Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

tryckluft kan ge kortslutning i datorn..

Permalänk

Argh!!
Så här ska man göra för att få rent datorn med dammsugaren utan att riskera att någonting pajar:
Tag en bit gammal trädgårdsslang (1 meter är lagom) och tejpa fast den på dammsugarmunstycket, se till så att det är tätt!
Sedan suger du lätt upp dammet med slangen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-box_king
tryckluft kan ge kortslutning i datorn..

Utveckla din kommentar lite mer är du snäll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adam_ramone
Argh!!
Så här ska man göra för att få rent datorn med dammsugaren utan att riskera att någonting pajar:
Tag en bit gammal trädgårdsslang (1 meter är lagom) och tejpa fast den på dammsugarmunstycket, se till så att det är tätt!
Sedan suger du lätt upp dammet med slangen!

Nej Nej, så gör du inte.
Gå ner i garaget tag fram högtrycket och spola. p.s glöm inte såpan.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder dammfilter vid insugen i burken vilket gör att den klarar sig riktigt hyfsat. Går längre tid mellan städningarna. Och jag använder dammsugare, men eftersom jag är lite orolig så använder jag utblåset (iaf på min dammsugare finns det ett utag som blåser isf suger), så det blir en elektrisk "trycklufts-burk". Sen är det bara att dammsuga resten av rummet när dammet är borta från datorn. Att den blåser gör att jag kan hålla munstycket mycket längre ifrån än om den skulle suga, och minskar risken för en statisk urladdning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Nej Nej, så gör du inte.
Gå ner i garaget tag fram högtrycket och spola. p.s glöm inte såpan.

Hur många tror du har högtrycksluft hemma?

Hur många tror du har en dammsugare + en slang hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adam_ramone
Hur många tror du har högtrycksluft hemma?

Hur många tror du har en dammsugare + en slang hemma?

Använder man luft när man spolar något ?

Permalänk
Medlem

Kör även jag med dammfilter. Börjar ingå i allt fler burkar som standard vilket jag tycker är ett mycket trevligt intiativ av tillverkarna. De som inte har borde faktiskt köpa. Blir väldigt, väldigt lite damm i min burk. Räcker med att dammsuga av filtret 1 gång varannan månad så håller sig allt fräsht.

Kan väl tilläga att även jag dammsugit komponenter i flera år utan att något gått sönder.

Tror det är lite överreklamerat. Aldrig hört talas om någon vars komponenter pajat efter dammsugning. Någon som det faktiskt hänt hos här på sweclockers? Vill veta!

Permalänk

MBY were are you?

Det borde finnas en länk i varje tråd med "Rapportera till MBY" så han kan komma hit och förklara hur det ligger till.

Gillar den här:
adam_ramone: "Tag en bit gammal trädgårdsslang"

Hur många har gammal trädgårdsslang liggandes och skräpar

Inget alls emot själva lösningen, det lät bara kul när jag läste det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Använd inte dammsugaren , farligt farligt.

Tryckluft är mycket bättre och det rengör mer.

Du vet då inte vad du pratar om! Bara du tar det lungt så kan du ju rengöra cpu flänsen och damsuga botten på lådan... Det brukar jag göra fast först så blåser jag av hela datorn med tryckluft och alla komponenter men sen damsuger jag upp allt damm för det försvinner ju inte upp i tomma intet när man kör med tryckluft! Det är definitivt farligare att pilla runt på alla komponenter om man inte jordat ur sig!

X_box-king varför skulle tryckluft göra kortslutning i datorn?

EDIT: Använd medlet DataPerfekt föt att rengöra chassiet, skärmen och diverse saker, det blir väldigt fint och det och kör så att ytan blir mindre damm-åtdragande!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Jag vet inte hur många gånger jag läst en tråd om hur datorer ska rengöras, men många gånger är det. Dessvärre ser jag hela tiden samma sak upprepas gång på gång:

"Använd dammsugare, det har jag alltid gjort och det har aldrig hänt nånting"

"ESD är en myt, det finns inte"

ESD finns, i allra högsta grad, och dammsugare i datorer är i stort sett aktiv dödshjälp för datorkomponenter.

Nästa gång en sån här tråd dyker upp så kan ni då vara snälla att inte vilseleda hälften av sweclockers medlemmar? Jag skulle aldrig i livet få för mig att tipsa någon om att inte använda säkerhetsbälte för att jag aldrig har krockat, men uppenbarligen så finns det en och annan här som nog skulle göra det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||