Grafikort (Trasigt vid leverans)

Permalänk

Grafikort (Trasigt vid leverans)

Tjeanre allihopa! För Några veckor sedan skicka jg iväg en beställning på lite dator komponenter. Sedan när jag fick paketet var de en skada på kartongen. Vilket min far sa till posten och de registerade det.

Sedan när jag fick jag delarna på julafton och jag öppande dem och börja bygga min dator.
Det hela slutade med att skärmen var svart.
Sedan började mitt felsökande men jag kände att jag inte riktigt hade de kunskaper som behövdes för felsökning. Då gavjag iväg delaran till en kille som kan datorer som fick felsöka datorn. Vilket gick på ca 200kr.

Och han kom fram till att det var grafikortet som var trasigt.
Man kan se vilket som är trasigt på grafikortet och då skicka jag tillbaka grafikortet på posten vilket kosta 90kr för min del.

Min fråga är om jag kommer få någon ersättning för alla dessa extra utgifter? och hur stor chans är det att de säger att det är jag som har orsakat detta fel?

Bilder på kortet.

Som ni ser sitter komponenten väldigt löst!
http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/DSC00518.JPG

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/DSC00519.JPG

Vet inte riktigt om jag hamnat rätt med denna tråd. Men om någon mod känner för att flytta den så varsågod!

Permalänk
Hedersmedlem

Ta kontakt med butiken där du köpte kortet. Är det en svensk butik så har du rätt till ersättning för alla dina utgifter. Oftast går det till så att butiken skickar en fraktlapp som du sätter på paketet, då behöver du inte betala något alls, eller så får du lägga ut pengar för frakten som butiken sen ersätter.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om du nånsin kommer få ersättning, pengar alltså för allt du betalat, men nytt grafikkort åtminstonde, du får antingen skicka tillbaka eller kontakta dem jag köpte den ifrån eller kontakta konsumentverket eller nåt, det skulle jag ha gjort.

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk

Jag har köpt kortet från datorbutiken.com. Vissligen handlar inte det om stora pengar men det är endå pengar. Får bara 1000kr i månaden så det värdesätts.
Jag har faktiskt redan skickat iväg paketet och det är på väg till datorbutiken. Så får vi se om de säger att jag skapat felet.

Som sagt ser ni ju att komponenten sitter löst. Därefter frågade jag dem om det gjorde någon skillnad tidsmässigt när de skulle felsöka så sa det nej. Så de kommer ta ca 5 arbetsdagar för dem att felsöka ett kort där koponenten är lös. Verkar skumt väldigt skumt!

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan bli problem ifall du bara returnerar kortet utan att snacka med butiken först. På Datorbutikens site finns det klara beskrivningar på hur man går till väga med returer, man kontaktar dem och får ett returnr osv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Fraktskador ska anmälas inom 7-14 dagar (beroende på speditör). Har det gått längre så kan jag tänka mig att du inte får ut något från dem iaf, då kan du bara hoppas att datorbutiken hjälper dig.

Permalänk

Sitter och funderar på hur Posten ska ha kunnat skada kortet på det viset.
På bilden ser det ut som om det sticker upp kondensatorer runt chippet som skyddar det och borde vara böjda ifall kortet fått sig en smäll.
Var kartongen till grafikkortet hel när du packade upp den förresten?

Permalänk
Medlem

ring till dom o snacka med dom.. dom har en fin support... har haft samma problem.. men dom hjälper en kostnads fritt (gorde dom förr iaf)..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk

Jag har haft kontakt med datorbutikens support. Vilket inte ledde till nått. Så jag skicka iväg kortet har kommit fram i dag.

Grafikortets kartong hade inga skador när jag fick det. Om de inte ger mig ett nytt kort får jag väll försöka löda dit det hela igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lillen_89
Jag har haft kontakt med datorbutikens support. Vilket inte ledde till nått. Så jag skicka iväg kortet har kommit fram i dag.

