Guide/Recension av processorkylarbyte [Bilder]

Permalänk

Guide/Recension av processorkylarbyte [Bilder]

Jag har länge irriterat mig på att min dator lät väldigt mycket så jag åkte och köpte en ny Processorkylare, Artic Cooling Freezer 64 PRO, till min AMD 64 3000+ [754].
Så nu lägger jag upp lite bilder som kanske kan vara till hjälp för ngn som är osäker, dock kan jag inte garantera att jag gjort allt rätt.

Innan alla ingrepp:

Fläkten, kylpasta och T-röd:

Några av vertygen jag änvände vid monteringen:

Kylaren uppackad:

Datorn öppnad:

Jag öppna spaken till den ursprungliga kylaren och kunde ganska enkelt ta bort den. Men på processorn satt det kvar en massa kladdig kylpasta som jag enkelt kunde ta bort med en sönderklippt näsduk. För att göra riktig rent tog jag även lite T-röd på en bit näsduk och såg till att hela kärnan blev ren och fin, mycket mycket enkelt.

Nu kommer det moment som jag tyckte var den allra svåraste, att kladda på ny kylpasta. Jag klämde ut lite pasta i mitten och använde det medföljande plastkortet till att smeta ut den lite. Vet inte om det blev så bra, ganska svårt faktiskt.

Nu när kylpastan väl var utsmetad var det enkelt att bara packa upp kylaren och trycka den till rätta på processorn utan några vertyg eller dylikt. Dock var det inte helt enkelt att få på kylaren, jag tryckte och pressa en liten stund och vips så kom den på plats.

Sen var det bara att sätta in 3-pins kontakten och koppla tillbaka alla sladdar på baksidan igen.

Innan jag stängde chassit igen, kollade jag att allt satt på plats och startade upp datorn för att se att allt fungerade som det skulle.
Allt funkade så jag stängde chassit igen och städade mitt skrivbord.

Resultat/slutsats:
Temperaturen sjönk inte speciellt mycket jämfört med den boxade kylaren, dock blev det en mycket behagligare ljudnivå.
Det var heller inte särskilt svårt, ta det försiktigt med ESD, osv och rengör kärnan noga med någon avdunstande sprit t.ex t-röd.
Det svåra är att smeta ut ett jämnt lager kylpasta, men det går...
Annars ska det inte vara några problem.

Komponenter:
Artic Cooling Frezzer 64 PRO (219:- på Kjell&Company)
Cooler Master Kylpasta 2g (59:- på Kjell&Company)

Hoppas att någon kunde få lite hjälp av denna guide.
Om jag har gjort ngr fel får ni gärna meddela mig det.

Visa signatur

Asus K8V-X | AMD Athlon 64 3000+ @ AC Freezer 64 PRO | Point of View GeForce 6600GT @ Zalman VF700Cu | 1024mb Samsung PC3200 | Seagate 160Gb | Windows XP Pro SP2 | 2st Artic Cooling Chassifläktar | Logitech MX510 | IBM C170 | Cosonic Hörlurar | 5.1 Creative Högtalare | Aquamark 3D 53818 | 3D Mark 03 8540 | 3D Mark 05 3468

Permalänk
Inaktiv

Jag har en likadan. I load blev det lägre grader än orginalkylaren speciellt. Den är lite väl stor dock, det blev trång för mina hårddiskar, har ett chieftec chassi. Men den låter väldigt lite på lägsta varv.

Permalänk
Medlem

Underbar applicering av kylpastan

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

En liten fråga bara:
På kylarens botten såg det ut som att det redan satt ngn form av tejp/pasta/kladd...
Skulle man kanske ha tagit bort den också, och bara ha haft ett lite tunnare lager pasta?

Min temp ligger kring 40c hela tiden... Kanske kunde varit lägre?

