El räkning mycket högt än förväntad

Permalänk

El räkning mycket högt än förväntad

Tjena,detta är ett datorforum men låt denna tråd vara kvar tack!
Fick min elräkning i veckan där den hamnade på hela 1525:-,visst det kanske inte är så mycket för några här men de tidigare månaderna har den kostat mellan 500-700 så detta var grymt mycket mer än vanligt,dryga 3 gånger mer.
Nu vill jag faktiskt ta reda på hur mycket datorn kan kosta per månad om jag har den på hela tiden utom 5 timmar per dygn.
Jag vet inte hur mycket den drar men här följer en lista med komponenterna
AMD Opteron 146
DFI Lanparty NF4 Ultra-D
512 DDR PC3200
GeForce 6800GT
och ett nättagg på 410W från Chieftec,jag är själv inte så kunnig med kWh och skit så jag frågar om ni kan räkna ut på ett ungefär hur mycket datorn kan dra per månad på ett ungefär.
Jag använder Söderhamns Energi (www.soderhamnenergi.se)
där kan ni få eventuella priser eftersom jag själv inte är kunnig nog att veta vad jag ska skriva med,finns mycket att skriva men ni kan somsagt se på deras sida om ni undrar något.
Vill bara veta hur mycket datorn kan suga åt sig som mest per månad.
Ursäkta min okunnighet,visst kan Söderhamns Energi gjort ett misstag och givit mig någon annans räkning,ska ringa dem på måndag men om ni kan ta er tid och räkna är det ju mycket bussigt!

Mvh/Kalle

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

Antagligen så har din elleverantör nyss varit ute och kollat av din elmätare och då sett att du har förbrukat mer än förra årets beräkning och därmed tagit betalt för detta. Kolla på baksida av räkning, där brukar det stå när senaste avläsningen gjordes.
Dom brukar vara ute sista kvartalet och läsa av, iallafall har det varit så för mig dom senaste 10 åren.

Jag fick själv en räkning som var 700-800:- mer än vanlig men det var pga att den beräknade elförbrukningen inte stämde, utan att jag hade förbrukat mer än det.

Permalänk

våran räkning går på 2000 ochmin dator står på nån natt ibland ochså

Visa signatur

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Permalänk

det kan mycket möjligt vara uppvärmningen som är boven i dramat. Vad har ni för uppvärmning? våra el-kostnader ökade rejält pga att vi har el till uppvärmning, vilket inte ingår i hyran.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Kan vara att ditt elbolag följer något som kallas sverige kurvan & utgår då från att man förbrukar mer el under vinterhalvåret... du har stämt av de preliminära siffrorna i räkningen mot din elmätare?... det är inte så att ditt elavtal gått ut & du numera löper på ett tillsvidare avtal.. då ligger nämligen kW priset på en cirkus 42öre/kW + skatt/moms etc...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag flyttade hit till denna lägenhet förra året och vi har inte el till uppvärmning kan jag då säga.

Under "fliken" El står det Avläst 051216 och längre på samma rad 456,98:-

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleJ
Jag flyttade hit till denna lägenhet förra året och vi har inte el till uppvärmning kan jag då säga.

Under "fliken" El står det Avläst 051216 och längre på samma rad 456,98:-

Ganska lättsamt förklarat:

De räkningar du fått tidigare i år har varit baserade på förra årets förbrukning.
När de läste av din mätare 051216 så såg dom att du förbrukat mer än beräknat och debiterar dig därför för mellanskillnaden.

Beräkningen i ditt fall är taget från 2004 års förbrukning, som då alltså var lägre än vad du har förbrukat.
Dina räkningar nu 2006 kommer baseras på förra årets förbrukning och du kommer alltså få högre räkningar varje månad/kvartal.

Om det t.ex. var beräknat på 1000KwH (löjligt lågt) och du förbrukat 1250 så kommer varje räkning resten av året vara 25% högre än motsvarande räkning var förra året. Vid slutavläsning i december så kommer dom antingen debitera för mer om du använt mer än du betalt för eller kvitta överstigande belopp mot nästa räkning..

Exempel:

2004: förbrukar 1000KwH
2005: Betalar för 1000, men använder 1250, får därför betala mellanskillnad
2006: Betalar för 1250, ev. skillnad fixas i början av 2007 efter avläsning i dec.

(O.s.v.)

