Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Permalänk
Medlem

Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Jag väntar på ett spel där det inte finns någon story, det finns inga uppdrag, utan man är storyn, man är uppdragen. Tänk om det var så här när man startade spelet, antingen blev man en högt uppsat chef, uteliggare, eller varför inte soldat? Olika varje gång, sen får man själv bestämma vad som ska hända, vill du fortsätta med det liv som du slumpvaldes till så visst, gör det, eller så börjar man utforska staden eller varför inte världen. hälsa på en kokainkung i colombia och börja jobba för han och sedan ta över, eller så åker man bara dit för att jävlas.

Om man åker till knarkkungen för att jävlas så får det självklart mindre trevsamma följder, man kanske får ett finger i posten som tillhör sin mormor eller varför inte bli besjuten mitt på stan.

AI:n skulle alltså räkna ut alla möjliga följder efter vad man själv orsakar, det skulle ju iof innebära att den måste kunna alla juridiska lagar, historia, "männskliga kännslor" och allt annat so hör "vardagen till".

Vad tror ni om ett sådant spel, kommer vi någonsin få se det? Antar att farenheit (stavning?) är ett steg i just den riktningen.

Jag är trött, så klaga inte på skumma meningsuppbyggnader eller liknande, tack.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Det är en mycket intressant aspekt av spelutveckling du nosar på här. Flertalet spel som strävar att uppnå detta mål finns redan, tex UO och även till viss mån SWG och WoW (som jag visserligen aldrig spelat, men häng mig inte för det).

Gemensam nämnare för dessa lir är ju att de kräver mänsklig beblandning, alltså tillägg av nya områden/världar/klasser/vapen etc etc.
Det du vill uppnå, en självförsörjande dator-värld där programmeringen är stark nog att simulera AI-miljöer baserade på, säg, tusentals spelares val, handlingar och inverkan på sin omgivning är otroligt, för att inte säga nästan omöjligt.

AI som vi känner till det idag, med säg lag av botar som kan "tänka" ut en anfallsplan är långt ifrån 'äkta'. Det vi idag anser vara AI är egentligen bara regler, en oändlig massa loopar och IF-slingor.

Men att skriva ett program, stort och kraftigt nog för att kunna, i princip, koda om sig själv är idag inte möjligt med de resurser speltillverkarna har. Knappt på forskningsnivå är detta idag genomfört.

Ett intressant ämne, för övrigt.

Skrev detta halvkoncentrerat och efter min första cigarett på flera veckor (niko-kick yay) samtidigt som jag dyrkar vid Rodenberrys altare (ser Star Trek ) Så snälla koncentrera er på kontentan och inte på stavning eller meningsbyggnad.

Permalänk

Tror inte det kommer komma, det skulle ta för lång tid att lägga in all funktionalitet i spelet för utvecklarna.
Fahrenheit är väl förövrig så långt ifrån fritt som möjligt. Precis som skaparen av spelet själv säger så är spelet uppbyggt som en gummiband. Det finns massor av fasta punker i spelet och även om man kan tänja på bandet så kommer ändå spelskaparen ha total kontroll på storyn.
Ett spel där man själv väljer allt blir okontrollerat och för jobbit att utvecka.

Permalänk
Sötast

Tycker det låter lite som GTA: Vice city det som du beskriver

Men som du kanske vet så består programmering av IF och ELSE, att kunna göra "total frihet" är omöjligt.... att göra "STOR frihet" skulle ta oftantlig tid tror jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Tror inte det kommer komma, det skulle ta för lång tid att lägga in all funktionalitet i spelet för utvecklarna.
Fahrenheit är väl förövrig så långt ifrån fritt som möjligt. Precis som skaparen av spelet själv säger så är spelet uppbyggt som en gummiband. Det finns massor av fasta punker i spelet och även om man kan tänja på bandet så kommer ändå spelskaparen ha total kontroll på storyn.
Ett spel där man själv väljer allt blir okontrollerat och för jobbit att utvecka.

Håller inte med dig alls.

Friheten i Fahtrenheit är väldigt liten.

man följer en story som i vilket vanligt spel som helst. och vägen genom storyn kan inte göras så värst olika heller.

Jag har inte spelat WoW men av de spelen jag spelat är 'Sid Meiers Pirates' det mest fria. Gillar att det inte finns någon linjär story i det spelet.
Sen är Vice City ganska fritt också även om huvudstoryn är linjär.

Tycker det är trist att alla spel har linjära stories. antar att de måste göra så för att spelaren (reviwern) inte ska missa någon fräck film. Det är väl billigast att göra det på detta sätt också.

Hoppas på mer spel där man inte följer en förutbestämd story. Vet någon något mer sånt spel än Pirates får ni väldigt gärna tipsa mig! tacksam för svar.