Visa signatur

Asus K8V-X | AMD Athlon 64 3000+ @ AC Freezer 64 PRO | Point of View GeForce 6600GT @ Zalman VF700Cu | 1024mb Samsung PC3200 | Seagate 160Gb | Windows XP Pro SP2 | 2st Artic Cooling Chassifläktar | Logitech MX510 | IBM C170 | Cosonic Hörlurar | 5.1 Creative Högtalare | Aquamark 3D 53818 | 3D Mark 03 8540 | 3D Mark 05 3468

Permalänk
Medlem

Antingen den medföljande thermalpaden eller pastan.. inte båda... men sitter det verkligen redan thermalpad på kylaren?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag tror d..
Det satt ngt under kylaren.. Någon brun massa.. Kanske ska ta bort den och smeta p ny kylpasta?
Fast nu på morgonen ser tempsen mycket bra ut:
CPU: 25c
GPU: 37c
Case: 25c

Ganska hyfsat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe den ska du ta bort, eller köra med bara den för den är inte så dålig faktiskt!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Du ska ABSOLUT ta bort den som satt på kylaren om du har nån annan, och byt håll på chassi fläkten du har under nätagget! Du lär få bättre temps om du byter dom 2.

Varför vända fläkten? Kolla hur den blåser! Fläkten blåser mot kylaren och kylarfläkten blåser mot den andra fläkten Vänd på fläkten så den hjälper kylarfläkten att få bort värmen från cpu:n. Du kanske får lägre ljudnivå också för nätagget behöver inte flytta all varmluft själv ur chassit så då går den kallare och du kanske får lägre temps + ljudnivå så då blir du ännu gladare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallan.amd64
Jag tror d..
Det satt ngt under kylaren.. Någon brun massa.. Kanske ska ta bort den och smeta p ny kylpasta?
Fast nu på morgonen ser tempsen mycket bra ut:
CPU: 25c
GPU: 37c
Case: 25c

Ganska hyfsat?

Om du inte har datorn ute så bör du nog kanske överväga en bios uppdatering om du vill ha korrekta temps dessa inte stämmer alls... mycket skeptisk till att du kommer ner i 25c på cpu med samma chassi temp....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Du ska ABSOLUT ta bort den som satt på kylaren om du har nån annan, och byt håll på chassi fläkten du har under nätagget! Du lär få bättre temps om du byter dom 2.

Varför vända fläkten? Kolla hur den blåser! Fläkten blåser mot kylaren och kylarfläkten blåser mot den andra fläkten Vänd på fläkten så den hjälper kylarfläkten att få bort värmen från cpu:n. Du kanske får lägre ljudnivå också för nätagget behöver inte flytta all varmluft själv ur chassit så då går den kallare och du kanske får lägre temps + ljudnivå så då blir du ännu gladare

skulle precis påpeka samma sak bra att ngn har ögonen öppna
vänd den fläkten så den suger ut suften som fläkten på CPUn blåser..
för så som du har nu så kolliderar dom två luftströmmarna och den varma luften stannar kvar i chassit..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Ok, tack för tipsen...
Jag uppdaterade precis BIOS till senaste version, 1012.003 för mitt Asus K8V-X.
Nu ligger chassi temp på 30c och CPU på 30c, har haft datorn igång i ca 15min.
Helt ok.
Ska byta grafikkortsfläkt till en Zalman nu i veckan så då kan jag smeta på lite ny kylpasta på CPU:n samtidigt.
Man ska ha kylpasta på GPU:n va? Vilken är bäst? Den som medföljer Zalmanen eller min Cooler Master pasta?
Ngr speciella tips inför bytet av Grafikortskylningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är nog ingen skillnad på pastorna, och i så fall är det väldigt marginellt, båda är ju siliconbaserade

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallan.amd64
Ok, tack för tipsen...
Jag uppdaterade precis BIOS till senaste version, 1012.003 för mitt Asus K8V-X.
Nu ligger chassi temp på 30c och CPU på 30c, har haft datorn igång i ca 15min.
Helt ok.
Ska byta grafikkortsfläkt till en Zalman nu i veckan så då kan jag smeta på lite ny kylpasta på CPU:n samtidigt.
Man ska ha kylpasta på GPU:n va? Vilken är bäst? Den som medföljer Zalmanen eller min Cooler Master pasta?
Ngr speciella tips inför bytet av Grafikortskylningen?

Glöm inte att vända chassifläkten bara Den kommer göra mycket gott bara den används rätt

Permalänk
Medlem

Tycker du ska montera om kylaren och ta bort den pasta som sat på den. För om du har både den och det som satt på kylaren tycker jag det värkar som ett överflöd med kylpasta vilket inte heller ger så bra resultat.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Varför inte istället lägga 100 kronor på en tub as5 och lägga en liten, liten klick på cpu:n istället som nu, en halv tub
Måste vara groteskt mycket kylpasta på som det är nu...

