Permalänk
Medlem

filsystems fel

Jag har ett stort problem. På min server blir det hela tiden fel i fil addreseringar. filmer blir överskrivna, så när jag öppnar en film så kommer det segment av andra filmer eller så funker den inte alls. detta har hänt på två stycken 200gb hårddiskar. massor av filmer förstörda!! har testat att köra scandisk mm. då försöker den rätta till massor av filer, men verkar bara förstöra ännu mera. har någon varit med om liknande?? snälla hjälp mig..

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Inaktiv

Scandisk är ganska klent för att försöka reparera diskenheter. Gå ut i Kommandotolken (DOS), under Windows, alt. boota från exempelvis en Windows 98 startdiskett, och köra "chkdsk" Checkdisk.

Mer info om kommandot @ http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/a...

"chkdsk /f /r" bör fungera.

Permalänk

IDE eller S-ata diskar? Modekort?

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

ide diskar maxtor diamondmax 9, moderkortet är något asus jag kör celeron 2,4 på det.

raekan: jag har kört liknande scanningar, ska testa igen.

vet någon varför felen uppstår från första början. det var först bara på en disk men sedan blev det samma fel på en annan. jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. börjar bli riktigt irriterad på det här problemet.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Scandisk är ganska klent för att försöka reparera diskenheter. Gå ut i Kommandotolken (DOS), under Windows, alt. boota från exempelvis en Windows 98 startdiskett, och köra "chkdsk" Checkdisk.

Mer info om kommandot @ http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/a...

"chkdsk /f /r" bör fungera.

chkdsk finns inte i Windows98, eller på en Windows98 stardiskett. chkdsk är NT-verktyget för att kolla diskar, scandisk används i Win9x/DOS. Helt rätt att tipsa om chkdsk med andra ord, men fel att tipsa om att köra det i DOS

Kör chkdsk /f/r/x med parametrarna raekan rekommenderar, i CMD innifrån Windows, om disken inte kan demonteras under tiden OSet körs kan du välja att köra checken vid nästa boot (använder alltid /x för att demontera filsystemet när jag kör en check, vana från Linux, känns säkrast så ).

Låt hela filsystemchecken köras igenom, felen som hittas är fel som måste rättas till om filsystemet ska fungera normalt igen. Ta dock backup på viktig information först, vilket man alltid ska göra när man gör "farliga" operationer på ett filsystem.

edit: Finns många saker som kan bringa upp problem av denna sorten. Minnesfel (kolla dina RAM-minnen med memtest), dåliga diskar, dåliga drivers, dålig kontroller, dåligt (instabilt) filsystem. Etc.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

är det vanligt att det blir såna fel? vad kan jag göra för att förebygga att få tillbax det sen igen?
tack för hjälpen, ska testa när jag kommer hem. funkar det inte så skriver jag imorrn igen

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
chkdsk finns inte i Windows98, eller på en Windows98 stardiskett. chkdsk är NT-verktyget för att kolla diskar, scandisk används i Win9x/DOS. Helt rätt att tipsa om chkdsk med andra ord, men fel att tipsa om att köra det i DOS

Korrekt. Dock så var det menat som så, att 98 disketten var vägen till ren DOS, inget annat avsett.

Permalänk

Överklockning utan att ha låst AGP/PCI-bussen kan också ställa till det för hårddiskar. Så om du överklockat, kör original ett tag och kolla om felen återkommer.

Permalänk
Medlem

testade att köra chkdsk med de parametrarna igår, det fixade inte de korrupta filerna. finns det något annat man kan göra? nu när jag har kört chkdsk förhindrar det att fler filer blir korrupta?

kör ej överklockat, har heller ej installerat en massa konstiga program. jag kör med windows xp sp1, installerade program är norton antivirus och dc++ och vlc.

Visa signatur