Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Permalänk
Medlem

http://www.gamespot.com/pc/strategy/spore/news.html?sid=61254...
det där spelet är nog _lite_ åt hållet du vill.
jag har själv suttit och funderat massor på precis samma spelidé, men som sagt, att skapa ett spel som helt enkelt simulerar världen verkar inte vara ens i närheten av möjligt idag. det närmsta man bör kunna komma är ju att skapa ett sånt spel där alla spelarna är människor, för då skulle ju din knarkkung som du gör upprörd vara en annan spelare som i sin tur kan åka till din mormor å hugga av hennes finger. men att få det automatiserat, det vågar jag inte ens tänka på

Permalänk

Total frihet och ingen story... Stämmer bra in på Second life. http://secondlife.com/

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Å anledningen till att majoriteten hatar EVE är just för att .... man har inget å göra.....

Hmm.. idag ska vi grinda mining.... hmm idag ska vi grinda pirater... hm.. idag.... eh.. fuck it..

Öhh exakt så är det väl med frihet. Fyller du inte spelet med något ger det inget tillbaka. Det är bara du som har för dålig fantasi. Sen att påstå att WoW har lika stor frihet som EVE är helt helt jättefel.

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Öhh exakt så är det väl med frihet. Fyller du inte spelet med något ger det inget tillbaka. Det är bara du som har för dålig fantasi.

Friheten att göra två saker man har nytta av menar du?

Berätta mer... vad mer kan du göra i EVE?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Friheten att göra två saker man har nytta av menar du?

Berätta mer... vad mer kan du göra i EVE?

Berätta istället vad man inte kan göra? EVE sätter inga gränser bara fantasin.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

När jag lirade EVE var det, åka runt lite... titta på planeter, lära sig skills, mina mina mina mina, göra massa uppdrag, döda npc's... Sen kan man väl skaffa corp och kanske döda spelare och massa andra saker. Känns ändå inte så "fritt", och hela "wow kolla planeten", "wow kolla skeppet"-känslan försvinner snabbt ;P

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
okej bra, då ska jag gå och slakta lite npc's och sen köra lite ctf, för det är ju det enda som finns...

Typ. Man gör faktiskt inte så mycket i det spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antox-Lindberg
Frågan är hur man skulle lösa kontrollproblemen, liksom, om du kan göra vad som helst med en byrå, hur gör man då får att öppna den? välta den? slå den? sätte sig på den? sätta sig på den med korsade ben? skruva isär den?

Jo, det behövs ett slags "matrix"

Man får helt enkelt ha någon form av "virtuel verklighet". Sen om du ska skruva isär den så behövs det så klart en virtuel skruvmejsel.

Men som någon annan sa här så varje person i spelet en människa då skulle det bli mer realistiskt. Fast i början när spelet släpps så kommer det ju inte finnas miljoner spelare så då måste det såklart finnas "bottar" och så fort en ny spelare hoppar in i spelet så plockas en bott, (som inte är inblandat i nått för tillfället, utan bara går runt så det inte påverkar en annan spelare). På så sätt skulle man kunna ha många "spelare" frams tills dess att riktiga spelare har uppnått en så stor skala så att bottar inte längre behövs.

Sen finns det ju saker som alldrig skulle fungera, så som männskliga kännslor tex, man skulle ju inte kunna få orgasm på grund av att man har sex i spelet. Fast det är klart, ruskar man tuppen medans man har kul med en tjej i spelet så kanske, men då man borde börja tänka efter.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Ehh.. ok bara för att du är löjlig så ska jag fortsätta... Eftersom nu EVE inte har några gränser så...

Du ska beställa chiquita bananer åt mig, du ska sätta på min förstärkare, du ska frakta människobarn till tyskland.... du ska.......... styra ALLA andras skepp i spelet... och alla boeing 747 i verkligheten.... du ska.. INTE dricka min coca....

