Vilket hemsideprogram använder du?

Permalänk
Medlem

Vilket hemsideprogram använder du?

Är nybörjare på hemside fronten.

1* Bra lätthanterligt hemsideprogram?

2* Några tips vad man ska börja med?

3* Klistra in bilder eller koda?

Ge mig alla tips ni har!

Visa signatur

No1: ZapElton

Permalänk
Medlem

1) Dreamweaver, kan vara svårt i början, men efter några dagar när man fått in tempot så fungerar det finfint

2) Förstog inte riktigt frågan, försök att omformulera dig.

3) Samma som ovan egentligen. Men det bästa är att koda. Först tänker man "Ähh, det där klarar jag aldrig" men det är väldigt lätt ska jag säga dig, iallafall ren (X)HTML. Fasst det är ju mer ifall att man har lätt att lära sig saker, som jag har

Visa signatur

Soduda @ Poison

Permalänk
Medlem

man kan också ställa sig frågan om man är lång- eller kortsiktig som webbmakare när man är i din situation... Har du räknat med att förr eller senare göra stora tuffa sidor, och kanske tjäna pengar? Skippa då editorn direkt och lär dig html och css, www.w3schools.com är en bra början.
Om du ska göra någon liten enkel sida och bara testa lite, då är det bara att välja en bra editor och försöka förstå sig på den så gott man kan, så får man nog lite teknisk kunskap på köpet tror jag...

Permalänk
Medlem

1* Vet inte? Använder notepad, men drömvävaren ska jag vara poppis tydligen.

2* Börja med att kopiera o klistra in lite. Sen försöker du förstå vad du klistrat in och lär dig utifrån vad andra gjort.

3* Både och. Försök koda om det så det passar dig. Tillslut behöver du inte klistra in utan skriver det själv. Blir lättare att hantera och ändra saker som man själv gjort.

4* Se upp så du inte kopierar för mycket och bryter mot KåpiRajtlagen!

Permalänk
Medlem

Tack för all info!

Visa signatur

No1: ZapElton

Permalänk
Medlem

1) SubEthaEdit (är en vanlig texteditor)
2) Något kul
3) Koda för hand är det som gäller

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

1) Anteckningar eller någon annan texteditor tex: PSPad eller gVim
2) Börja med en enkel sida om dig eller om något annat du tycker om
3) Koda för hand!! Att använda någon html editor som Dreamweaver eller FrontPage är en genväg som i slutändan lblir en STOR omväg.

Tips på två mycket bra sidor för såväl nybörjare som vätteraner innom html kodning: http://www.webdesignskolan.se/ och http://www.w3schools.com/

Visa signatur

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.

Permalänk
Medlem

1. Macromedia Homesite (följer med nyare verren av Dreamweaver) som har det nödvädigaste för kodning för hand.
2-3. Börja inte med WYSIWYG-editor! Lär dig koda för hand från första början. Hitta någon fin html-guide, tuta o kör.

Visa signatur

Jag lider av Tropophobia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KirkaN
1) Anteckningar eller någon annan texteditor tex: PSPad eller gVim
2) Börja med en enkel sida om dig eller om något annat du tycker om
3) Koda för hand!! Att använda någon html editor som Dreamweaver eller FrontPage är en genväg som i slutändan lblir en STOR omväg.

Tips på två mycket bra sidor för såväl nybörjare som vätteraner innom html kodning: http://www.webdesignskolan.se/ och http://www.w3schools.com/

Kan du beskriva denna omväg?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

http://webdesignskolan.com

en mycket begrännsad svensk html och css sida. Det finns mer, men det är lättare om du går och kollar själv än att jag skriver hela innehållet här.
Och notepad2 är bra

http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html

Permalänk
Medlem

Använder PHP Designer 2005 till Windows.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Jag anväder Crimson editor. Den funkar väldigt bra och den gratis

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Inaktiv

Använder Dreamweaver 8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Använder Dreamweaver 8

Jag använder också dreamweaver Studio 8, men helt i kodläge, designläge använder jag möjligen när jag skriver in tabulär data ,,, aldrig annars. Man har bättre kontroll över koden i kodläge.