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Thorondor]
dyrkar vid Rodenberrys altare (ser Star Trek )

OnT: Jag tror att det väldigt långt kvar till total frihet, som redan är sagt så är vi inte ens i närheten i dag, tyvärr. Hade det kommit ett sådant spel hade jag nog fastnat där och inte gjort så mycket annat...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Matrix Första jag tänkte när jag läste tråden!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
Håller inte med dig alls.
Friheten i Fahtrenheit är väldigt liten.

man följer en story som i vilket vanligt spel som helst. och vägen genom storyn kan inte göras så värst olika heller.

Citat:

Fahrenheit är väl förövrig så långt ifrån fritt som möjligt. Precis som skaparen av spelet själv säger så är spelet uppbyggt som en gummiband.

Tycker det låter som du håller med mig.

Permalänk
Medlem

En kul idé att sitta och grunna på ett tag.
Om man tar Fahrenheit som exempel så ser man att uppbyggnaden följer ett antal punkter som man kommer till vare sig man vill eller inte, valen man tidigare gjort spelar ingen större roll vid de punkterna.

Den enorma kapacitet som behövs för ett spel utan gränser finns inte, speciellt inte ett som ska återspegla verkligheten. Det behövs lagar i den binära världen och vipps så har man en If-satts att bråttas med. Frågan är hur det kommer bli i och med nanoteknikens genombrott, där en nolla kan vara både en nolla och en etta samtidigt (fråga mig inte hur det går till). Förhoppningsvis så får vi se gigantiska spel, men de kommer också ta gigantisk tid att göra.

Lösningen idag vore om det satt ett antal fingerfärdiga programmerare och väntade på en spelares handling, och programmerade fortsättningen. Men tom där räcker resurserna inte till, 20 programmerare på en spelare, väntetiderna och buggarna, och grafiken.. det skulle helt enkelt inte göra sig bra

Det har pratats en del om självskrivande skripter här på swec förut, men i och med det så krävs det lagar för den skripten, och vad behövs då? Förprogrammerad skript såklart! NASA vet jag har en robot som är specialbyggd för problemlösning. Den kan bygga saker för att uppnå ett visst satt mål, men vad den egentligen består av är en databas på många miljoner skripter.

Vi får vänta några hundratals år innan vi kan se det vi önskar se idag, tyvärr.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tycker det låter som du håller med mig.

ursäkta läste fel....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

orkade inte läsa igenom dom andra svaren så jag vet inte om det är nämt. men Wurm online är till 90% vad du beskriver. spelet utspelarsig på en ö nästan helt fri från npcs (finns når precis där man börjar) sen kan man hugga ner träd och bygga hus och städer. endast en stad är gjort från början och det finns inga quests. otroligt fritt men det är lite för fritt... någonting som du kanske inser när du har grävt i 8 timmar efter järn (i samma grop). orkar inte skriva mer (på tok för trött)

testa det bra http://www.wurmonline.com/ var betatest senast jag testade (orkar inte kolla nu)

Permalänk
Medlem

det började med svett och stön.
det fortsatte med blod och skrik.
du levde på ensidig kost i större delen av det första året.
du lekte med träklossar ensam i ett hörn i flera år.
därefter övergick du till lego och gameboy.
nu sitter du på swec eller spelar WoW eller GTA.

det är ett allvarligt tecken på att folk här inte har något liv när så här många svarar på topic utan att se att det är livet han beskriver.

vill du spela det där spelet - stäng av datorn, gå ut ur huset och gör PRECIS vad du vill.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko

det är ett allvarligt tecken på att folk här inte har något liv när så här många svarar på topic utan att se att det är livet han beskriver.

vill du spela det där spelet - stäng av datorn, gå ut ur huset och gör PRECIS vad du vill.

ha ha ha....

jo men vem vill råna banker, skjuta människor och agera svin i verkliga livet?

Riktigt kul inlägg dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tja,hearts of iron 2 har väl någon frihet iaf.
du kan tex spela som tyskland och antingen förlora kriget som historien eller ta över hela världen....eller varför inte låta sverige ta över hela världen.
sen kan man ju välja vad om landet ska vara facistiskt eller om det ska vara komunistiskt osv.....man avgör helt själv hur spelet ska sluta och hur spelet ska spelas...ingen handling eller liknande,det är en själv som skapar handlingen.

jag vet vad du egentligen menar med total frihet,men detta är ju iaf ett sisådär bra exempel.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
ha ha ha....

jo men vem vill råna banker, skjuta människor och agera svin i verkliga livet?

Riktigt kul inlägg dock.

