Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Lite råd angående Vattenkylning ?

Som sagt så skulle jag behöva råd angående just vattenkylning. Jag är rätt ny till vattenkylning men skulle behöva bättre grejer en just fläktar och då är väl vattenkylning ett snäpp bättre ?!
Så jag skulle vilja ha något tyst men ändå som presterar väldigt bra. Jag har varit runt och hört mig för om lite olika vattenkylnings kit. Många som jag pratat med har rekomenderat Zalmans kit, men jag tycker det verkar som en lite för klen pump för mina ändamål. För jag hade tänkte kyla både grafikkortet och processorn. Så jag känner att jag skulle behöva något riktigt bra. Men eftersom jag inte är så inne på det här med vattenkylning så skulle jag behöva lite råd. Jag tänkte att det kanske skulle gå och bara byta ut pumpen i Zalmans kitet ? Men som sagt så är jag inte så hemma på vattenkylning, så lite råd skulle sitta fint.

Permalänk

ska du inte överklocka så duger zalmans pump...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

Okej, låter fint, men hur "klen" är zalmans pump igentligen ? Alltså är den medelmåttig eller är den sämre än de eller är den bättre än de ? För eftersom jag "överhettat" ett grafikkort förut så vill jag vara rätt säker på att det räcker

Permalänk
Medlem

Kör med en Zalman resistor 1 plus och pumprn i den är på 5w om jag inte mins fel. Titta på mitt galeri TYST PÅ DIG där ser du sakerna ser ut när dom är på plats jag kyler Cpu, Nb och Gpu och har MINIMAL luftgenomströmining i chassit och min cpu ligger på ca 45C idle och då har jag också mycket långa slangar vilket försämrar vattenflödet och sänker prestandan. Det går att byta pumpen i cystemet Zalman skickar med saker för att göra detta. Du behöver inte ha pumpen i resistor utan den nya pumpen kan plaseras inne i datorn om så önskas. Så ska du inte överklocka mycket så är detta cystemet att rekomendera:

Permalänk
Medlem

det är ett väldigt dyrt system jämfört med den lilla prestandan man får, man kan köpa luftkylning som kyler bättre och inte låter speciellt mycket för en bråkdel av priset. Satsa på nått av aseteks kit istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Vattenkylningen kyler bättre än vad min fläkt gjorde innan. Innan hade jag http://komplett.se/k/ki.asp?sku=302754&cks=PRL och då låg min CPU på ca 50C idle.
Tror du och jag har lite olika uppfattningar på vad som är lite ljud jag stör mig om jag hör när datorn startar. Dom fläktarna som följer med astek ligger på 32db vilket är ungefär 5 gånger så hög ljud nivå som vad det är i mitt chassi.

Permalänk
Medlem

Pumpen är inget problem, så länge som man håller sig till att kyla som mest CPU, GPU och nordbryggan (d vs inga hårddiskar eller så) samt har reseratorn på ungefär samma nivå som datorn. En annan pump gör inte heller att reseratorn kan klara av varmare komponenter, eftersom det är reseratorn i sig själv som inte klarar av att transportera bort allt för mycket värme från vattnet (har hört siffran 140W, kommer dock inte ihåg var).

Och till de som tycker man skall satsa på luftkylning eller annan vattenkylning: ni har antagligen inte förstått poängen med en reserator. En reserator skaffar man för att få en tyst dator. Inte ens den tystaste luftkylning kan komma i närheten med de ljudnivåer ett välkonfigurerat reserator-system har. Skall man ha ett luftkylt system som kyler lika bra eller bättre (under förutsättning att komponenterna inte avger mer än vad en reserator klarar av) så måste man vrida upp luftflödet ganska ordentligt - med hög ljudnivå som följd. Andra vattenkylningssystem är visserligen betydligt effektivare - men då har de också fläktar som låter. Visst, de kanske går att ställa in så att de inte låter så mycket - men de låter fortfarande mer än en reserator.

I mitt fall hör jag mer ljud från bildskärmen än datorn! Det är denna möjlighet till nästan total tystnad som gjort att jag (trots priset) tycker att reseratorn är den mest prisvärda komponenten i mitt system.

Permalänk
Medlem

Klockrent om man hade kunnat sätta poäng på inlägg hade du fått 10p

Permalänk

Pumpen spelar inte så stor roll detberor på om du ska ha ett högflödes block eller lågflödes.