Krönika: Trusted Computing

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår, vi "kunniga" måste få ut vårt budskap till svensson, det är hela informationssamhället som står på spel. Svensson vet inte vad som händer, de blir knivade i ryggen bakifrån när de minst anar. Jag tycker det här liknar ett vilset tyskland under 1930-1940 talet om ni förstår vad jag menar :/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker att de flesta av er har en alltför ensidigt och trångsynt sätt att se på konceptet som är "Trusted Computing".

Som de så fint förklarar i den snygga filmen som det har länkats till: Konceptet går i princip ut på att "de" avgör vad som är pålitligt eller inte. "De" skyddar dig mot hoten, men du har altså själv ingen möjlihet att påverka detta.

Prova då att se det från en synpunkt tillhörande någon annan än den genomsnittliga datornörden som hänger på sweclockers;

Jag hade för någon dag sedan en kund (jobbar som datortekniker, delvis telefonsupport) som ringde och sa att hon strax efter att ha slagit på sin nya dator fick upp ett meddelande från "Messanger Service" som berättade för henne att hennes nya dator hade massor av registerfel, och att hon skulle gå in på [random spyware-sida] och ladda ner [random spyware] för att fixa problemet.
Hon viste självklart inte vad detta var för något, utan klickade sig till sidan, installerade programmet, och upplevde sedan att hennes dator knappt gick att använda, p.g.a. alla popupps och annat skit som programet hon installerade hade med sig.

Hur ska en sådan människa, som i detta fall var en medelålders dam, veta vad som är pålitligt eller ej?

Tror ni att datortekniken bara tillhör er? Är det någon som överhuvudtaget ens har klämt fram en tanke på vad som eventuellt kunde vara positivt med det här? På villket sätt det faktiskt kan hjälpa den vanliga datoranvändaren att kunna jobba/spela med sin dator utan att ständigt behöva vara orolig?

Jag menar inte att TCPA är något bra, men jag menar heller inte att det är domedagen, som de flesta av er gör, och försöker visa detta genom att påpeka att ni minsann har läst Nineteen Eighty-Four, samt hitta på en massa löjliga scenarion och hänvisa till diverse filmer.

Ang. "krönikan"... Varför inte försöka visa en mer holistisk syn på det hela, istället för att bara påpeka nackdelarna?
Varför inte lägga fram _faktan_ och låta läsarna själva få bilda sig en uppfattning? Nej, såklart, det är ju mycket lättare att bara säga åt dem vad de ska tro.

Jag hoppas verkligen inte att "krönikan" publiceras i några tidningar, utan att dessa istället, i en artikelserie eller liknande, lägger fram konceptet på ett sakligt och lättförståeligt sätt, och låter läsarna själva få avgöra.

Edit: Och Piratpartiet ska jag inte ens gå in på. Visst finns det fån som försöker ge sig in i politiken, men detta tar nog priset.

Visst förstår jag att vissa tycker om idén att lämna över kontrollen till någon annan. Det låter som en jättebra grej, speciellt om man litar på den part som står för kontrollen. Vad jag opponerar mig emot är att behöva tvingas att lämna ifrån sig kontrollen till en icke-neutral part. På samma sätt kan jag förstå dem som vill installera övervakningskameror i sitt hem och låta ett vaktbolag stå för övervakningen. Om däremot regeringen skulle tvinga alla att ha övervakningskameror hemma hos sig, i syfte att övervaka privatpersoner, vore det bara ren och skär fascism.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst!
Snart måste du ha 'äkta' bröd för att kunna rosta det i den 'verifierade' brödrosten.. Hembakat - skiten ploppar upp med en gång!

Permalänk

Om du lever utan att kämpa emot så är du en del av problemet!
// Dark Angel Logan till Max
// Säsong 1 Episod 1

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
hade dom sänkt priserna nån gång på musik, film osv samt inte haft en massa halvtaskiga album där det finns kanske 3låtar som är bra så hade piratkopieringen sjunkit en bit och längre fram kanske återgå till en normal nivå.

Problemet är att Filmbolagen tror att dom kan dra in hur mycket pengar som helst, likaså musikbolagen. Och det gör dom.. iaf filmbolagen.

