El räkning mycket högt än förväntad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizmo007
Jag försår inte riktigt hur ni menar reg edit och bogg..

Jag menar inget, jag drygade mig.

notera min

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ett utmärkt exempel på vad forumet tyvärr utvecklats till. Har varit här sedan 2001 och sett en tydlig försämring. Numera kan man inte lita på de svar som folk ger eftersom de fabulerar friskt.

Köp en energimätare från clas-ohlson så får du ut ett realistiskt värde på vad datorn drar.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Den här tråden är ett utmärkt exempel på vad forumet tyvärr utvecklats till. Har varit här sedan 2001 och sett en tydlig försämring. Numera kan man inte lita på de svar som folk ger eftersom de fabulerar friskt.

Fan, du har varit medlem sen 2001, men kan fortfarande inte hålla dig on-topic?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har 40" Lcd-tv 4 datorer som för det mesta står och brummar samt eluppvärmning.
Vi slog räkningsrekordet denna månad med 1200.- 1 månads förbrukning kostade 5475.-
man fick sätta sig ner när man öppnade räkningen...

Visa signatur

Tonte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Fan, du har varit medlem sen 2001, men kan fortfarande inte hålla dig on-topic?

Testa citera hela inlägg nästa gång.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Testa citera hela inlägg nästa gång.

Spelar väl ingen roll, den delen var inte on-topic,
sen är jag less på att folk klagar på att forumet blivit sämre.
Det har det kanske blivit, men man gör det inte bättre av att bara klaga på att allt är så jävla kasst..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som kommer ihåg tråden om han som kunde kyla sin cpu till 16grader med luftkylning? Trots att hans rumstemp låg på 22-25 grader. Helt klart en utav dom roligaste trådarna här på forumet.

OT: Rekommenderar dej också att köpa en el-mätare hos clas.

Permalänk
Inaktiv

Fick en elräkning på 1923:-
hade ökat min förbrukning från 1900Kw/h till 3520kw/h på ett år.

Nu läser jag av elmätaren själv och rapporterar in via el-bolagets hemsida.
Ska se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Utbilda istället för att håna

Det finns så många felaktigheter i den här tråden att det är löjligt. Jag har inte sagt hela sanningen helt korrekt för att underlätta förståelsen. Snälla läs uppifrån och ner för att förstå allt.

1. Ohms lag är inte korrekt, det är en modell av verkligheten som stämmer VÄLDIGT bra.

Spänning och Ström
Likspänning = Spänning och ström är konstanter så länge lasten inte ändras.

Växelspänning = Spänning och ström varierar som cosinusfunktioner med en hastighet av 50Hz. Alltså finns det tidpunkter där spänningen är 300V, 230V, 0V, -100V osv. Det man menar med 230V är effektivvärdet. Strömmens effektivvärde kan sedan räknas ut ifrån detta eller tvärt om, om lasten är känd.

Effekt
Effekt är en enhet för att visa hur mycket energi som går åt per sekund. 1 Watt betyder 1 Joule / sek "J/s". Wh = Watt per timme = (J/s)*s*3600. Som vi ser i denna förenklade matte kommer sekunderna att ta ut varandra och kvar har vi enbart Energi * 3600 (3600 sekunder på en timme). Dvs Watt är energi / sekund och Wh är endast Energi sen kan man lägga på prefix som tex k = kilo = 1000.

Uträkningar
Det går utmärkt att räkna ut effekt (när man talar om effekt talar man "alltid" om medeleffekt) vid likspänning eller växelspänning. Men precis som sas så varierar spänningen OCH strömmen i växelspänning. Vid likspänning är det inga problem att använda P = U*I rakt av eftersom spänning och ström är konstanter. Vid växelspänning måste man ta hänsyn till vissa saker. Vilken spänning och ström ska man använda? Topvärdet? Nej självklart använder man effektivvärdet ("medelvärdet"). Gör man detta så funkar P = U*I även här.

Ibland lägger man till P=U*I*cos(fi). Cos(fi) är då fasförskjutningen mellan spänning och ström som om den finns sänker den "verkliga" effekten. Det går dock då åt en imaginär effekt, men detta är inget som vi behöver oroa oss för eftersom elbolaget får stå för den kostnaden om elnätet ligger ur fas. Det är därför det är olagligt att göra vissa installationer på elnätet som skulle kunna skapa denna fasförskjutning.

I praktiken
För att ta datorn som exempel. En dator drar olika mycket beroende vad den gör i en viss tidpunkt. Om du sitter och surfar så drar datorn inte lika mycket som när du sitter och fraggar i Quake. För att komplicera det ytteligare drar självklart alla datorer olika mycket beroende på komponenterna.

Nätagget har en märkning på t ex 400W vilket betyder att det kan använda 400W totalt i maxeffekt. Vad en dator egentligen drar är okänt pga anledningen ovan. Därför är det väldigt svårt att dra några slutsatser om vad just din dator drar. Du kan köpa en mätare på classe men vad den gör är att mäta strömmen till datorn och sedan räkna ut effekten vid just det tillfället, som också inte blir exakt pga av anledningen ovan (dock kan man ju vara lite smart och skriva ner lite olika värden när du spelar eller surfar osv och få ut ett ungefärligt medelvärde på så sätt)

Slutsatsen är att det finns INGET enklare än att helt enkelt kolla elmätaren för att se hur mycket man förbrukar. Den är heller inte exakt, men det spelar ingen roll för det borde vara den som elbolagen går efter och det är väl det som spelar någon roll.

