Permalänk
Medlem

Färdig scriptad meny

Hej Jag undra om någon kan ge förslag på menyer som är färdig scriptade och klara.

Den ska ha huvudkategorier och underkategorier. Sen får ni även lägga till fler saker om ni vill.

Tack för hjälpen i förhand.
Jesper

Nu ska jag precisera mig bättre.

Jag vill ha en meny som liknar denna.

http://www.alistapart.com/d/horizdropdowns/horizontal2.htm

Men när man håller på huvudkategorierna så ska underkategorierna kommer under till. Hoppas ni förstår bättre nu.

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

<ul> <li><a href="#">Menyval1</a></li> <li><a href="#">Menyval2</a></li> <li><a href="#">Menyval3</a></li> <li><a href="#">Menyval4</a></li> </ul>

Varsågod.

Alvarligt talat, du får precisera dig lite mer. Testa gärna att söka lite med hjälp av valfri sökmotor. Du kommer garranterat att hitta massor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk

<ul> <li><a href="#">Menyval1</a></li> <li><a href="#">Menyval2</a> <ul> <li><a href="#">Undermenyval1</a></li> <li><a href="#">Undermenyval2</a></li> </ul> </li> <li><a href="#">Menyval3</a></li> <li><a href="#">Menyval4</a></li> </ul>

Med undermeny.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag precisera mig bättre.

Jag vill ha en meny som liknar denna.

http://www.alistapart.com/d/horizdropdowns/horizontal2.htm

Men när man håller på huvudkategorierna så ska underkategorierna kommer under till. Hoppas ni förstår bättre nu.

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Lägg på lite css på den som vi redan skrivit här i tråden så ser det ut så där.

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju det jag vill ha färdig scriptat för jag kan inte ccs, javascript, php.

/men tack endå

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Kolla lite på den css som används på den sidan då.

http://www.alistapart.com/d/horizdropdowns/style2.css

Permalänk
Medlem

jag fatta inget i den filen

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Eftersom det är exakt som den menyn du vill ha så är det ju bara att kopiera de två filerna och köra på din egen sida.

Permalänk
Medlem

Jag är nybörjade på hemsidor. Man kanske kan få din msn ?
Men om jag kopierar den filen. Hur ska jag länka då. Man måste ju länka med css filen.

Inte så bra på dett än / sry

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeppan
Jag är nybörjade på hemsidor. Man kanske kan få din msn ?
Men om jag kopierar den filen. Hur ska jag länka då. Man måste ju länka med css filen.

Inte så bra på dett än / sry

Min MSN? Vad får dig att tro att jag har en sån?
Jag använder ICQ.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>Horizontal Drop Down Menus</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> <script type="text/javascript" src="drop_down.js"></script> <style type="text/css"> @import "style2.css"; </style> </head> <body> <ul id="nav"> <li><a href="#">Home</a></li> <li><a href="#">About</a> <ul> <li><a href="#">History</a></li> <li><a href="#">Team</a></li> <li><a href="#">Offices</a></li> </ul> </li> <li><a href="#">Services</a> <ul> <li><a href="#">Web Design</a></li> <li><a href="#">Internet Marketing</a></li> <li><a href="#">Hosting</a></li> <li><a href="#">Domain Names</a></li> <li><a href="#">Broadband</a></li> </ul> </li> <li><a href="#">Contact Us</a> <ul> <li><a href="#">United Kingdom</a></li> <li><a href="#">France</a></li> <li><a href="#">USA</a></li> <li><a href="#">Australia</a></li> </ul> </li> </ul> </body> </html>

Här är din länk (från sidan ovan);

<style type="text/css"> @import "style2.css"; </style>

Permalänk
Medlem

du kanske använder ventrilo när du spelar counter-strike ?

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Spelar inte CS.

Permalänk
Medlem

Kan man snacka med på något annat sätt än ICQ och forumet ?

Du kanske ta beskiva lite mer hur jag ska göra.

Jag tror inte det är den menyn jag vill ha. Jag tror att menyn går åt sidan min skulle gå neråt.

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Menyn på den sida som du gav som exempel går nedåt.

Det hela är väldigt enkelt;
Spara ner css-filen och HTML-filen på din disk.

Ja du kan ju komma över på lite kaffe om du har vägarna förbi Märsta.

Permalänk
Medlem

Nej den går inte neråt. Öppna den länk jag skrev som ex. När du håller ovanpå någon text kommer det underkategorier till höger, ser du ?

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Testa att ändra;

li ul {
position: absolute;
left: 149px; /* Set 1px less than menu width */
top: 0;
display: none;
}

till;

li ul {
position: relative;
top: 50px;
display: none;
}

Permalänk
Medlem

Kan man få se dina hemsidor du gjort ?

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

ja, ok!?

Jag brukar hålla det ganska rent. Adressen till min privata hemsida ser du i min avatar.

Permalänk
Medlem

vad är avatar + jag ser ingen

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

vad är avatar + jag ser ingen

Det där är en avatar.

Permalänk
Medlem

Dessa insnöade CS-spelande fjortonåringar

Permalänk
Medlem

hehe, han försöker iallafall!

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått menyn på sidan men det blir ju inga underkategorier ?

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag fått menyn på sidan men det blir ju inga underkategorier ?

Har du någon länk till sidan så vi kan se vad som är fel på den?

Permalänk
Medlem

Så ser den ut.

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Horizontal Drop Down Menus</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<script type="text/javascript" src="drop_down.js"></script>
<style type="text/css">
@import "style.css";
</style>
</head>
<body>
<ul id="nav">
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">HOME</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">ABOUT</a>
</strong> </font>
<ul>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">History</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Team</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Offices</a></strong></font></li>
</ul>
</li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">SERVICES</a>
</strong> </font>
<ul>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Web
Design</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Internet
Marketing</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Hosting</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Domain
Names</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Broadband</a></strong></font></li>
</ul>
</li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">CONTACT
US</a> </strong> </font>
<ul>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">United
Kingdom</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">France</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">USA</a></strong></font></li>
<li><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><strong><a href="#">Australia</a></strong></font></li>
</ul>
</li>
</ul>
</body>
</html>

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Om du rensar bort all HTML du lagt in i unordered listan kanske det funkar bättre.

Permalänk
Medlem

Har tagit bort all HTML

Men det fungerar inte endå.

Visa signatur

Jesper

Permalänk
Medlem

Svårt att hjälpa dig när du inte ger någon info eller en länk till sidan du jobbar med.