Du kan ALDRIG göra något av detta i EVE och inte heller i WoW, skillnaden är att jag påstod aldrig att man kunde göra detta i wow, men i EVE finns det tydligen inga gränser? Right?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Ehh.. ok bara för att du är löjlig så ska jag fortsätta... Eftersom nu EVE inte har några gränser så...

Du ska beställa chiquita bananer åt mig, du ska sätta på min förstärkare, du ska frakta människobarn till tyskland.... du ska.......... styra ALLA andras skepp i spelet... och alla boeing 747 i verkligheten.... du ska.. INTE dricka min coca....

Du kan ALDRIG göra något av detta i EVE och inte heller i WoW, skillnaden är att jag påstod aldrig att man kunde göra detta i wow, men i EVE finns det tydligen inga gränser? Right?

EVE har många begränsningar, men det är friare än WoW. Argumenterar man emot det här så har man uppenbarligen inte testat båda spelen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
EVE har många begränsningar, men det är friare än WoW. Argumenterar man emot det här så har man uppenbarligen inte testat båda spelen.

Vad är det som gör EVE friare än WoW?

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin komm

Citat:

Vad är det som gör EVE friare än WoW?

Man har mer möjligheter att göra vad man vill göra i EVE. I EVE så är t ex spelarrelationer (PvP, spelaruppdrag) mer utbrett än i WoW.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någonsin

Citat:

Man har mer möjligheter att göra vad man vill göra i EVE. I EVE så är t ex spelarrelationer (PvP, spelaruppdrag) mer utbrett än i WoW.

Ehm man har fler möjligheter att göra saker i EVE, så nämner du en sak som finns i WoW men mycket mer utbrett i EVE? Känns inte som du svarade på min fråga, "vad gör EVE friare än WoW?"

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det någon

Citat:

Ehm man har fler möjligheter att göra saker i EVE, så nämner du en sak som finns i WoW men mycket mer utbrett i EVE? Känns inte som du svarade på min fråga, "vad gör EVE friare än WoW?"

Nej, men orka räkna upp allt. Spela spelen (alternativt läs om dem tills du förstår) så förstår du.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Man får helt enkelt ha någon form av "virtuel verklighet". Sen om du ska skruva isär den så behövs det så klart en virtuel skruvmejsel.

Men som någon annan sa här så varje person i spelet en människa då skulle det bli mer realistiskt. Fast i början när spelet släpps så kommer det ju inte finnas miljoner spelare så då måste det såklart finnas "bottar" och så fort en ny spelare hoppar in i spelet så plockas en bott, (som inte är inblandat i nått för tillfället, utan bara går runt så det inte påverkar en annan spelare). På så sätt skulle man kunna ha många "spelare" frams tills dess att riktiga spelare har uppnått en så stor skala så att bottar inte längre behövs.

Sen finns det ju saker som alldrig skulle fungera, så som männskliga kännslor tex, man skulle ju inte kunna få orgasm på grund av att man har sex i spelet. Fast det är klart, ruskar man tuppen medans man har kul med en tjej i spelet så kanske, men då man borde börja tänka efter.

Det finns som sagt ett spel som bygger på att skapa ett virituelt liv där man kan göra allt från egna målningar till fordon. Alla scripts till fordonen gör man själv och målningarna målar man själv. Man kan också göra ett eget hus men då måste man köpa hus och det kostar i månaden. Man kan också ha "kul i sängen" host host. Detta är också ett MMO så det är verkliga personer man pratar med och sånt. På samma ställe där man gör fordon och målningar kan man också göra vapen, verktyg, rustningar, kläder, m.m.
Alltså så är det ett spel där man kan göra allt, precis allt inget man inte kan göra i verklighete som man inte kan göra där (förutom alla kännslor, smaker, göra barn, känna, lukta och diverse andra "mänskiga saker).
EDIT: smarta jag glömde skirva vad spelet heter. Det heter Second life och går att ladda ner här .Second life Förlåt för mitt lilla fel.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon som nämnt Boiling Point, tror det heter nånting liknande iaf, har inte spelat det själv men har fått intrycket att det ska vara väldigt fritt av folk som spelat det.
Jag har spelar Wurm Online däremot, extremt fritt spel, men tröttnade lite på betan p.g.a att man blev hungrig och trött alldeles för snabbt i det spelet, man han aldrig göra något annat än att samla mat hela tiden för att därefter vara hungrig och trött igen.