Permalänk
Medlem

underhållande tråd, gillar delen om chassifläkten :]

Visa signatur

| Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2600K @ 4,4GHz | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz | Asus GeForce GTX 970 4GB DCII Strix | Corsair AX750 750W Gold | Intel SSD 120GB 510 Series | Samsung EVO 850 256GB | Samsung SpinPoint F3 1TB | Fractal Design Define XL |

Permalänk
Medlem

PippiRull: Kan man bara lägga en lite klick på processorn med den ? jag har as5 och jag la lite på cpu:n och drog ut det som ett tunt lager över processorn. Är det effektivare med en lite klick ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
PippiRull: Kan man bara lägga en lite klick på processorn med den ? jag har as5 och jag la lite på cpu:n och drog ut det som ett tunt lager över processorn. Är det effektivare med en lite klick ?

Ja, har du cpu med heatcap (eller va de nu heter) så ska du enligt deras instruktioner lägga på en klick stor som ett riskorn på mitten av cpu:n. Trycket kommer sen göra så att den kletas ut över området över coren, och det är fullt tillräckligt med pasta. Har gjort det själv och mycket enkelt och smidigt Slippa kladda med kreditkort och sånt...

Permalänk
Medlem

Hehe, vad är heatcap då ? och hur vet jag att jag har det ? har en Opteron 144 ? om det säger något ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Lite nobig fråga kanske men var satte du ESD-bandet?

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, vad är heatcap då ? och hur vet jag att jag har det ? har en Opteron 144 ? om det säger något ?

Jo, den har en sådan. Det är metallskyddet som sitter över coren, den det står AMD, steppingnr osv på Tidigare cpu:er hade ingen sådan, utan kärnan var frilagd och man fick lägga ett tunt skikt över kärnan.

Permalänk
Medlem

Okej, då kanske det är effektivare för mig att bara lägga på en lite klick av själva pastan då eller ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, då kanske det är effektivare för mig att bara lägga på en lite klick av själva pastan då eller ?

Om du har as5 ska du bara ha en klick, ja. För mycket kan säkert göra så värmen leds sämre mellan cpu:n och kylaren. Bara av med den och dit med ett riskorn

Permalänk

"Lite nobig fråga kanske men var satte du ESD-bandet?" av Belmor...

Jag hade mitt kopplat till chassit, det gör väl så att man har samma spänning som chassit?

Kul att så många skriver i denna tråden.
Ska installera min Zalman VF700 Cu (på mitt 6600GT AGP) strax, ngr tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pippirull: Jupp ska testa göra som du sa och se om det blir mindre värme.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk

Installerade precis min Zalman VF700Cu på mitt 6600GT.. Det gick bra och jag kör den nu på 5v då ligger tempen på ungefär 39-40, vilket jag är nöjd med.. Efter benchmarking så stiger tempen ngr grader men det är fortfarande mycket lägre än innan och det blev mycket tystare.
Dock är min dator inte helt tyst än.. Det måste vara nätagget som låter va?
Har 2st AC Chassifläktar, AC Freezer och Zalman VF700Cu.. Måste vara mitt nätagg som låter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nätagg brukar låta ordentligt.. Satsa hellre på ett dyrt nätagg med kanske 350 till 400 watt istället för ett med 450watt som kostar under 400. Sen ska nätagget hellst bara ha EN 120mmfläkt.
Bra bilder annars!

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk

Ok..
Någon som har erfarenhet av:
425W NÄTDEL HIPER ATX V2.2 - hastighetsregulator Hög, Medium, Låg och Auto.
http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-3s425.html

Skulle kunna tänka mig ett nätagg för 500-800kr, så tyst som möjligt med minst 350W. Ngr rekommendationer, gärna i butik i Malmö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick just hem ett hiper typR 480w men har inte kunnat testa det än (eftersom SHG har kidnappat mitt graffe) men det känns stabilt och kostade 695kr

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HIPTR480WBL

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

Ok, det jag framför allt vill ha är ett tyst nätagg.

Visa signatur