Tänk er själva

Biograferna
Minst 50:- per biofilm (+ läsk/godis)
Reklam i biograferna (som dom också får pengar ifrån)
Och så kan vi säga att 1miljon av sveriges befolkning ser den filmen.
Det är 50Miljoner :- + läsk och godis

Och kom ihåg, det är bara sverige..

Seeen har vi dom fina personerna på SF Film
Video Uthyrning
Varje uthyrd SF film tar dom mellan 20-30:- från respektive videouthyrare..
Oftast kostar det ca 40-50:- för att hyra en film right? Mkt pengar över till dom likaså.. yeeah right..

Köp film
Jaa det vet väl dom flesta vad filmerna kostar så det behöver vi inte ta upp..

Film på tv
Sen får filmbolagen pengar från tv kanalerna likaså som i sin tur är reklamfinansierat.. Kanske ingen större del som dom ovan men det finns rätt så många runtom i världen som sänder film och där får dom in en stor summa pengar ifrån likaså (totalt sett)

Personligen så har ja inget större emot biograf priset eller priset på hyrfilm MEN köpfilm är total idioti, likaså reklam.. Skiva med emballage och tryck kostar knappt 10:- att tillverka..

Sen när det gäller musik så är där så många mellanhänder som ska ha pengar så de inte är sant.. Och artisten i fråga får knappt några pengar per såld skiva om man räknar på totalpriset.
Typ samma sak där.. max 10:- för själva skivan och emballage och sen kanske 10:- till artisten och sen resten till skivbolag och alla 50 mellanhänder.

AAaaaahhh känns som man har lättat på bröstet lite

Jo självklart för filmen kostar inget för dom att köpa in, Dom ger inte filmskaparen några biljett intäkter, Underhålling av salongen kostar inget, Lokalen kostar inget, Projektorn kostar inget.. Ska jag fortsätta?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Nej , det blir Piratpartiet man röstar på i nästa val då!

Trodde aldrig att jag skulle rösta på ett parti som kallars sig piratpartiet första gången jag röstar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Visst förstår jag att vissa tycker om idén att lämna över kontrollen till någon annan. Det låter som en jättebra grej, speciellt om man litar på den part som står för kontrollen. Vad jag opponerar mig emot är att behöva tvingas att lämna ifrån sig kontrollen till en icke-neutral part. På samma sätt kan jag förstå dem som vill installera övervakningskameror i sitt hem och låta ett vaktbolag stå för övervakningen. Om däremot regeringen skulle tvinga alla att ha övervakningskameror hemma hos sig, i syfte att övervaka privatpersoner, vore det bara ren och skär fascism.

Jag håller såklart med. Tekniken borde vara valbar, och jag är helt övertygad om att den också kommer att vara det.
Vad folk måste förstå är att tanken inte är förkastlig, villket en överväldigande majoritet av "frihetskämpar" här anser. De är så djupt inskränkta i sitt eget sätt att använda datorerna på att de inte förstår att det faktiskt finns en hel värld av datoranvändning, som befinner sig på en helt annan nivå än deras egna, och ställer helt andra krav. En världs som dessutom är mer utbredd än deras egna. Vad är det som säger att just deras ska prioriteras?

Den här wannabe-heroismen som vissa försöker framhäva här är ju rent av patetisk. "Vi måste slåss för friheten!" - Vad fan. Visst har vi alla haft pojkdrömmar om att tillhöra motståndet i serien V, men någon jävla måtta får det väl vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Missförstå mig inte när jag skriver standardlösning - valfriheten i linux är helt underbar, men varje dist har sin installation att ladda ner, varje dist han sin lösning på att installera programvaror.

Hade de funnits ett "standard" sätt att installera mjukvaran inbyggt i kernel så hade jag kastat ut min XP licens på stubberten. Men nu måste man hitta rätt uppdatering till den dist jag använder, annars måste man handknacka egna komplieringar, något som ligger långt utanför min kunskap.

Om det nu stämmer de Predrag Mitrovic på Microsoft säger så är jag mindre oroad. Jag tror de skulle bli ett gigantiskt självmord för MS om dom körde över sina användare nu när OpenSource börjar komma.

