Permalänk
Medlem

Överklockning med Passiv nordbrygga

Jag är just i köpa-moderkorts-svängen och vill både kunna ha en tyst dator och kunna överklocka (ja vet, de båda brukar inte passa ihop).
Jag vill helst ha en passiv nordbryggekylare men kommer jag kunna komma upp i höga hastigheter med en sån?

Permalänk
Medlem

Absolut!!!
Asus A8N32-SLI har passiv kylning...
Jag kör min Opteron 146:a i 3020MHz utan kläkt på NB...

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yooda
Absolut!!!
Asus A8N32-SLI har passiv kylning...
Jag kör min Opteron 146:a i 3020MHz utan kläkt på NB...

Jo, men Asus A8N32-SLI har ju en monsterpassiv grej. Mobos med sånna kostar ju en hel del. Hur är det med "vanliga" passivt kylda kort? som detta:

Permalänk

när vi ändå snackar asus och passiva kylning på nordbryggan, har titta lite efter bättre passiva nordbryggs kylare till mitt asus kort men nästan alla har skruvar och det finns inga hål i asus modekortet för den typen av fästning, så är det någon som vet nån bra passiv nordbryggskylare som har såna här spännen istället för skruvar eller liknande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Se bara till att det moderkort du köper har plats för att sätta dit en passiv kylfläns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samael
Se bara till att det moderkort du köper har plats för att sätta dit en passiv kylfläns.

Vem svarade du till, mig el get_hungary?
I fall du svarade till mig så tolkar jag det som att jag kan överklocka med passiv nordbrygga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jo, men Asus A8N32-SLI har ju en monsterpassiv grej. Mobos med sånna kostar ju en hel del. Hur är det med "vanliga" passivt kylda kort? som detta:
http://images.webhallen.com/boxshot.php?id=45393

Det där är ett VIA-chippat kort. Jag skulle hellre satsa på nForce4, speciellt ifall du planerar att överklocka. nForce4-chippet blir varmt och de billigare korten har ofta aktiv kylning. Den kan man dock byta ut med förslagsvis en NB47J samtidigt som man sätter ihop systemet, om man ser till att ha lite luftflöde runt den. Detta kan man fixa med CPU-kylaren eller grafikkortskylaren beroende på vilket moderkort man har.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det där är ett VIA-chippat kort. Jag skulle hellre satsa på nForce4, speciellt ifall du planerar att överklocka. nForce4-chippet blir varmt och de billigare korten har ofta aktiv kylning. Den kan man dock byta ut med förslagsvis en NB47J samtidigt som man sätter ihop systemet, om man ser till att ha lite luftflöde runt den. Detta kan man fixa med CPU-kylaren eller grafikkortskylaren beroende på vilket moderkort man har.

Nej nej, strunta i kortet, det vara bara för att visa vilken typ av nordbryggekylning jag menade...:)

Jo, jag har själv en NB47J i min HTPC där den funkar bra men blir tokhet. Därför undrade jag om en sån räcker till när jag ska överklocka, vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, den räcker, om du har lite rörelse i luften kring den som sagt. Annars är det på gränsen.

Vad jag vet finns det få eller inga "vanliga" passiva nForce4-kort, de billigare korten är oftast aktivt kylda som standard.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, den räcker, om du har lite rörelse i luften kring den som sagt. Annars är det på gränsen.

Vad jag vet finns det få eller inga "vanliga" passiva nForce4-kort, de billigare korten är oftast aktivt kylda som standard.

Jo, det gör det, detta tex
http://www.webhallen.com/prod.php?id=46427

Jag funderar på ett DFI LP UT.
Tror ni en passiv fläns får plats? det ser ut som om grafikkortet (jag har ett x850xt med artic cooling) skulle blockera nordbryggskylaren (nb47j tex)(det gör den på min HTPC med en nb47j).

Permalänk
Hedersmedlem

På det där kortet skulle jag nog göra så här.
- http://img297.imageshack.us/img297/5782/hpim0528lite4np.jpg

Annars har jag sett lösningar med NB47J oxå, med fenorna kraftigt böjda uppåt och nedåt för att göra plats för grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

På det där kortet skulle jag nog göra så här.
- http://img297.imageshack.us/img297/5782/hpim0528lite4np.jpg

Annars har jag sett lösningar med NB47J oxå, med fenorna kraftigt böjda uppåt och nedåt för att göra plats för grafikkortet.

Vilken vacker kylning, vad kommer den ifrån? hemmabyggt eller?
Kanske får testa om det går på DFIkortet då. Problemet är bara att Artic cooling är gigantisk.