Bäst prestanda för 3000 kr?

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Bäst prestanda för 3000 kr?

Lurar på att byta ut min trotjänare (ATI Radeon 9800 Pro 128 MB) eftersom den börjar kännas trött i nyare spel. Enkel fråga: vilket kort ger bäst prestanda i spel för omkring 3000 kronor? AGP-anslutning och 256 MB minne är krav.

ATI eller Nvidia spelar ingen roll, klarar mig därför utan kommentarer som "ATI/Nvidia är bäst!" om de inte motiveras.

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Avstängd

För 3k får du ett x850xt och det det är det bästa agp kort du kan köpa så det är bara att slå till ^^

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Re: Bäst prestanda för 3000 kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Space
Lurar på att byta ut min trotjänare (ATI Radeon 9800 Pro 128 MB) eftersom den börjar kännas trött i nyare spel. Enkel fråga: vilket kort ger bäst prestanda i spel för omkring 3000 kronor? AGP-anslutning och 256 MB minne är krav.

ATI eller Nvidia spelar ingen roll, klarar mig därför utan kommentarer som "ATI/Nvidia är bäst!" om de inte motiveras.

Hade jag varit du så skulle jag bytt moderkort till ett med PCI-e. AGP är på väg ut och det börjar redan bli brist på de bättre korten och därmed höga priser. Om du byter till PCI-e så kan du dessutom köpa den senaste generationens kort, med bättre prestanda till ett bättre pris.

Jag kollade runt lite på AGP-kort och för runt 3000 så får du 6800GT, 6800GS eller X800XL, varav jag skulle valt 6800GT (6800GT och X800XL är ungefär likvärdiga, men 6800GT klockar bra och är lite billigare).
Skall du komma upp i maxprestanda för AGP så är det X850XT PE som gäller, men då får du hosta upp närmre 4000 än 3000 om du inte har tur och hittar ett billigt ex.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Ok, ungefär som väntat då. De ser ju rätt likvärdiga ut: http://tomshardware.se/grafikkort/20050705/grafikkortslistan_... Tack för svaren, gubbar/gummor.

WrongTarget: moderkortsbyte är inget alternativ i nuläget (kostar för mycket). Tänkte därför byta grafik och köra på samma prylar ett tag till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Bäst prestanda för 3000 kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Space

jag köper gärna ditt pro kort för en liten kosing

PMa mig i så fall.

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Tack för visat intresse, men jag har två bekanta som behöver fräscha upp sina lätt åldrade skönheter lite.

Uppdatering: tunnsått med de snabbare AGP-modellerna. Hittade ett 6800GT, blev ett sånt. Tack för hjälpen, alla.

Visa signatur