Tex Slängde min sambos arbetsplats ut MS Office till förmån för OpenOffice när dom gick ifrån Landstinget till att bli privata.
Har hört om flera kommuner neråt småland som slängde ut XP och dunkade i någon Linux dist - ska forska lite på vilka kommuner de var.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Det känns lite paradoxalt att göra någon "standard-dist" eftersom en av de stora fördelarna är just valfriheten. Du kan välja vilka paket du ska installera, från vilken tillverkare osv.

Vad som däremot troligen vore en riktigt bra idé är om något företag gör en väldigt "familjevänlig" dist, som är väldigt lätt på alla sätt och där det mesta funkar från start (ubuntu någon?).
Men sen är saken också den att Linux inte är svårare , det är bara annorlunda från Windows!

Och ni som anser att Sweclockers inte skriver "objektivt", borde inte just en stor svensk erkänd hårvarusida som Sweclockersn vara en av de som är MOT ett sådant här förslag?

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jo självklart för filmen kostar inget för dom att köpa in, Dom ger inte filmskaparen några biljett intäkter, Underhålling av salongen kostar inget, Lokalen kostar inget, Projektorn kostar inget.. Ska jag fortsätta?

Ja snälla.. Det är 1 film som dom får in 50miljoner på bio för bara biljetten minst i lilla sverige.. Räcker inte det till filmskaparen, underhållning/städning, lokal, projektor/ljud osv..

Fortfarande så är det bara i sverige som jag räknade.. Tänk på hela världen så "lite" pengar dom får in. 1miljon pers är inte mycket heller för en bio film.. Det finns betydligt fler biobesökare när en storfilm släpps tillsammans med allt det andra som dom drar in pengar på sooooo yeeah bring it on

Permalänk
Geeks
Grundare

Det är självklart att texten inte är objektiv, det är en krönika. Det betyder inte att hela redaktionen delar samma åsikt, även om den möjligen i detta fall gör det.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man rent mjöl i påsen så...

tyvärr så får du inte förvara mjöl i påsar längre. Mjölproducenterna har bestämt att allt mjöl ska förvaras i små tetrapyramider.
När du kommer hem irriterad från butiken häller du över mjölet i en påse för att det blir lättare att förvara det i skafferiet.

Nästa gång du ska baka så startar inte ungen eftersom du brutit mot mjölavtalet.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultran00b
nice krönika, försök få ut den i papperstidningar och andra stora nyhetssidor

säger det samma!

blir väl att man får bojkotta de nya produkterna som stödjer dessa funktioner som Trusted computing osv...

men då kommer de väl mena på att nya program och spel kommer kräva dessa funktioner av hårdvaran....

men asså, om alla bojkottar den hårdvaran så kommer ju företag förr eller senare tvingas skippa det kravet för att få sina intäckter...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ja, det finns risk att TC används på det viset. Detta får man försöka hindra genom att konsumenterna trycker på antingen företag eller lagstiftare.

Det har ju funkat bra hittills. Iofs så har ju MS blivit tvugna att släppa lite källkod för att det ska kunna konkureras och kan då TC tänkas vara ett sätt att täcka upp för sådana saker kanske?
TC är och förblir ett påhitt för att fortsätta kunna suga ut så oskäligt mycket pengar för produkter som inte är värda ens halva priset. Sen finns det kanske fördelar med själva tekniken, men det är knappst tanken med det. Tror man något annat är det bara synd.

Lite OT men den mesta musik jag lyssnar på hade jag inte ens haft en aning om att den existerade om det inte varit för piratkopieringen. Och så är det nog med de flesta faktiskt.

Aja, jag är bäst och allvetande, så håll käften

Permalänk
Medlem

Jag har förståelse för att företag vill skydda sina produkter.....inget fel i det. Men att skyddandet av produkter används som förevändning för att få kontroll över den fria individen är något jag vänder mig emot.
Det har i det "tysta" pågått ett arbete att få kontroll över medborgarna under årtionden av "maktens" människor som samarbetar för att nå ett gemensamt mål.
Helt klart slutar det inte här! Tänk att man under sin livstid ska få hinna se en superdiktatur uppstå där vi är kontrollerade individer utan att de flesta inser det
Nu har vi Platons samhälle här snart där vi indelas i Guld, silver, brons och järnmänniskor. SUCK!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Det är som med tjejjens dator dom har nu "företagsdator" skulle installera *Daemontools* på den, men då vart det bluescreen med en gång, lika med *Alcohool* och nu så skickade jag filmen om TC och så sade hon att den inte gick att spelaupp den med windows media player. Så sade jag att öppna den med Vlc då ? och då sade hon att hon fick ett medelande att hon inte hade behörighet till till den filen. Så jag vet inte om det är början på en så kallad TC på den ?

Visa signatur

/Hensan [Client | [V-Kylt] AMD 2.4Ghz @ 2.6Ghz | Ep0x 9npaj | 1.5Gb ddr 3200| geforce 7600gt 256ddr |4st 250 gig sata2| Nec 3450 | Logitech Dual Optical | Microsoft Mulitmedia | ] [Server | Msi K7 Turbo Delta | 2.0 Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 128ddr |

Permalänk
Medlem

tänk så mycket av dessa delen vi har igentligen att skylla på folm och musikindustrin. Vem i helvete vill ge 400 för en film, där det enda man har sätt är runt 3 minuters trailer i såpass kass kvalite att man inte ser skådespelaren. Vem vill betala 300 när det bara är 2 av 12 låtar man vill ha. Det är iaf bra att man kan tanka ner mp3låtar lagligt nu och det är ju billigare att köpa en hel platta där mot skivbutiken, men det är fortfarande folk som inte kan, eller inte vill betala via internet och då kan dom inte tanka ner lagligt och då tankar dom ner olagligt. Det är även ett stort steg framåt att man kan hyra film genom internet, fast jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det är alldeles för nytt de och för få som vågar använda det men det kanske kommer bli i framtiden? Jag tycker inte piratkopiering är bra men eftersom jag inte bara vill spela harpan varje dag så får det bli såhär. I viss mån så är bra med piratkopiering. Jag har ett exempel på mig själv. Jag hade hört talas om BF2 och läst att det skulle vara ashäftigt o såg några screenshots på det o de såg jäkla fräckt ut. Även om det såg riktigt fräckt ut så vägrade jag betala 300 kr för ett spel jag inte hade testat så jag tankade ner det och tycte det va underbart skojigt sedan så köpte jag det av 3 anledningar. Dels ville jag köra online. Jag ville även ha de vapnena som man kunde låsa upp och så ansåg jag att eftersom det företaget hade gjort detta spelet så bra, så ansåg jag att dom kunde få dom kronorna som gick till dom när jag köper spelet för att sponsra deras vidareutvecklig av ännu bättre och häftigare spel.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Kan någon ge mig en trovärdig länk där det står att Vista endast kommer kunna köra godkända program eller något annat liknande absurt skydd.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja hur kommer det gå....som jag ser det så ska piratkopiering stoppas men det ska också finnas ordentliga demos då. En sorts balans alltså.
Och nej, du ska inte kunna ta säkerhetskopior! Du ska gå med den pajade skivan och kvittot till affären och få den utbytt. Det bör ske snabbt och för en struntsumma (10:-)

Fast det med övervakning gillar jag inte så mycket (om jag inte själv hade suttit i toppen och bestämt såklart). Känns som att det kommer sluta som nån av de där filmerna som nämnts (Judge Dredd eller Demolition Man)
Att man dessutom är grovt politiskt inkorrekt så ens dator kommer övervakas av zog:s lakejer förbättrar ju inte saken direkt....

Gillade verkligen s.c.s.i.:s svar på det hela Vore perfekt med nån debatt där båda sidor fick debattera med varandra.

Och björn, vill du att de ska sätta dit de där två grupperna där du sa "På de bara Bodström!" eller var du ironisk? Hoppas på det sistnämnda. Irriterade mig på det hela artikeln.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Måste bara tacka framförallt maglar och morkiz för era givande svara och motsvar, även de andra som kommit med vettiga inlägg.

Dessvärre e det ju många här som liksom jag reagerar instinktivt negativt till TC utan att vara pålästa. Många av dessa är säkert i största mån intresserade av att kunna ladda ner det dom vill gratis och olagligt.
Dock finns det nog även dom som får den direkta känslan av att friheten är hotat på ett eller annat sätt.

Men liksom många av dom som försökt komma med någe halvgenomtänkt svar så orkar man kanske inte engagera sig så mycket i svaret i en sådan här tråd. Det skulle behöva vara ett mer seröst upplägg, kan inte riktigt förklara hur jag menar men tror att ni kanske fattar. Får se imorgon om jag har tid så skulle det vara intressant att sätta sig in i det hela och komma med ordentligt i debatten. Detta är något som kommer beröra oss mycket och därför är värt att skaffa sig en uppfattning av.

Ps. han bara läsa halva tråden nu måste jag sova.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Artikeln glömde visst ta upp alla pirater som inte vill ha frihet för alla, låt APB samla Ip adresser och låt internetleverantörerna direkt dela ut personuppgifter till APB. -Så behöver programvaran för alla andra inte begränsas lika mycket. Problemet löst? Eller är begränsningar i "datorrättigheter" helt plötsligt bra, då det gynnar ens egen plånbok?

Ang politik så begränsas vi inte så mycket i sverige så länge man håller sig inom lagen, och inte uppmanar till brott.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Idag så är det näst intill omöjligt för en artist att kunna sälja sin musik i större skala utan att gå via ett av de etablerade skivbolagen. De kontrollerar alla distributionskanaler. Med TC kan vem som helst sälja sin musik, precis som vem som helst kan starta en hemsida idag. Förutsatt att de inte tar en stor licensavgift då.

Vems fel kan det tänkas vara? Skivbolagen? Svar JA. Vad som istället hade behövts är fungerande konkurrensregler och fungerande statliga verk som stoppar uppköp av mindre bolag där många nya artister etableras. Sen hade det också varit kul ifall bolag som mutar radiokanaler att spela deras musik åkte ditt lite oftare.. Var ett stort mål i USA i början av förra året.

Citat:

Det kan jag inte. Jag vet att det jag gör är moraliskt förkastligt, men jag är en snyltare.

Kommentar känns överflödig då du säger det bäst själv..

Citat:

Som sagt så spelar det ingen roll vad en enskild person tycker. Jag tror iaf att många skulle gilla den idén. Och dessutom är det bara ett exempel på en affärsmodell som inte går att genomföra idag, men som skulle kunna fungera med TC. Finns säkert tusentals nya idéer att komma på, vi lever i spännande tider!

Finns säker någon som hade varit intresserad.. typ människor som reser ofta och inte vill ha med sig mp3-spelare pga stöld risk mm... Men för medelsvensson tror jag det hade varit ett för dyrt alternativ..

Citat:

Ok, jag skulle iaf vara lite skeptisk. Dessutom ignorerade du alla andra argument i samma fråga. Här kan du väl ändå erkänna att det finns vissa fördelar?

Kan ge dig ett lite medhåll... men bara lite.. tror det kan lösas bäst på annat sätt..

Citat:

Tja, jag hade tydligen fel. Förstår fortfarande inte affärsmodellen dock. Kanske är det snarare ett experiment än ett långvarigt projekt.

Väldigt lång expriment i så fall.. funnits sedan 99...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Visst har vi alla haft pojkdrömmar om att tillhöra motståndet i serien V...

Du också? Ska vi bilda klubb?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Du också? Ska vi bilda klubb?

VILL OCKSÅ KOMMA MED... Bara jag slipper bära de där fjantiga kläderna de hade

Permalänk

Det här är ju egentligen en typ av censur och som alla vet så vilken diktatur eller polisstat osv. är utan sådan?

Det blir bara värre och värre!

Om storebror ser dig, gör han BLIND!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Det känns lite paradoxalt att göra någon "standard-dist" eftersom en av de stora fördelarna är just valfriheten. Du kan välja vilka paket du ska installera, från vilken tillverkare osv.

