Permalänk
Medlem

Jag håller med WorldSpawn, det finns väldigt mycket information om du är villig att forska lite själv. Intrycket av att du var en noob kan härledas till att du frågade efter adressen till sunets ftp..

Läs på Distrowatch och försök bestämma själv vad du vill pröva, sen kan du ju alltid komma hit igen om du har fler frågor.

Eftersom det rör sig om en gammal dator så bör du nog sikta på att använda XFCE som är en "fönsterhanterare" till GUI-systemet X till Linux. XFCE följer med i många distar så om du söker runt lite kan du nog hitta någonting som passar.

Slutligen, den vanliga raddan med distar: Fedora, Ubuntu, Suse, Debian. Googla får du göra själv.

Edit: Var inte otrevlig, du får mer/bättre hjälp om du är villig att göra lite själv.

Permalänk
Medlem

En bra dist med Xfce som fönsterhanterare standard är Zenwalk, som är baserad på Slackware. Visserligen lite krånglig installation för en nybörjare så det är kanske inte är så aktuellt :/ Men det är ju meningen att man ska lära sig, så varför inte? Bara läs på lite före så installeras nog de flesta distarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanbo
Tänk på vad du säger... Kan ganska mycket men i området Linux...Oj Oj Oj!

Så noobie är ja då inte...håll käften.

Sedan när betyder inte newbie nybörjare? Och enligt dig själv så är du en nybörjare när det gäller linux. Vilket gör att du är en newbie, så på vilket sätt är det han säger fel?

Tänk på vad du säger själv

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hej, jag kan verkligen rekommendera den här boken till alla som vill få lite grundläggande GNU/Linux-kunskaper. Den borde finnas i alla bokhyllor, men du kan GRATIS ladda hem den som pdf från författarens hemsida! http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

Sedan har jag för mig att även distarna Mandriva (http://www1.mandrivalinux.com/sv/) och OpenSuSE (http://www.opensuse.org/) går att installera med en mindre resurskrävande fönsterhanterare, som t.ex. XFCE. (Rätta mig gärna om jagf har fel!) Så prova gärna någon av dem, de är mycket användarvänliga för nybörjare!

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Citat:

...håll käften.

Lilleman, du har varit reggad på Swec i vad, 3 månader, och har redan lagt dig till med så mycket attityd? Att du är nybörjare på området är jävligt tydligt. Och då tillhör det god ton att bete sig hyffsat när man ber om hjälp. En sak man inte gör är att be folk som försöker hjälpa en att hålla käften. Så nu tar du och skärper dig per omgående. Tack.

W

Permalänk
Medlem

Re: Var hittas linux?

Citat:

Tja!
Var kan man hitta linux till en dator med p2?
Är det ett gratis OS?
Lätt att installera?

1. Du Vet inte ens att Linux är gratis (vilket de flesta distributioner är)

Citat:

okej..adress?
Vilket Linux ska man ta om det fiinns fler än 1

2. Du kan inte googla

Citat:

vänta här nu lite...
Fattar inte mycket om vad ni snackar om...vill bara få igång datorn för någon lättare surfning eller något sånt...
Någon som kan förklara hur man installerar?
Är det bara att sätta in skivan o sen bootar datorn upp skivan eller?
vet hur man gör med bootdevice...

3. Du vet inte hur man installerar OS, men du är duktig nog att veta hur man ändrar Boot-priority... bra.

Citat:

Tänk på vad du säger... Kan ganska mycket men i området Linux...Oj Oj Oj!

Så noobie är ja då inte...håll käften.

4. Du är kaxig mot folk på ett forum, varför ska folk hjälpa en dryg människa?

Summa = du är en n00bie

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.