Visa signatur

"Women: Can't live with them, can't bury them in the back yard without the neighbours seeing. "
- Sean Williamson

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer det n

Citat:

Nej, men orka räkna upp allt. Spela spelen (alternativt läs om dem tills du förstår) så förstår du.

Så att räkna upp 2, 3, 4 eller 5 saker är jättejobbigt när det är sååå fritt? Jag har spelat EVE och spelar WoW

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, kommer d

Citat:

Så att räkna upp 2, 3, 4 eller 5 saker är jättejobbigt när det är sååå fritt? Jag har spelat EVE och spelar WoW

Ja, det är det. Ok, ok... *hrrrm, harkel*

1) Det finns fler sätt att tjäna pengar (mining, döda NPCer, göra uppdrag åt NPCer eller spelare, tillverka saker och sälja dem och jaga spelare med pris på sitt huvud)

2) Man kan skapa företag som är bra mycket mer avancerade än guildsen i WoW. De kan bland annat ha en riktig flotta, flera olika divisioner i ett företag som arbetar med olika saker, bedriva skatt, ha aktier och grejs, kontrollera territorium osv

3) Man KAN förstöra alla installationer om man har tillräckligt med eldkraft (även om det i princip är omöjligt i 1.0-system pga kanontorn och Concord, men ändå).

4) Man kan attackera vem man vill, när man vill (även om det är otroligt riskabelt i områden med Concord och kanontorn).

5) Man behöver inte vara våldsam om man inte vill (i WoW så är det omöjligt att stiga i levlar utan att slakta tonvis med oskyldiga små djur).

6) Man kan bygga egna rymdstationer (!).

7) Ehm... man har större valfrihet när man ska designa sin karaktär (i ansiktet då, i WoW så är ju valmöjligheterna pinsamt få).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spelet med total frihet, komm

Citat:

Ja, det är det. Ok, ok... *hrrrm, harkel*

1) Det finns fler sätt att tjäna pengar (mining, döda NPCer, göra uppdrag åt NPCer eller spelare, tillverka saker och sälja dem och jaga spelare med pris på sitt huvud)

Allt utom jaga spelare med pris på sitt huvud kan man göra i WoW...

Citat:

2) Man kan skapa företag som är bra mycket mer avancerade än guildsen i WoW. De kan bland annat ha en riktig flotta, flera olika divisioner i ett företag som arbetar med olika saker, bedriva skatt, ha aktier och grejs, kontrollera territorium osv

Jo, men på det planet är EVE mer avancerat än WoW, men WoW är mer avancerat än EVE på saker som olika mobs och grejer... Instancer osv...

Citat:

3) Man KAN förstöra alla installationer om man har tillräckligt med eldkraft (även om det i princip är omöjligt i 1.0-system pga kanontorn och Concord, men ändå).

Ja, man kan i princip förstöra detmesta i WoW med, förutom ens allierade

Citat:

4) Man kan attackera vem man vill, när man vill (även om det är otroligt riskabelt i områden med Concord och kanontorn).

Kan man i WoW med...

Citat:

5) Man behöver inte vara våldsam om man inte vill (i WoW så är det omöjligt att stiga i levlar utan att slakta tonvis med oskyldiga små djur).

Haha, oj farligt.

Citat:

6) Man kan bygga egna rymdstationer (!).

Nja, man köper väl rymdstationer? Inte bygger dom själv

Citat:

7) Ehm... man har större valfrihet när man ska designa sin karaktär (i ansiktet då, i WoW så är ju valmöjligheterna pinsamt få).

Visst, men det är inte såå stor grej på EVE heller...