Anledningen till att jag använder dreamweaver är helt enkelt att en kompis en gång tipsade mig om denna edtor. Jag började använda den och upptäckte dess finneser. Den har ett inbyggt template system (vilket kanske inte är helt fulländat, men det är ändå inbyggt) den har en innbyggd funktion library-items vilket gör at det är enkelt att konsekvet ändra grejor på sidan, man kan köra find and repace på alla filer i en mapp, om man flyttar en fil i dreamweavers filhanterare så ändras automatsikt alla länkar i "siten". Att den sedan har code-completion är kanske inte så originellt, men väldigt användbart.

Jag har dock på senare tid börjat titta mig om efter en annan lösning, dels gillar jag inte templatesystemet full ut, dessutom är dreamweaver väldigt dyrt.

Någon som har tips på någon bra (helst open source) editor som går att köra på antingen windows eller linux? (i dagsläget är nog windows mest intressant, men håller på at testa lite linux distar ...)

Det är bra om programmet, precis som dreamweaver innehåller
Template system
Någon form av library-items
Find and replace mappvis
När en fil flyttas i mappstrukturen ändras automatiskt sökväg och länkar till / i den

Programmet behöver inta ha designläge

Nån som har något förslag?

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Man spanar in någon sida man gillar, "spara sida som", sedan använder jag Dreamweaver för att ändra innehåll/text osv. Kräver väldigt lite html kunskap.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Jag använder också dreamweaver Studio 8, men helt i kodläge, designläge använder jag möjligen när jag skriver in tabulär data ,,, aldrig annars. Man har bättre kontroll över koden i kodläge.

Använder också endast kodläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Jag har dock på senare tid börjat titta mig om efter en annan lösning, dels gillar jag inte templatesystemet full ut, dessutom är dreamweaver väldigt dyrt.

Dyrt? Ladda ner testversionen från Macromedias hemsida och sedan kan du bara köpa en licens via deras webshop för runt 3192:-

Om man köper Dreamweaver i sverige så kostar det runt 6000:-

Permalänk
Medlem

Firefox är perfekt för att kolla hemsidor med, åtminstone för mig. Går fint att kolla koden också.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Använder också endast kodläget.

Dyrt? Ladda ner testversionen från Macromedias hemsida och sedan kan du bara köpa en licens via deras webshop för runt 3192:-

Om man köper Dreamweaver i sverige så kostar det runt 6000:-

Okej ,, det visste jag fakiskt inte ... men skulle ändå vilja ha något ännu billigare ,,, såklart

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogbert
Man spanar in någon sida man gillar, "spara sida som", sedan använder jag Dreamweaver för att ändra innehåll/text osv. Kräver väldigt lite html kunskap.

Kräver också att man har koll på Kåpirajtlagen.....

Permalänk

använder emacs... slår alltid ett slag för den trevliga lille text-editorn med allt man kan önska, kan göra allt utan koka kaffe, det får man göra själv.

troligen inte vad du är ute efter däremot.

Visa signatur

You're my size I need to try you on

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BenWillis
använder emacs... slår alltid ett slag för den trevliga lille text-editorn med allt man kan önska, kan göra allt utan koka kaffe, det får man göra själv.

troligen inte vad du är ute efter däremot.

Näe ,, inte direkt, letar mer efter en hel utvecklingsmiljö än själva texteditorn, d.v.s. den skall kunna koka kaffe också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använder SciTE. http://www.scintilla.org/
Gratis, snabbladdat, syntaxfärgning, flikar mm.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Crimson editor här

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Använder Visual Studio.Net 2003 när jag skriver i MS språk.
Har nu även börjat köra gratis varianten Visual Web Developer 2005 Express Edition. Kan rekommenderas, bra för den (läs jag) som har svårt att stava ibland
Miljön har både design och "code" läge...alltså "drag and drop" och "codeknocker"....

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Permalänk
Medlem

1. Notepad
2. Övningar
4. Båda

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Hej,

Jag använder sitestudio på svenskwebbhotell.se, man kan göra webbshoppar och sälja för ett stort företag amazon och få procent av all försäljning.

mvh birken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BenWillis

Lille? Som i 20mb och en av de populäraste editorerna genom historien? Jag ser inte vad som är litet med Emacs.

Jag använder Scite och Eclipse för allt mitt kodande. Vill man ha lite grafiskt gränssnitt så bör man kolla in Nvu.

[Självklart är allt ovan Open Source och gratis, vi vill inte städja kapitalsamhället, vill vi?]

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se