Du kan själv kontrollavläsa varje månad om du vill och ringa in till elbolaget för att slippa sådanna här överaskningar efter slutavläsningen.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Om man dessutom är nyinflyttad kan det bli snett då jag antar att förbrukningen det första året är baserat på föregående hyresgäst, som kanske hade helt andra vanor och elektriska apparater.

Permalänk

Tack bogg,nu förstår jag klart och tydligt,tack för att du tog din tid att hjälpa till

Visa signatur

~

Permalänk

Om du vill veta hur mycket ström datorn drar så köp en sån här... (el. liknande)
http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=D...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Om man dessutom är nyinflyttad kan det bli snett då jag antar att förbrukningen det första året är baserat på föregående hyresgäst, som kanske hade helt andra vanor och elektriska apparater.

Jo tack. När jag och min flickvän bodde tillsammans med en polare under 2004 så fick vi runt 1200kr/kvartal i elräkning. Sen i december slog bomben ner. 6000kr+
Tidigare elen var beräknad på 2 pensionärer som bott i lägenheten tidigare. Tro fan att vi förbrukade aningen mer än dem

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

tycker hela systemet är sjukt att man betalar för vad de _tror_ att man ska använda.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
tycker hela systemet är sjukt att man betalar för vad de _tror_ att man ska använda.

Är det? Hur svårt är det att läsa av mätaren lite då & då för att kontrollera så man ligger någotsådär rätt?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är det? Hur svårt är det att läsa av mätaren lite då & då för att kontrollera så man ligger någotsådär rätt?

Det är väldigt svårt för många som bor i lägenhet. Mätaren sitter oftast i ett låst skåp nånstans i fastigheten dit man inte har tillträde...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
Det är väldigt svårt för många som bor i lägenhet. Mätaren sitter oftast i ett låst skåp nånstans i fastigheten dit man inte har tillträde...

Svårt att fråga vaktmästaren? Fastighetsbolaget/ägaren har skyldighet att låta en läsa av mätaren...

Själv bor jag i lägenhet & min bostadsnyckel passar till skåpet där min mätare sitter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag läser en gång i mån sen ringer jag till min el lev och säger till vad det står på.. då får jag exakta räkningar varje månad sen så får jag ingen sluträkning heller:D

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Typ såhär?

I Sollentuna skickar mätaren data hela tiden så man kan få information om förbrukning ner på timnivå.

Till trådskaparen, har du kollat så att du inte fått en massa nätavgift på just den här räkningen?

Permalänk
Medlem

Precis rool , det där måste vara det ultimata..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför köpa en apparat - när enkel matte - med hjälp av kalkylatorn gör samma jobb?............?

Tog mig 10sec så hittade jag detta

http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/

i rutan skriver du in det du vet
Ex nätdel - 400W
ström som du tar ut 220V

Watt
Watt (W) är en enhet för effekt. Med effekt avses energianvändningen i ett visst ögonblick. Effekten är produkten av spänning och ström, volt multiplicerat med ampere = watt.

http://www.skanska-energi.se/skanskaenergi.asp?id=B235

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Om du vill veta hur mycket ström datorn drar så köp en sån här... (el. liknande)
http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=D...

Permalänk

Vet inte riktigt hur du ska räkna ut det? det är ju rätt svårt att veta hur mycket nånting drar när det är idle t.ex, sen är det ju förluster i bla. nätagget...
Man kan nog få fram en siffra som är hyfsat exakt men med en mätare får man det ju svart på vitt.

Edit: Ja, men 400W är maxeffekten agget kan leverera... Det jobbar ju oftast inte på max...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Varför köpa en apparat - när enkel matte - med hjälp av kalkylatorn gör samma jobb?............?

Tog mig 10sec så hittade jag detta

http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/

i rutan skriver du in det du vet
Ex nätdel - 400W
ström som du tar ut 220V

Watt
Watt (W) är en enhet för effekt. Med effekt avses energianvändningen i ett visst ögonblick. Effekten är produkten av spänning och ström, volt multiplicerat med ampere = watt.

Därför att man med mätaren ser det verkliga resultatet?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Så du menar att den där maskinen ger ett mer exakt svar? okej.
Testa - .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergling
Därför att man med mätaren ser det verkliga resultatet?

Permalänk
Citat:

Så du menar att den där maskinen ger ett mer exakt svar? okej.
Testa - .