Dom grejer du skrev påverkar ju inte friheten såå mycket, 4 och 3 var ju typ samma princip, 6 och 2 med... Inte så värst mycket "frihet" du drog upp

Visa signatur

Permalänk

Man kan inte förstöra det mesta i WoW, man kan bara döda NPCer och folk (och det gör inte så myket att man dör i WoW, ett stort irritationsmoment).

Förresten så anser jag att nr. 5 är rätt viktig för friheten.

Och så har EVE ett avancerat marknadssystem vilket WoW saknar.

Edit: Förresten så är instances bara b, det är ju bara ett konstruerat äventyr som spelare köar om attt få köra. :/

Edit2: Vad dum jag är, jag glömde två sätt att tjäna till sig pengar i EVE. Man kan också pirata ( i brist på bättre ord) och fiffla till sig pengar (svårt att lyckas med, men svindleri är helt accepterat av de som gör spelet, inga bans för tjuvar här inte).

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan inte förstöra det mesta i WoW, man kan bara döda NPCer och folk (och det gör inte så myket att man dör i WoW, ett stort irritationsmoment).

Förresten så anser jag att nr. 5 är rätt viktig för friheten.

Och så har EVE ett avancerat marknadssystem vilket WoW saknar.

Edit: Förresten så är instances bara b, det är ju bara ett konstruerat äventyr som spelare köar om attt få köra. :/

Edit2: Vad dum jag är, jag glömde två sätt att tjäna till sig pengar i EVE. Man kan också pirata ( i brist på bättre ord) och fiffla till sig pengar (svårt att lyckas med, men svindleri är helt accepterat av de som gör spelet, inga bans för tjuvar här inte).

Man kan inte förstöra det mesta i EVE heller, bara attackera 1. spelare/npc's 2. byggnader/föremål... Enda som jag tycker EVE har som jag saknar i WoW är det avancerade marknadssystemet, men det är inte direkt såå nödvändigt för ett spel som WoW. WoW är ju mer, fixa saker själva, medans EVE är pengar... Jag tycker instancer är väldigt kul, varierande, alla ser inte likadana ut osv... EVE är skillnaden mer typ olika färger på solarna i systemen, fast det är ju fritt ändå, men knappast jääääääättekul enligt mig.

Wow, man kan döda npc's, pirata, eller fiffla till sig pengar... Jadu, det var fritt...

:E

Aja, rätt onödig diskussion. Jag anser att visst är WoW och EVE fritt men EVE är knappast mer fritt än WoW. Åk runt lite i olika ställen, mina, döda något, osv, är EVE. I princip samma i WoW... Fast WoW passar mig mer, min personliga åsikt

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Man kan inte förstöra det mesta i EVE heller, bara attackera 1. spelare/npc's 2. byggnader/föremål... Enda som jag tycker EVE har som jag saknar i WoW är det avancerade marknadssystemet, men det är inte direkt såå nödvändigt för ett spel som WoW. WoW är ju mer, fixa saker själva, medans EVE är pengar... Jag tycker instancer är väldigt kul, varierande, alla ser inte likadana ut osv... EVE är skillnaden mer typ olika färger på solarna i systemen, fast det är ju fritt ändå, men knappast jääääääättekul enligt mig.

Wow, man kan döda npc's, pirata, eller fiffla till sig pengar... Jadu, det var fritt...

:E

Aja, rätt onödig diskussion. Jag anser att visst är WoW och EVE fritt men EVE är knappast mer fritt än WoW. Åk runt lite i olika ställen, mina, döda något, osv, är EVE. I princip samma i WoW... Fast WoW passar mig mer, min personliga åsikt

Alla har rätt till en åsikt... men din är fel.

WoW är mer styrt än EVE, EVE är mer spelarstyrt. Alltså är EVE friare.

Jag har rätt du har fel, tyst annars säger jag till min mamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla har rätt till en åsikt... men din är fel.

WoW är mer styrt än EVE, EVE är mer spelarstyrt. Alltså är EVE friare.

Jag har rätt du har fel, tyst annars säger jag till min mamma.