Vad som däremot troligen vore en riktigt bra idé är om något företag gör en väldigt "familjevänlig" dist, som är väldigt lätt på alla sätt och där det mesta funkar från start (ubuntu någon?).
Men sen är saken också den att Linux inte är svårare , det är bara annorlunda från Windows!

Och ni som anser att Sweclockers inte skriver "objektivt", borde inte just en stor svensk erkänd hårvarusida som Sweclockersn vara en av de som är MOT ett sådant här förslag?

Du har missförståt mig grovt. Jag håller med dig att valfriheten är det bästa hos linux, att man själv kan välja vilka paket man vill ha på sin dator det är inte diskutabelt. Vad jag menar SUGER hos linux är SÄTTET HUR man instalerar olika paket. Det borde standardiseras. Paket i sig själva ska standardiseras också och då menar jag filändelser, installation tillvägagångsätt osv. Sen har vi gränssnit, det absolut viktigaste hos en OS, programmen liknar inte varandra, knappar ligger lite överallt, dialogboxar också osv. Titta på windows, program som är gjorda för helt olika ändamål har en ENHETLIG utseende vilket är otroligt viktigt för användarvänlighet. Visst skulle det bli jävligt irriterande om strömbrytare till din hallbelysning bytte position varje dag ? Och sen att linux är inte svårare bara annorlunda från windows håller jag med, MEN vad ska vi göra åt hundratals miljoner användare som har vuxit upp med windows gränssnitt. Skola om dom ? Vill man göra linux till en mer mainstream OS får man svälja stoltheten och anpassa den till den stora massan. För att göra en jämförelse med bilindustri så har Saab vägrat göra en riktigt kombi i över 15 år, dom skulle "lära" sina kunder att halvkombin är bättre. Vi vet hur det gick, Saab höll på gå i konkurs flera gånger och medans de sålde 80 000 bilar sålde Volvo 160 000 ! Till slut så gjorde dom en kombi (9-5) och blev häpna över att försäljningen tog sån fart. Poängen är att man anpassar produkten till kunder inte tvärtom.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Nu orkade jag inte läsa längre i tråden... Kom till sidan 3 eller 4.

Ni bråkar om att Tom Cruise får 30 miljoner för en film opch jag håller absolut med om att det är han inte värd nånstans. Men hur mycket tror ni skådisarna i hipp hipp hora känade?Inte 30 miljoner tillmsammans ens! Kan ju tala om att många skådisar inte bara är skådisar utan också teater aktörer och/eller har vanligare jobb/studerar.
Jag kopierar, det gör jag...Men kan inte detta va ett led i att sänka priserna? Jag kopirerar för att jag inte har råd/elller orkar vänta på att filmen ska släppas. Om man slutar argumentera för den fria tillgången så kanske man kan börja diskutera en snabbare distrubutionssätt. På detta sätt får vi snabbare tllgång och förhoppningsvis lägre priser vilket i grund o botten hela problemet bygger på.

Att tvingas att gå på bio för att se en ny film är inte rätt, jag sitter mycket hellre hemma med mina vänner och ser på den filmen... eller kanske själv till och med.

Musik är ett problem(det med), den finns där på cdon.com och gud vet vad dom heter dom dära sajterna men det är för dyrt! 9,90 för en låt på just cdon.com är hutlöst dyrt.
Jag som inte har specielt mycket musik i min dator bara drygt 4000 låtar. Skulle jag tvingas betala för dom så skulle jag ta livet av mig, ok lite överdrivet men vem har 40 000 kronor att hosta upp? Jag har som aldrig arbetande(studerar fortfarande) aldrig ens ägt så mycket pengar.

Kan ju även säga att min mor och far har nere i vardagsrummet lätt över 400 cd-skivor vilket ger runt 6400 låtar.Javist dom är betalade, men inte till ett pris av 10 spänn per låt!

I USA är det grejer minssan, där är skatten sjukt låg med svenska mått och en cd kostar drygt 100 kr!(där skriker dom iof att bojkotta bensinbolagen när soppan kostar över 4,60 kr per liter).