? Tror du seriöst att en dator med 400w agg drar 400 watt hela tiden den är igång?
Då kanske du ska dra ut sladden från mikron. Herregud, den är ju på runt 1000w!!!

Sen är det svårt att räkna med ohms lag när det gäller växelström t.ex.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ähum, våran elräkning för senaste kvartalet låg på 4900, dock bor jag i en villa, och vi är tre personer, men ändå...
Jag ska inte informera morsan att jag har en Prescott..

Permalänk
Medlem

Yes, talade dessutom med en elkille.

Sen får man se vad varje del i sig - begär(vill ha) för ström
Ja initialt drar en 400W i 230V 696W (där watten fås via ohms lag via hemsidan jag vissade) visste du inte det - ?
Ohms lag gäller fortfarande

Sen har man då ex en cpu som drar 50W(har inte ngt exakt värde för cpun)
Den drar då 50W ggr Amperen alltså 10w vid ett givet ögonblick.
osv
osv

Varför skulle det vara svårt att räkna Watt med Växelström
Det är ju växelström du använder i dag. Och watten du förbrukar betalar du för.

När man anger watt räknar man per timme

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
? Tror du seriöst att en dator med 400w agg drar 400 watt hela tiden den är igång?
Då kanske du ska dra ut sladden från mikron. Herregud, den är ju på runt 1000w!!!

Sen är det svårt att räkna med ohms lag när det gäller växelström t.ex.

Permalänk
Citat:

Ja initialt drar en 400W i 230V 696W (där watten fås via ohms lag via hemsidan jag vissade) visste du inte det - ?

osv
osv

Antingen driver "elkillen" med dig eller också missförstår du honom.

Ja, initialt kan ett nätaggregat dra lite mer än normalt då det har kondensatorer som ska laddas upp. Dock är effektangivelsen på ett nätagrregat vad det klarar av att leverera för maxeffekt och inte vad det drar kontinuerligt. Vad du får 696W ifrån fattar jag inte...

När du räknar med växelström måste du också ta hänsyn till något som heter kapacitans och induktans.

En kurs i ellära rekommenderas innan du uttalar dig så självsäkert...

Mvh/Nicklas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

osv
osv

Vad babblar du om?

Ohms lag säger bl.a. att effekten är lika med spänningen gånger strömmen.

En CPU går idag på ca 1,4v (spänningen) och en massa ampere (strömmen), dessa två gånger varandra ger effekten i Watt.

"Sen har man då ex en cpu som drar 50W(har inte ngt exakt värde för cpun)
Den drar då 50W ggr Amperen alltså 10w vid ett givet ögonblick."

^ Detta är fullkomligt nonsens. Om du har en CPU med effekten 50W så är effekten 50W. Vad är meningen med att börja räkna på det för att få ut effekten när du börjar med en given effekt? Då är det ju redan klart!

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, tack för dagens skratt. Alltid kul när någon som inte förstått någonting försöker förklara för andra.

Kruxet med effekt och växelström ligger i att spänningen inte är konstant. För att citera wikipedia:

Citat:

Medeleffekten av en elektrisk komponent är en funktion av medelkvadratroten av värdena i den sinusformade spänningen över komponenten och den sinusformade strömmen genom komponenten. Alltså,

P = U * I * cos(φ),

där I är medelkvadratroten av den sinusformade växelströmmen (AC) i ampere (A) och U är medelkvadratroten av den sinusformade växelspänningen i volt (V). φ är fasvinkeln mellan spänning- och strömfunktionerna.

Permalänk
Medlem

Ohms lag? Vem pratade om Ohms lag??

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Håller precis med er.
reg edit verkar ha dragit på sig nattmössan.

Har själv en sådan där mätare från clas ohlson.
Det främsta med den är ju att man får fram exakt hur stor effekt datorn är på vid ett givet tillfälle. Att sitta och räkna på komponenter osv är bara dumdristigt tycker jag. Finns läga för max watt, max ampere, spänning, watt, ampere.
Så med det kan vi ju beräkna vad datorn drar men istället så har den även KWh räknare så låter man den sitta inkopplad så får man fram exakt vad datorn har förbrukat. Och även priset om man programmerar in det. Fast det vet jag inte hur man gör, har inte använt den till det (och manualen vet jag inte var den är )

Bra pryl. T.ex. såg jag att min p1 mmx dator som agerar server 24/7 har effekt i idle läge på 23 watt. Inte så farligt...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG