Permalänk

moderkort ser inte HDD och cd rom?

Har nyligen köpt ett Asus A7V880 kort och kopplat in alla grejer men systemet ser varken mina båda HDDn eller cd romen, och i BIOS står det att inget sitter ikopplat. Cdromen blinkar inget och får förmdoligen ingen ström men allt är ikopplat. Det är inte heller enheterna det är fel på. Den enda anvisningen jag inte lyckats följa i manualen är att koppla in 4-pinnars ATX +12V pluggen, jag hittar verkligen inte var på moderkortet det ska kopplas in. Kan detta vara felet?

Permalänk

Nej. Ditt moderkort har inget uttag för den kontakten, så den du skippa.

Har du kopplat in strömsladdarna till hårddiskarna/CD? Om alla sitter på samma strömsladd, prova en annan. Om inte diskarna snurrar igång oavsett vad du gör(om du har tysta hårddiskar får du känna på dem eller lägga örat nära) när du startar igång datorn, måste nätdelen vara kass.

Om diskarna snurrar, kolla kablarna. Prova en annan IDE kabel.

Om diskarna snurrar och det inte hjälper att byta sladd, måste moderkortet vara trasigt.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

hårddiskarna snurrar inte och cdromen går inte heller igång. Sen står det även att cpu hastigheten är 1.1 ghz när det sitter en athlon xp 2500+. Är det alltså nätdelen som är dålig?

Permalänk
Medlem

Hastigheten ställer du väl i bios. Tror att du skall ha ca 1900 i klockhastighet på en Xp 2500, Har du ingen auto i det bioset ? Testa ett annat nätagg. Mvh Bogey.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Kan förstås prova byta nätagg. Jag har en massa oanvända chassis hemma, kan man skruva bort ett nätagg från en av dessa och ersätta den trasiga?

Permalänk
Medlem

ja.. men de bör ju inte vara från 1995..

men kolla även s att du verkligen fått dit dtrömkablarna ordentligt.. kanske sitter liite snett eller nåt? inte riktigt itryckta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av now_continue
Kan förstås prova byta nätagg. Jag har en massa oanvända chassis hemma, kan man skruva bort ett nätagg från en av dessa och ersätta den trasiga?

Mmmm bra att ha liggande .... Försök att hitta ett som ger minst 300 watt, kan gå med mindre watt/volt men har du ett val så.....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Ja prova ett annat nätagreggat. Bara att skruva bort, det är ATX standard så.

Din cpu går i 1.1 ghz för du har 100 Mhz fsb = 11 x 100 = 1100
Du ska ställa in 166 Mhz FSb = 11 x 166.666... 1833 Mhz

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Kan nätaggregat gå sönder i samband med att moderkort kortsluts eller på annat sätt skadas? Annars har jag ingen aning hur det kan komma sig att mitt nya nätagg lagt av...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av now_continue
Kan nätaggregat gå sönder i samband med att moderkort kortsluts eller på annat sätt skadas? Annars har jag ingen aning hur det kan komma sig att mitt nya nätagg lagt av...

Elektronik kan gå sönder när som helst, hur som helst. Fast kortis eller gammalt och utslitet är högoddsare.... själv hade jag kul i morse när jag inte fick ngn bild på denna dator. Visade sig att monitorn hade slutat funka sen jag stängde av den senast, tur jag har ett par extra skärmar....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Nu har jag bytt nätagg och fortfarande går varken cdromen eller hårddiskarna igång. Har även testat med en annan HD. En grön lampa lyser på en av hårddiskarna dock. Lyckas inte heller hitta var i bioset jag ställer in till 166 Mhz FSb. Är det bioset som är dåligt kanske? Eller kan moderkortet vara trasigt?