Frågan är om inte det är vårat fel(genom att röstat på fel partier=högre skatter på musik) och inte musikbranchen. Menar att det skiva skulle kanske inte vara så sjukt dyr om inte skatten skulle fetas på på den.

Klaga inte på någott stavfel då skickar jag Boström på dig!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Avstängd

Nej inte Bodström bara, snälla Fan nu kommer jag inte kunna sova ikväll, vänta jag hör en bil. neeeeej

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir upplopp!!!!! piratpartiet is the shit!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Men hur mycket tror ni skådisarna i hipp hipp hora känade?Inte 30 miljoner tillmsammans ens! Kan ju tala om att många skådisar inte bara är skådisar utan också teater aktörer och/eller har vanligare jobb/studerar.

Um... Vem fan bryr sig om vad skådisarna i nån svensk halvfloppad film tjänar? Inser inte filmproducenterna redan innan de börjar producera att en film på svenska, har ett väldigt litet försäljningsvärde jämfört med en film på fransk, tyska, eller hör och häpna, engelska. ända gången det skulle kunna löna sig i större utsträkning att producera film på ett språk som bara talas av invånarna i ett land, och bara förstås någotsånär, om det pratas långsamt, av deras 3 närmadste grannar, måste vara om man får tillstånd att producera film för kinesiska folket, och ta dyrt betalt.

Det är ingen rättighet att skapa film. Om det inte lönar sig, så lägg ner. Lönar det sig att skapa massor med skit hollywood filmer? Attans, det kanske, bara kanske är så att det är vad den stora massan vill se? Ett alternativ är att helt enkelt översätta sitt halvkassa manus till engelska, men risken finns att den inskränkta regisören behöver ha alla skådisarna till att säga replikerna på svenska efter att de sagt dem på engelska, för att veta vad han håller på med. Den dagen det inte går att producera vinstgivande filmer överhuvudtaget i sverige är kanske inte så långt borta, men jag vet inte om jag anser att det är någon förlust. Det finns trots allt folk som skapar för att de tycker om att skapa, kanske de skulle kunna ta över? Film blir lätt lite dyrt, så då får de vackert organisera sig, och hjälpas åt.

Musik är samma sak, och i det här fallet är det inte ens en fråga "om" de kan organisera sig, och sprida sin musik själva, samtidigt som de studerar, eller sköter ett jobb för sin överlevnad. Faktum är att när folk säger "jag är musiker, anser du inte det är ett riktigt jobb va?! och låter förolämpade, så svarar jag glatt, "Nä, det är inte ett riktigt jobb, du är inte musiker, du är lyckligt lottad, som får betalt, om än dåligt för att hålla på med din hobby." Det är inte kritik, utan bara ett konstaterande av fakta. Kan man inte sälja sin musik, vlket är en del av motiveringen till varför musiken kostar så förbaskat, så får man faktiskt försörja sig på annat sätt. (musikbolagen hävdar att de spenderar stora summor på artister som de vet kommer att floppa, för att göra musikindustrin som helhet en tjänst. Skitsnack, givetvis, men det är ett bra sätt att förklara varför man inte enbart producerar vinstgivande musik, det kan ju aldrig vara felbedömningar av säljbarheten som ligger till grund.) Eric Prydts tror jag han hette, som bevisade att det inte kostar speciellt mycket att göra en låt som toppar listor världen runt. Han studerade samtidigt för övrigt.

Ledsen, men kultur är en rättighet, möjligtvis kan skapande av densamma ses som en skyldighet, men troligare är att det faller på de som känner sig manade att skapa, att skapa, i den mån de kan, efter att existenciella saker, såsom tak över huvudet och mat på bordet är omhändertagna. Att parasitera på kultur, såsom musikindustrin gör i dag, har inte med kultur att göra över huvudtaget. Jag skulle säga att i dag kostar utrustning för att spela in film själv lite för mycket, men det kommer, och sen får vi en helt ny kategori amatörfilmare. De som organiserar sig, och säljer in sina filmer på olika biosalonger, och faktiskt kan gå med plus på en helsvensk produktion, och ha skitkul hela vägen medans de gör den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB