Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fläktproblem, strömförsörjningstrams?

Permalänk
Medlem

Fläktproblem, strömförsörjningstrams?

Tjo!

Har en dator som är ca 2½månad gammal, den har i stort sett fört ett j*vla liv sen början.
En del ljud kom från cpufläkt, men de löste sig med fanmaten som följde med fläkten.

Senare kom jag på att de mesta ljudet stod den lilla chipsetfläkten för, nu menar jag inte att den surrar lr liknande.
Utan den hörs mer som en väldigt gammal hdd som håller på o ge upp, kan inte titta på film lr liknande då de enda man hör e fläkten.
Den har även problem med o varva, kan hålla på å gå upp å ner i varv för att slutligen lägga sig på "knappt styrfart" vilket resulterar i att de blir varmt som h*lvete.

Har även märkt att min Zalman CP7700cu inte varvar fullt, fast den får full effekt på fanmaten så varvar den bara runt 1800.
Nu är det iofs inget problem i sig för den klarar sig med 1500varv, men tyder inte detta på att grejerna får för lite ström?
Det är det enda jag kan tänka mig, om de nu inte e en hel drös måndagsex jag fått.

PSU:n är ett 350w antec smartblue.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätagg eller testa med polarns för att utesluta det.

Permalänk

har samma problem , vet inte vad man ska göra irreterande är det .

Permalänk
Medlem

Att din processorfläkt inte snurrar fullt trots att du har fanmaten på fullt beror på att fanmaten INTE ger max spänning även när den är vriden på fullt. Den ger runt 10-11V på max vilket gör att du får en sänkning i varvtalet även om du har den på fullt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

ok, men är inte det lite mycket att sänka de med..700varv.
Max på den annars är väl 2500?

Aja, ska se om jag kan ragga fram ett annat nätagg o testa med.