SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Gjutna kontakter.

Hej!

Jag har precis börjat montera i mitt nyinköpta chassi. Det är av variant "billigare". När jag kom fram till att koppla in USB-kontakterna från fronten tog det stopp Sladdarna från USB´n i fronten sitter i en helgjuten kontakt istället för i många olika små kontakter som i mitt förra chassi. Och tex. dom röda sladdarna som är till VCC, dom sitter på samma sida i kontakten. Men på mitt moderkort ska dom sitta på varsin sida om ni förstår.

Det är ju 2 rader med stift där USB´n ska sitta. Och på ena raden är det tvärtimot den andra. Men som sagt i kontakten sitter kablarna på samma sida. Och en av hålen i kontakten är "igenfylld" så att man inte kan sätta dit den endå.

Så hur ska jag göra? Fixa gammla kontakter och löda om? Annars tror jag inte att det går att få dit om det inte är något knep som inte jag känner till.

// Linus

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

är det inte alltid en rad med 4 stift och en rad med 5 stift på moderkortets interna usb kontakter?

har aldrig sett ett moderkort med 2rader som båda har 5 stift iaf.

(därför som ett av hålen är igenfyllt på kontakten, så att du inte ska kunna sätta den fel)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bygg en adapter!

Köp 2 rader med 4 hylsor, lite lös tråd, 2st rader med 4 stift i varje rad.
Koppla friskt!

Det kan inte kosta många kronor... detaljerna kanske 10kr, lite sladd 4 kr, porto elfa >brev< 18kr....

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för tips. Nu fungerar det. Jag tog bort sladdarna ut kontakten med en nål och satte dom i dom gammla "plasthylsorna" så nu fungerar det perfekt. Dock så passar inte Power-LED på mitt moderkort så den ska med bytas om jag hittar den gammla kontakten. Dom andra kontakterna som satt där från början är kanske ny standard? För både nätagget och chassit har stöd för PCI-e. Jag kan tillägga att mitt moderkort är ATX. Altså inget gammalt.

Ang. stiftraderna så ser dom ut såhär:

6 . . . . . 10
1 . . . . . 5

Och ordningen är:

1: VCC
2: -Data
3: +Data
4&5: GND

6&7: GND
8: +Data
9: -Data
10: VCC

Är detta konstigt? Mitt moderkort är ett Epox P4X400D

// Linus

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy