Microsofts SQL Server jämfört med Oracle

Permalänk
Medlem

Microsofts SQL Server jämfört med Oracle

Nån som jobbat med bägge?
Tycker Oracle är så otroligt gigantiskt och komplext, och man kan läsa rätt många kurser och ändå känna att man kan fan ingenting.

Undrar lite om SQL Server är betydligt snällare, om det kanske följer med grafiska interface som det är standard att alla använder, eller andra moderniteter som gör att det blir lite enklare att lära sig, och verkligen känna att man kan behärska databasen så som den är tänkt att användas?

Tacksam för svar

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

SQL är snällare att använda helt klart. Tänk 'windows wizards' så har du SQL Server i ett nötskal (Click 'Next' to continue). Mindre koll på vad som egentligen händer under "huven" har jag hört en del säga om SQL Server, men jag har egentligen inga belägg för det.

Oracle är komplexare att jobba med. Man kan handpillra på saker till man dör. Nu finns det iofs rätt bra grafiska hjälpmedel till Oracle idag. Men en äkta Oraclefantom skiter nog i dom.

Båda databaserna är bra och fullt jämförabara idag. Men jag skulle aldrig byta bort Oracle tillsammans med en duktig DB Admin mot MS SQL Server.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ok, det låter bra det. Kanske tar och läser nån kurs i det då för att bredda mig lite...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Tja, MSSQL funkar säkert om man inte har något mission critical som man ska köra. I annat fall så är det betydligt trevligare med en klustrad databas så att det inte gör så mycket om en hårdvara går sönder. Håller dock med om att Oracle är komplex. Sedan skulle gärna patch-kvaliteten kunna få hålla en två snäpp högre klass. Tror att man kan gå rätt många kurser i Oracle utan att lära sig speciellt mycket. Tyvärr ger nog dokumentationen + leka med grejjorna mer, men det är en rätt jobbig väg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Tja, MSSQL funkar säkert om man inte har något mission critical som man ska köra. I annat fall så är det betydligt trevligare med en klustrad databas så att det inte gör så mycket om en hårdvara går sönder. Håller dock med om att Oracle är komplex. Sedan skulle gärna patch-kvaliteten kunna få hålla en två snäpp högre klass. Tror att man kan gå rätt många kurser i Oracle utan att lära sig speciellt mycket. Tyvärr ger nog dokumentationen + leka med grejjorna mer, men det är en rätt jobbig väg.

Ok, men håller du också med om att MS-SQL är betydligt enklare att lära sig och jobba med, även om det inte är lika kraftfullt?

Ibland känns det lite stenålder när man sitter med sql-plus i terminalen och knappar....antar att MS har nåt lite snyggare att koda i tex, och kanske enklare att installera allting också.
Och ska man installera Oracle Enterprise Manager eller vad det heter så är man ju tvungen att va senior DBA nästan för att förstå hur man ska installera och förberreda databasen för det, och det bara för att kunna få en grafisk hjälpreda som man kan tycka borde funnits från början för det blir ju så mycket enklare att överblicka hur en stor databas ser ut då.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Oracle är för Joltcoladrickare...MS SQL Server är för killar som dricker Espresso ur glas...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att det går utmärkt att köra klustrade maskiner till en MS-SQL databas. Har det som grund till vårt affärssystem, där det varje dag faktureras miljonbelopp så driftsäkerhet är absolut inga problem. Har inte särskilt stor erfarenhet av Oracle så vad likheter och skillnader beträffar kan jag inte uttala mig om.