Grafikortets kartong hade inga skador när jag fick det. Om de inte ger mig ett nytt kort får jag väll försöka löda dit det hela igen?

Hehe, det är ju klart att du skall ha nytt kort. Allt annat vore skandal...

Permalänk

Upföljare:

Jo, nu har jag fått besked. Jag kommer få ett nytt kort. Vilket vet jag inte, enda infon jag fick var att det andra kortet jag kommer få kosta 900kr mer än vad jag betalat. På så sätt får jag tillbaka pengarna jag har lagt ut på felsköning etc.

Blev ju så nyfiken så jag leta upp alla kort i prisklassen dom satte det.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASEAX1800XL
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C3DX1800XL
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GCRX1800XL25...
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LT6800-256X2
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASN78GTTOPSI...

Vilket ska man hoppas på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lillen_89
Upföljare:

Jo, nu har jag fått besked. Jag kommer få ett nytt kort. Vilket vet jag inte, enda infon jag fick var att det andra kortet jag kommer få kosta 900kr mer än vad jag betalat. På så sätt får jag tillbaka pengarna jag har lagt ut på felsköning etc.

Blev ju så nyfiken så jag leta upp alla kort i prisklassen dom satte det.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASEAX1800XL
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C3DX1800XL
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GCRX1800XL25...
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LT6800-256X2
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASN78GTTOPSI...

Vilket ska man hoppas på?

*Vissligen handlar inte det om stora pengar men det är endå pengar. Får bara 1000kr i månaden så det värdesätts. *

Kanske lite offtopic men är 3000kr inte så stora pengar om man får 1000kr i månaden?

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk

Ähh, det är min far som betalar. Fick en budget på 9000. Allt som gick över det får jag betala själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
*Vissligen handlar inte det om stora pengar men det är endå pengar. Får bara 1000kr i månaden så det värdesätts. *

Kanske lite offtopic men är 3000kr inte så stora pengar om man får 1000kr i månaden?

Han menade ju självklart felsökningen och fraktkostnaden, vilket gick på 290kr.

Permalänk
Medlem

tänkte bara tillägga att om man ser att ett packet är skadat redan vid hämtning på posten ska man aldrig ens lösa ut det, utan låta dom skicka tillbaka det direkt.

är inte 100% säkert på om det är rätt men nästan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aretaket
tänkte bara tillägga att om man ser att ett packet är skadat redan vid hämtning på posten ska man aldrig ens lösa ut det, utan låta dom skicka tillbaka det direkt.

är inte 100% säkert på om det är rätt men nästan.

Ser du att det är fel ska du anämla det till posten när du löser ut det, och sedan kontakta firman du beställt varan av. Paketet får _ALDRIG_ skickas tillbaka utan att en anmälning gjorts och posten /leveransfirman godkänt den.

Nu har jag inte riktigt full koll på alla leveransfirmor, men posten godkänner iaf aldrig en anmälning om paketet skickats tillbaka från kunden.

Arbetar själv på en service-avdelning för ett företag som säljer elektronik på internet, och har också behandlat sådana här ärenden.

Visa signatur

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lillen_89
Upföljare:

Jo, nu har jag fått besked. Jag kommer få ett nytt kort. Vilket vet jag inte, enda infon jag fick var att det andra kortet jag kommer få kosta 900kr mer än vad jag betalat. På så sätt får jag tillbaka pengarna jag har lagt ut på felsköning etc.

Blev ju så nyfiken så jag leta upp alla kort i prisklassen dom satte det.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASEAX1800XL
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C3DX1800XL
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GCRX1800XL25...
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LT6800-256X2
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASN78GTTOPSI...

Vilket ska man hoppas på?

Måste ju bara ge en eloge till datorbutiken för detta. Det är sådant här som gör att jag kommer handla där iframtiden.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk

Hur går det nu då? Fått något nytt kort?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W