Kan lika bra ställa upp i någon dokusåpa då... allt de går ut på är att supa skallen av sig o sätta på blondinen med fettaste lökarna. Låte isf som en bra kväll på groggen också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
En kul idé att sitta och grunna på ett tag.
Om man tar Fahrenheit som exempel så ser man att uppbyggnaden följer ett antal punkter som man kommer till vare sig man vill eller inte, valen man tidigare gjort spelar ingen större roll vid de punkterna.

Den enorma kapacitet som behövs för ett spel utan gränser finns inte, speciellt inte ett som ska återspegla verkligheten. Det behövs lagar i den binära världen och vipps så har man en If-satts att bråttas med. Frågan är hur det kommer bli i och med nanoteknikens genombrott, där en nolla kan vara både en nolla och en etta samtidigt (fråga mig inte hur det går till). Förhoppningsvis så får vi se gigantiska spel, men de kommer också ta gigantisk tid att göra.

Lösningen idag vore om det satt ett antal fingerfärdiga programmerare och väntade på en spelares handling, och programmerade fortsättningen. Men tom där räcker resurserna inte till, 20 programmerare på en spelare, väntetiderna och buggarna, och grafiken.. det skulle helt enkelt inte göra sig bra

Det har pratats en del om självskrivande skripter här på swec förut, men i och med det så krävs det lagar för den skripten, och vad behövs då? Förprogrammerad skript såklart! NASA vet jag har en robot som är specialbyggd för problemlösning. Den kan bygga saker för att uppnå ett visst satt mål, men vad den egentligen består av är en databas på många miljoner skripter.

Vi får vänta några hundratals år innan vi kan se det vi önskar se idag, tyvärr.

Enda vettiga inlägget i tråden.

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem

Hmm, vad hette det där spelet nu som alla på SweC spelade ett tag, även jag? =/

EDIT: Just det. Wurm Online. Där har du nästan total frihet och det är dessutom gratis
www.wurmonline.com

Du ska bygga din egen bostad och fixa egen mat och göra upp en egen eld mm.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Det du beskriver, med en värld i vilken man kan göra "precis vad som helst", skulle i princip kräva att vi lyckades utveckla riktig AI, som kan vidareutveckla spelet allteftersom vi spelar det - alltså ett spel som i princip programmeras efter dina behov, allteftersom dessa uppstår.

Kanske att vi får se något sådant om några hundra år (eller de som lever då), men med dagens teknik och halvdana försök till AI så finns det inte en chans. Det närmaste vi kan åstadkomma idag är väl en kombination av Sims och FarCry (stora områden med korkade simmar som interagerar, möjligen med lite vapen a'la farcry också så man kan döda simmarna).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
det började med svett och stön.
det fortsatte med blod och skrik.
du levde på ensidig kost i större delen av det första året.
du lekte med träklossar ensam i ett hörn i flera år.
därefter övergick du till lego och gameboy.
nu sitter du på swec eller spelar WoW eller GTA.

'

Jaaaaaaaa!!!

Vi tar varsin bil å krashar rakt in i varandra !! Efter det så tar vi vars ett lasergevär å skjuter varandra i småbitar!!! Efter det så flyger vi runt jorden i vårt rymdskepp!!!

ALLT detta kan man göra när som helst var som helst i verkliga livet WOOOH!

Btw: när du är färdig så glöm inte att ressa igen å "spraya" bilen om du har en sån... annars kanske polisen kommer efter dig!
---

Nej jag skriver inte så i vanliga fall, jag försökte bara tänka lika lite som du innan jag tryckte på "skicka svar"

Permalänk
Medlem

Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Jag väntar på ett spel där det inte finns någon story, det finns inga uppdrag, utan man är storyn, man är uppdragen. Tänk om det var så här när man startade spelet, antingen blev man en högt uppsat chef, uteliggare, eller varför inte soldat? Olika varje gång, sen får man själv bestämma vad som ska hända, vill du fortsätta med det liv som du slumpvaldes till så visst, gör det, eller så börjar man utforska staden eller varför inte världen. hälsa på en kokainkung i colombia och börja jobba för han och sedan ta över, eller så åker man bara dit för att jävlas.

Om man åker till knarkkungen för att jävlas så får det självklart mindre trevsamma följder, man kanske får ett finger i posten som tillhör sin mormor eller varför inte bli besjuten mitt på stan.

AI:n skulle alltså räkna ut alla möjliga följder efter vad man själv orsakar, det skulle ju iof innebära att den måste kunna alla juridiska lagar, historia, "männskliga kännslor" och allt annat so hör "vardagen till".

Vad tror ni om ett sådant spel, kommer vi någonsin få se det? Antar att farenheit (stavning?) är ett steg i just den riktningen.

