fundera på det med Antec-chassi. Annars? Ingen har sagt något om moderkortet, är det för att ingen känner till om det är bra?

Ja jag tycker du ska satsa på det. Det är ju bara 250kr dyrare och är ju otrolig kvalle på Antec
Här finns en recension: http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_050309_tyst_slk30...

Nä ingen har sagt något om moderkortet eftersom det verkar vara ett väldigt bra moderkort.
Sök på forumet och läs så verkar det vara ett bra mobo..

Fin rigg du kommer få iaf om du köper de där sakerna!
Kommer ju att bli grön av avund..

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

Nej, det beror på att moderkortet du valt är ganska vanligt och många som har det och ingen har något att invända mot det, det funkar helt enkelt hur bra som helst trots att det är j-vligt billigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Ahh, blir till att fundera på det med Antec-chassi. Annars? Ingen har sagt något om moderkortet, är det för att ingen känner till om det är bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Moderkort och nätagg var inget jag la ner någon möda på, funkar de bra? Med moderkortet tänker jag mest på överklockning och så.

Det är ett mycket bra budgetmoderkort, har allt som behövs utom firewire och är skapligt klockningsvänligt. Hyper-R är ett mycket bra och prisvärt nätagg.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
har jag fel eller är inte opteron-processorer socket 940 och ditt moderkort 939, isåfall funkar det inte överhuvudtaget

AMD Opteron 144 64bit "Venus" 1.8GHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

blind?

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter att köpa ett i stort sett identiskt system, men jag har fått för mig att Athlon 64 3200+ är en bättre spelprocessor än Opteron? Eller inbillar jag mig?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Jag är ute efter att köpa ett i stort sett identiskt system, men jag har fått för mig att Athlon 64 3200+ är en bättre spelprocessor än Opteron? Eller inbillar jag mig?

Det folk gillar med Opteron är att de går att klocka så in i helvete.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hmm, om man väljer mellan den 1.8 Ghz Opteron Gräs-Mannen hade valt, och Athlon 64 3200+, vilken är bäst för spel då ifall man är villig att klocka till en stabil frekvens?

Sorry för OT, men jag måste ha svar på dessa frågor..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Byt ut chassit till ett Sonata 2, ta bort nätagget du har nu, ta bort processorn, lägg till en AMD 3200+ Venice BULK/tray och en Zalman processorfläkt. Ta även bort chassifläkten.

Visa signatur

Intel Pentium 4, 1024Mb DDR, ATi Radeon 9600Pro, IntelliMouse 3.0, fUnc sUrface 1030 .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoeL_90
Byt ut chassit till ett Sonata 2, ta bort nätagget du har nu, ta bort processorn, lägg till en AMD 3200+ Venice BULK/tray och en Zalman processorfläkt. Ta även bort chassifläkten.

varför byta processor? Opteron verkar ju gå som smör i solsken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Hmm, om man väljer mellan den 1.8 Ghz Opteron Gräs-Mannen hade valt, och Athlon 64 3200+, vilken är bäst för spel då ifall man är villig att klocka till en stabil frekvens?

Sorry för OT, men jag måste ha svar på dessa frågor..

Inte alls OT, jag undrar precis samma saker

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jo, tog det billigaste jag hittade, men det är ju bara plåt och hur mycket kan det skilja sig i kvalitet?

Alltså, du har fel där. Plåt och plåt är långtifrån samma. Det finns tex svag plåt som ger ett insta chassi, tunn plåt sitter i de billigare chassin ger dålig dämpning, oönskad resonans, värmeledning; Listan kan göras lång. Ett bra chassi, däremot, har oräknebara fördelar. Gräsmannen har ånyo blottlagt sin okunskap/dårskap.

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
Alltså, du har fel där. Plåt och plåt är långtifrån samma. Det finns tex svag plåt som ger ett insta chassi, tunn plåt sitter i de billigare chassin ger dålig dämpning, oönskad resonans, värmeledning; Listan kan göras lång. Ett bra chassi, däremot, har oräknebara fördelar. Gräsmannen har ånyo blottlagt sin okunskap/dårskap.

Han ställde en fråga, därav frågetecknet sist att kalla det för dårskap bevisar bara din häxjakt på gräs-Mannen... sen är tråden gammal...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

antar att du vet att man inte längre kan låsa upp det där kortet
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C3DX800GTO
om du har råd så köp detta
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=POVPCX78GT
men om du inte har så mkt pengar så ta detta:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=POVPCX68GS

Visa signatur

.