Kommentera gärna på oklarheter eller säg till om ni tycker att det jag säger är totalt fel.

Permalänk
Medlem

Re: Utbilda istället för att håna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie

Slutsatsen är att det finns INGET enklare än att helt enkelt kolla elmätaren för att se hur mycket man förbrukar. Den är heller inte exakt, men det spelar ingen roll för det borde vara den som elbolagen går efter och det är väl det som spelar någon roll.

Det var ett långt utlägg för att komma fram till vad många redan påpekat.. läs av en mätare för att se förbrukningen.. klasses mätare t.ex.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Utbilda istället för att håna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det var ett långt utlägg för att komma fram till vad många redan påpekat.. läs av en mätare för att se förbrukningen.. klasses mätare t.ex.

Jag vet, men det fanns massor av olika missuppfattningar kring hur man teoretiskt kunde räkna ut effekt om man läser igenom tråden. Du tror väl inte att jag skriver en massa för att jag tycker det är kul.:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Utbilda istället för att håna

Citat:

1. Jag vet, men det fanns massor av olika missuppfattningar kring hur man teoretiskt kunde räkna ut effekt om man läser igenom tråden.

2. Du tror väl inte att jag skriver en massa för att jag tycker det är kul.:rolleyes:

1. Ok.

2. Ja.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Här har du en sida där du kan räkna ut ungefär vad din datro drar..

http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizmo007
Här har du en sida där du kan räkna ut ungefär vad din datro drar..

http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Nej, den sidan räknar ut hur stort nätagg ens dator behöver... knappast så att datorn drar t.ex. 500w 24/7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, den sidan räknar ut hur stort nätagg ens dator behöver... knappast så att datorn drar t.ex. 500w 24/7.

Men gud, vi har ju redan konstaterat att förbrukningen = Nätaggets maxeffekt*(Nätaggets maxeffekt/drivspänning)

I det här fallet alltså 1086W !

Så är vi tillbaka på ruta ett igen, jag tar över reg edits roll som fanbärare av Ohms Lag

Visa signatur

Permalänk

Bonus!(helt rätt)

klipp,
sen är jag less på att folk klagar på att forumet blivit sämre.
Det har det kanske blivit, men man gör det inte bättre av att bara klaga på att allt är så jävla kasst.. [/B][/QUOTE]klipp

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk

Kan berätta en historia angående felrapportering av en elmätare.
Vi har ett hus, eller rättare sagt en sommarstuga utomlands, en gång i kvartalet skulle man läsa av elmätaren och rapportera till elbolaget. Detta fungerade utmärkt i sex år, och vi tyckte att det var märkligt att elen var så mycket dyare i sverige.
En dag ringde en el-kille som ville göra en rutinkontroll och kolla elmätare, inga problem sa vi och han kom på bestämd tid.
Vi fick en smärre chock när det visade sig att vi läst av mätaren fel och uppfattat en smutsfläck på mätaren som ett komma (,) och bara rapporterat om en tiondel av den faktiska strömmen vi använt.
Detta resulterade i att vi fick betala en räkning för den obetalda ström vi använt oss av i 6 år.
Vi fick även betala strömmen till dess nya marknadsvärde som låg mycke högre än priset tidigare år.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Men gud, vi har ju redan konstaterat att förbrukningen = Nätaggets maxeffekt*(Nätaggets maxeffekt/drivspänning)

I det här fallet alltså 1086W !

Så är vi tillbaka på ruta ett igen, jag tar över reg edits roll som fanbärare av Ohms Lag

Men gud, hur tusan fick du ihop den uträkningen? Så mitt 300W agg skulle alltså dra

300*300
_______ ~ 400W
230

Jag kan tom bevisa att detta är fel genom att kolla på enheterna. "Effekt = VA (VoltAmpere) ", Spänning = V (Volt), Ström = A (Ampere).......... Enligt: Effekt = Spänning*Ström

V*A*V*A
_______ = V*A*A ... dvs inte VA alltså fel.
V

Läs igenom mitt inlägg om effekt och växelström några inlägg längre upp...

Permalänk
Medlem

bogg är ironisk zie..

Visa signatur

Permalänk

Hmm... vi i ironiska generationen har det inte lätt...

Det är alltid nån som missuppfattar oss...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Hmm... vi i ironiska generationen har det inte lätt...

Det är alltid nån som missuppfattar oss...

Precis, se på dig själv som har ett maskätet äpple som avatar..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

bogg är ironisk zie..

Vi borde ha klara linjer för hur man skriver ett ironiskt inlägg, tror jag ska snacka med moderatorerna om att fixa en ny regel för det, detta funkar inte längre.

Permalänk
Citat:

Precis, se på dig själv som har ett maskätet äpple som avatar..

Skit på dig!

Permalänk
Medlem

Bästa forumet på länge... Jag tycker att det inte har blivit sämre, nä, tvärtom! Det blir bara bättre och bättre hela tiden, och mer roligare läsning!

Visa signatur

"Allt håller inte för evigt, de rostar"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vi borde ha klara linjer för hur man skriver ett ironiskt inlägg, tror jag ska snacka med moderatorerna om att fixa en ny regel för det, detta funkar inte längre.

Just det inlägget från bogg är ju hela behållningen av tråden. Jag skrattade gott när jag läste det. Bra ironi ska inte "förstöras" med en eftersom det då blir allt för uppenbart.

Bäst att jag låser innan tråden spårar ur ännu mer iaf.

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |