ASUS A8N32-SLI DELUXE eller DFI NF4 SLI-DR Expert

Permalänk
Medlem

ASUS A8N32-SLI DELUXE eller DFI NF4 SLI-DR Expert

Ja som topic lyder vilken ska man välja...

Jag ska köpa ett nytt bord eftersom mitt nuvarande måste in på lagning och alla vet ju vilken tid sånt brukar ta

Jag ska klocka endel Har en Op 146:a och ska även köra kortet i SLI med 2 7800GT.

Gör det någon skillnad att Asus kan köra SLI i 16x och DFI i bara 8x?

Vad ska jag välja, motivera gärna varför.

Hoppas ni inte är allt för trötta på dessa frågor, vill gärna inte välja fel och ångra mig i efterhand

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

Idag så gör det ingen skillnad mellan SLI 16x och 8x skulle jag tro.. kan inte tänka mig att det blir någon stor skillnad...

Jag såg någon tråd som nån här länkade till på ocforums lr liknande engelst forum där dom kom fram till att A8N32 var mycket bra överklocknings moderkort

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Ditt chassi, vänder det moderkortet upp och ner? Det kan ställa till problem med Asus A8N32. Ett problem med Expert är att första skeppningen av dem gett en viss felmarginal, folk fick både måndags och tisdags exemplar. Annars är det ganska klart att Expert lär kunna ge några fler MHz på minnen och att A8N32 kan ge fler 3dmarks.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Moderkortet vänds inte upp o ner utan är vanligt ATX.
Det är trist om man skulle råka ut för ett exemplar som krånglar fast jag vet inte hur A8N32 fungerar, det är ju ganska nytt. Vore kul att få se lite resultat från folk som har det
Man kanske ska vänta nån dag till o söka runt lite på nätet

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

A8N32 Verkar ju helt okej iaf
Men är inte säker vad jag ska ta ännu :/

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk

Jag funderar väl mest på DFI mobot. Men har oxå tittat lite på Asus. Har laddat hem både Asus o DFI manual o försöker förstå att om jag som på Asus skulle använda mig av Sata1 o 2 porten o köra dom i RAID. Kan jag då köra Sata 3 o 4 portarna som vanliga diskar?

Mer frågor om DFI i den här tråden http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53000...

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har beställt Dfi-kortet fast jag skulle vilja ha Asus. Men det finns ju inte på lager nånstans, eller...?

Permalänk

Vart hittade du DFI kortet då?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

A8N32 är bokad och kommer in under dagen till Mycom:D

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yooda
A8N32 är bokad och kommer in under dagen till Mycom:D

Grattis till ett lyckat köp, jag lovar att du inte kommer bli besviken

Permalänk
Medlem

Tackar
Skönt att höra....

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt via en leverantör, Pcb.

Permalänk
Medlem

Eventuellt så har jag fått tag på 2 kort, någon i stockholm som är på jakt efter ett?

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

Finns att läsa om DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT på Anandtech.com

Jag var själv inne på att skaffa A8N32 och fick efter lång väntat tag på ett men avbeställde när jag läst recensionen om DFI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irdeto
Jag köpte mitt via en leverantör, Pcb.

Hur kan du göra det när dom inte ens säljer ASUS?

Permalänk
Medlem

Har problem med ett system baserat på A8N32. Du kan kolla min post här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53123...

Jag misstänker att jag har fått just ett sådant måndagsexemplar som omnämns ovan. Dock har jag inte gett upp ännu om detta korts förträfflighet ännu, jag skall byta och hoppas på det bästa efter det.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ju INTE Asus utan Dfi.

Permalänk
Medlem

Mitt kort fungerar klockrent
Har inte hunnit testa så mycket men kör 146:an i 2920MHz tokstabilt...
Med mitt gamla kort kunde jag inte boota i 2600MHz så jag är nöjd...
Volten är blixtstilla i cpuz oxå, förra kortet så ändrades volten hela tiden :/

Är någon på jakt efter detta kort och bor i sthlm hör av er så kan ni ta över min bokning (kortet ligger o väntar i Stockholm)

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

Löste mitt ovannämnda problem, det var inte moderkortet utan nätagget som krånglade (ett Antec NeoHE 430W).

Så nu när det fungerar som det skall så måste jag säga att kortet verkar klockrent (förutom att första minnesplatsen sitter lite väl nära processorn - fick inte min Thermalright 120mm att passa tillsammans med Corsair TWINX2048-3500LLPRO).

Permalänk
Medlem

asus a8n32-sli delux

tjena grabbar och kvinnor.

jag köpte nykigen det tyffaste som jag kunde hitta på den svenska marknade i tanken att jag skulle äga sönder alla nya spel.