Bara för att EVE är mer spelarstyrt blir det inte friare, när valen man har inte är speciellt många eller engagerande

DÅ SÄGER JA TILL MIN PAPPA!!! MIN PAPPA E STARKARE EN DIN!!!

Visa signatur

Permalänk

Total frihet är att kunna gömma sig i en diskmaskin och runka.

Permalänk
Citat:

Bara för att EVE är mer spelarstyrt blir det inte friare, när valen man har inte är speciellt många eller engagerande

DÅ SÄGER JA TILL MIN PAPPA!!! MIN PAPPA E STARKARE EN DIN!!!

Joho-ho! Det blir det visst.

Min pappa är senigare än din! Han är elektriker!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Joho-ho! Det blir det visst.

Okej, vi säger så lilla gubben. Nu slutar vi prata om det för detta är ingen chat. ^^

MEN DIN PAPPA ELEKTIRKENR KOMMEJ STÖTA SEJ O DÖÖÖ!!!! HEHE SÅ MIN PAPPA E ENDA BETTTRE!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeckoYamori
Total frihet är att kunna gömma sig i en diskmaskin och runka.

word

Permalänk
Medlem

Varken EVE eller WoW är spel med total frihet, det finns inget idag och kommer inte finnas på många hundra år tror jag. För att inte bli allt för filosofiska så kommer den totala friheten i och med att man inte förstår gränserna, så som livet. Våra liv är dock inte totalt fria, eftersom naturen redan har skapat lagarna för oss, men de är så pass svårbegripliga att vi inte förstår bättre. Någon som sett filmen Pi? Se den!

Det första spelet som tillåter uppbyggnad i molekylnivå närmar sig total frihet, men vilken burk idag skulle någonsin kunna generera molekyler till massiva objekt? Har NASA en sånn burk? Kanske i sin källare, men fungerar den bra? Antagligen inte.

För att uppnå samma frihet som naturen gett oss så krävs det att man efterliknar lagarna som naturen har.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Sötast

Eftersom ingen kan komma med en bra anledning att EVE är så mycket friare än ett annat spel så tycker jag ni kan lägga ner det? EVE är "friare" med "den" funktionen.. för den har inte wow

Då kan vi säga att "Project Entropia" är ett ännu friare spel för det är GRATIS om du vill, och det kostar dig exakt så mycket som du vill det ska kosta dig... du kan skjuta om du vill du kan hoppa runt som en fjåne om du vill du kan slåss, pve eller pvp, du kan tjäna pengar irl... du kan förlora pengar irl... det spelet är iallafall kopplat till verkligheten på ett annat sätt än ovanstående spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom ingen kan komma med en bra anledning att EVE är så mycket friare än ett annat spel så tycker jag ni kan lägga ner det? EVE är "friare" med "den" funktionen.. för den har inte wow

Frihet handlar inte funktioner utan möjligheter. I WoW finns det bara ett sätt att bli mäktig och det är genom att slå ihjäl 1miljard småkryp och springa runt som en radiostyrd gubbe mellan npc'er som delar ut quests. I EVE kan du bli mäktig utan att en enda gång avlossa bössan eller göra en enda mission.

I EVE kan du claima territorier, skapa allianser, starta krig, förinta corporationer osv. Spelare kan förändra hela världen pga av detta.

I EVE kan en spelare som haft account i ett par dagar bilda grupp med en som spelat i flera år och dessutom tillföra något och inte bli straffad. Detta pga. att EVE inte har ett monotomt levelsystem.

EVE's marknad är i princip helt spelar driven, i t.ex. WoW kan du dumpa din loot till en NPC och casha in. Här är det stenhård utbud och efterfrågan som gäller.

I EVE kan du välja sida(ond eller god). Bli pirat och lev på att överfalla, trakassera, scamma och utpressa.

EVE ger dig inget om du inte själv ger någon input. Så kasta dig ut i rymden, sjunk eller simma, du bestämmer. Och för att återknyta till tråden har jag inte sett något annat spel som än så länge ger dig en sådan frihet.