Permalänk
Medlem

AMD64 X2 4200+ + Freebsd?

Skall jag dra in Freebsd 6.0 i386 eller skall jag dra in amd64 releasen?

Har även ett Nvidia 7800 grafikkort, Creative X-Fi och ett tv-kort om det nu är av betydelse...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

amd64, även om i386 oxo fungerar.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+ | 512 mb | 40 gb SATA | GeForce 6200 | HP f2105 21" TFT | Kubuntu 5.10
The Nickebo Network
Mitt Desktop

Permalänk
Medlem

Men fungerar allt till amd64 eller e det som med Windows att 64bits versionen saknar massa drivrutiner?

Funkar alla program till amd64 med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

allt ska väl funka som det ska sålänge det inte är drivers som du inte kan bygga själv, vet t.ex. inte ifall det finns nvidia-drivers för amd64. men det är ju enkelt att kolla.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+ | 512 mb | 40 gb SATA | GeForce 6200 | HP f2105 21" TFT | Kubuntu 5.10
The Nickebo Network
Mitt Desktop

Permalänk

Jag rekommenderar i386, det är ofta problem med amd64.

Permalänk
Medlem

Vad för problem?

AMD64 stöds inte av Nvidia iallafall, någon som har koll på om det finns någon tidsplan från Nvidia eller e dom sega som vanligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

i386, så du kan använda Nvidias binära drivrutiner till ditt grafikkort.

Permalänk

* Många program som är binary-only fungerar ej på amd64, tex nvida-drivers, opera.
* Sämre hårdvarustöd än i386.

m.m

Permalänk
Medlem

Varför inte 686 eller k7 då? Borde det inte dessutom vara bra med smp eftersom det är en dual core?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Varför inte 686 eller k7 då? Borde det inte dessutom vara bra med smp eftersom det är en dual core?

hmmrhhm.. vi pratar om freebsd nu

Permalänk
Medlem

Sen så kommer det förmoderligen dröja väldigt länge innan det släpps Creative X-Fi-drivrutiner för FreeBSD (eller linux för den delen), om ens någonsin. Inte så mycket man kan göra när Creative vägrar att lämna ut spec:s. No surprise there say....
Tur att onboard AC97-ljudet stöds åtminstone, annars hade man ju fått klarat sig helt utan ljud

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
hmmrhhm.. vi pratar om freebsd nu

d'oh!

Permalänk

Macromedia flash player och java plugins funkar inte i 64bits vilket är väldigt irriterande.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabrielm
Vad för problem?

AMD64 stöds inte av Nvidia iallafall, någon som har koll på om det finns någon tidsplan från Nvidia eller e dom sega som vanligt?

Nvidia vill, men det saknas delar i FreeBSD som gör det omöjligt i dagsläget. Utveckling pågår i Perforce.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"