Asus a8n32-sli delux

corsair 2x1024 3500ll pro

Amd 4000+

pov 7800 gtx 512mb (extreme)

raptor 74gb 10000rpm

Kul eller hur nu är ju grejen den att efter jag hade satt ihop allting med darrande händer och installation av lite mjukvara skulle pröva på kännslan av att äga doom3 och q4.
Det vill sig inte det laggar lite smått i alla spel som jag har prövat på prestandan fins där någonstans för jag kan säker starta två doom3 och det laggar inte mer eller mindre för det.

nu är frågan ska jag pilla till någonting i bios eller instalera om xp elelr vad fanken ska jag göra
jag är desperat efter svar vad som helst.

Visa signatur

spax1886

Permalänk
Medlem

Re: asus a8n32-sli delux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spax1886
tjena grabbar och kvinnor.

jag köpte nykigen det tyffaste som jag kunde hitta på den svenska marknade i tanken att jag skulle äga sönder alla nya spel.

Asus a8n32-sli delux

corsair 2x1024 3500ll pro

Amd 4000+

pov 7800 gtx 512mb (extreme)

raptor 74gb 10000rpm

Kul eller hur nu är ju grejen den att efter jag hade satt ihop allting med darrande händer och installation av lite mjukvara skulle pröva på kännslan av att äga doom3 och q4.
Det vill sig inte det laggar lite smått i alla spel som jag har prövat på prestandan fins där någonstans för jag kan säker starta två doom3 och det laggar inte mer eller mindre för det.

nu är frågan ska jag pilla till någonting i bios eller instalera om xp elelr vad fanken ska jag göra
jag är desperat efter svar vad som helst.

Drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Ja det borde inte lagga tycker jag Som sagt testa att uppdatera drivrutinerna...

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk

Ontopic: DFI utan tvekan. Expert kortet är gudomligt. Superba OC möjligheter och MYCKET stabilt kort. DFI har haft överskicktet för entusiaster i sitt grepp den senaste tiden med Nforce4 SLI-D/DR. Expert är ett vassare samt optimerat kort. Ett års vidareutveckling av SLI-D/DR korten. Gissa om det är bra

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
Ontopic: DFI utan tvekan. Expert kortet är gudomligt. Superba OC möjligheter och MYCKET stabilt kort. DFI har haft överskicktet för entusiaster i sitt grepp den senaste tiden med Nforce4 SLI-D/DR. Expert är ett vassare samt optimerat kort. Ett års vidareutveckling av SLI-D/DR korten. Gissa om det är bra

du glömde Ultra-D,minst lika bra

Permalänk
Medlem

tjena

jag har testat runt lite med olika graffe drivisar men med ingen skillnad t.ex. orginal drivisarna för 7800 gtx 512mb, sennaste forceware från guru3d.com, senaste från nvidia.com.

jag tvivlar på att det skulle hänga på drivrutinerna för något annat än de som omfattar mitt os (windows xp pro sp2).

jag vet att ni är några av de mest kunniga personerna som jag nånsin kommer att stöta på men jag funderar på om det är något i mitt bios (505) eller vad det nu hetet.
som sakt minnena är ju utveklade för kortet eller tvärt om hehehe då undrar jag om det är något som jag skall ställa in.

jag har börjat fundera på om det skulle kunna vara min cpu som koliderar med några inställningar för mina minnen i bios.
senast jag gjorde ett sånthär ryck var för nästan 4 år sedan och då fans det inte så mycket att pilla på i bios men nu så hittar jag ju knabt till baka när jag är inne och tittar

jag ska instalera om mitt os och göra en riktig formatering men jag är ju inte den mest lyckosamma här i världen så det kommer säkert inte bero på det hehehe.

kan inte någon skriva en txt fil om vad jag ska göra i mitt bios (de är inte lite jag ber om jag vet)

jag är tacksamm för att ni finns

Visa signatur

spax1886

Permalänk

Spax: När du felsöker så räcker det att du loadar default settings i bios. Tweaka inte förrens du hittat felet. Tycker du ska göra en ny tråd. Svårt med en tråd med 2 olika frågor. Gör en ny tråd och beskriv ditt prob från början ordentligt. Jag fattade inte riktigt men jag kanske är lite trött

Gör så så sess vi i den nya tråden

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk

Re: asus a8n32-sli delux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spax1886
tjena grabbar och kvinnor.

jag köpte nykigen det tyffaste som jag kunde hitta på den svenska marknade i tanken att jag skulle äga sönder alla nya spel.

Asus a8n32-sli delux

corsair 2x1024 3500ll pro

Amd 4000+

pov 7800 gtx 512mb (extreme)

raptor 74gb 10000rpm

Kul eller hur nu är ju grejen den att efter jag hade satt ihop allting med darrande händer och installation av lite mjukvara skulle pröva på kännslan av att äga doom3 och q4.
Det vill sig inte det laggar lite smått i alla spel som jag har prövat på prestandan fins där någonstans för jag kan säker starta två doom3 och det laggar inte mer eller mindre för det.

nu är frågan ska jag pilla till någonting i bios eller instalera om xp elelr vad fanken ska jag göra
jag är desperat efter svar vad som helst.

Stäng av allt som har med PEG link i bios att göra så löser det sig ska du se.