Jag är trött, så klaga inte på skumma meningsuppbyggnader eller liknande, tack.

Tror det är en utopi det du söker efter. Men det öppnaste spelet som finns idag är nog EVE, där kan du i princip göra vad du vill inom ramarna för spelet (t.ex. du kan inte flyga till jorden och hälsa på din faster). EVE är helt fantasktiskt när man väl kommit förbi den första jobbiga månaden då det mesta är helt förvirrande. Många ogillar skarpt att det inte finns någon som håller dig i handen och guidar dig till vad du ska göra (WoW quest t.ex.), jag älskar det.

Permalänk
Sötast

Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Tror det är en utopi det du söker efter. Men det öppnaste spelet som finns idag är nog EVE, där kan du i princip göra vad du vill inom ramarna för spelet (t.ex. du kan inte flyga till jorden och hälsa på din faster). EVE är helt fantasktiskt när man väl kommit förbi den första jobbiga månaden då det mesta är helt förvirrande. Många ogillar skarpt att det inte finns någon som håller dig i handen och guidar dig till vad du ska göra (WoW quest t.ex.), jag älskar det.

Å anledningen till att majoriteten hatar EVE är just för att .... man har inget å göra.....

Hmm.. idag ska vi grinda mining.... hmm idag ska vi grinda pirater... hm.. idag.... eh.. fuck it..

Permalänk

Frågan är hur man skulle lösa kontrollproblemen, liksom, om du kan göra vad som helst med en byrå, hur gör man då får att öppna den? välta den? slå den? sätte sig på den? sätta sig på den med korsade ben? skruva isär den?

Jo, det behövs ett slags "matrix"

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk

Allexz: Så är det ju i t ex WoW med, bara värre.

Hmm... idag ska vi slakta en massa NPCer och betala en massa pengar i månaden för det fastän vi kan göra samma sak vi kan göra i WoW med ett SP-spel och MSN... hmmm, imorgon gör vi samma sak igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Så är det ju i t ex WoW med, bara värre.

Hmm... idag ska vi slakta en massa NPCer och betala en massa pengar i månaden för det fastän vi kan göra samma sak vi kan göra i WoW med ett SP-spel ch MSN... hmmm, imorgon gör vi samma sak igen

Wow, dålig man måste vara på WoW om man bara göra sånt

Total frihet... hm... Animal Crossing: Wild World är väl rätt fritt...

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Wow, dålig man måste vara på WoW om man bara göra sånt

Total frihet... hm... Animal Crossing: Wild World är väl rätt fritt...

Ok, man kan köra CTF också. Det kan man också göra i de flesta MP-spel, då mycket bättre CTF än i WoW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, man kan köra CTF också. Det kan man också göra i de flesta MP-spel, då mycket bättre CTF än i WoW.

Orkar inte ens ta en diskussion med en som inte orkar diskutera seriöst och tydligen inte ens har spelat spelet vi diskuterar ^^

Adjö...

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Sötast
Citat:

Allexz: Så är det ju i t ex WoW med, bara värre.

Hmm... idag ska vi slakta en massa NPCer och betala en massa pengar i månaden för det fastän vi kan göra samma sak vi kan göra i WoW med ett SP-spel och MSN... hmmm, imorgon gör vi samma sak igen

PRECIS! ALLA mmorpgs är nästan exakt samma... grind grind grind! men det är inte jag som säger att spelen har "total" eller "hög" frihet...

Wow har lika mycket "frihet" som EVE

Ingen?

Eller visst, du för göra allt som spelen tillåter.. vilket är nästan exakt samma

i wow springer jag i eve flyger jag, weee men i wow får jag iafl styra mitt eget "skepp"

Permalänk
Medlem

Du vill helt enkelt ha ett spel som simulerar världen.

Hmm, tänkt på det själv, men inga botar skall det finnas utan alla som befolkar spelet skall vara riktiga människor som har var sin virituell "sig själv".

Spelskaparna ger dig bara världen med alla regler som där finns, resten styrs upp av invånarna alltså spelarna, vissa kanske vill vara poliser och borgmästare andra vill vara brottslingar och några kanske bara vill sola?! vem vet.

Vill du bygga ett hus, ja jobba då ihop pengar (lagligt eller olagligt) och bygg dig ett.

Det skulle vara ett fritt spel. Dock kan ingen bli astronaut

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Orkar inte ens ta en diskussion med en som inte orkar diskutera seriöst och tydligen inte ens har spelat spelet vi diskuterar ^^

Adjö...

Eh? Jag är seriös och har spelat spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eh? Jag är seriös och har spelat spelet.

okej bra, då ska jag gå och slakta lite npc's och sen köra lite ctf, för det är ju det enda som finns...

Visa signatur