Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Tre kanaler på vattenblock?

Hej..
Vill inte verka dum men måste fråga varför det är tre kanaler (kopplingar) på vissa vattenblock och vad det har för funktion..
Ska nämligen göra en ritning på ett till ett skolprojekt.. Sen kanske nån vet hur man utvinner max kylning, typ mer lr mindre fräsning i blocket..

(Har letat i faq men hittar inget)

Tack på förhand..

Mvh.. / Daniel

Permalänk
Medlem

har du 3 vatten kanaler påett block så har du 2 kanaler som ger vatten o en kanal som tar ut vatten . .bätter kylning .. på e.c.t cpu ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 320_alex
har du 3 vatten kanaler påett block så har du 2 kanaler som ger vatten o en kanal som tar ut vatten . .bätter kylning .. på e.c.t cpu ..

Ok. tack. så det är nödvändigt o ha en pump som levererar rätt mkt då lr.. om man har grenat en av slangarna?

Permalänk
Medlem

Tror det är tvärt om, 1 in och 2 ut. Fort bort med det varma vattnet typ...;)

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T10000
Tror det är tvärt om, 1 in och 2 ut. Fort bort med det varma vattnet typ...;)

Men ska det verkligen göra så stor skillnad? ja menar, kanalen i blocket e ju inte stor o vattnet borde ju strömma rätt fint i ett rör bara.. aja, ja vet ju inte alls jag..

Permalänk
Medlem

nej 2 in 1 ut .. annars blir du av med vattnet för fort.

Permalänk

Spelar det nån roll hur dom e placerade o så också lr? typ, båda in vid samma ställe?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är likadant på alla men på denna: http://overclockers.se/ItemInfo?itemId=36634637 så är det 2 ut.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

Vad jag vet brukar det vara en kanal in och två kanaler ut. Den mittersta kanalen är för inflödet och på så sätt får mitten av blocken (som är mitt över chippet) det nya vattnet. De två utflödena kopplas ofta ihop med en Y-koppling så att det blir balans mellan in- och ut-flöde.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sluta sprida falsk information, 1 in och 2 ut är det, punkt.

Permalänk

Jag har det där blocket, det är EN in och TVÅ ut, så du har fel där. Du kan gå in på deras hemsida där det står tydligt vad som är vad.

Visa signatur

C2D E6600 @ 3.0ghz + HYPER TX 2 - Sapphire 4850 512 mb- Corsair 5 gig pc6400CL5 Valueram - P5W DH Deluxe = 11224 3DMarks 06

Permalänk
Medlem

Har ochså det blocket, 1 IN 2 UT.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem

Jag kör med detta (fast annan färg): http://overclockers.se/ItemInfo?itemId=36634633

1 in, 2 ut.

Permalänk
Citat:

Den var bra ...

Jag har en hypotes här ... Att det helt enkelt är frågan om att styra det interna flödet av vatten annorlunda än man kan med bara ett inlopp och ett utlopp. In på mitten, mitt över kärnan, och ut åt vardera hållet.

Det borde inte göra nån större skillnad på flödet i sig med tre anslutningar, eftersom de inte är dimensionerade i proportion till varandra. Inloppet är en strypning i sammanhanget. Sen brukar ju utloppen sitta ihop med ett T-kors direkt, så där är man direkt nere på samma slangdimension igen, vilket även det kan ses som en strypning (ur blockets synvinkel).

Permalänk
Medlem

Japp, Det är en in i mitten av blocket så det blir som svalast mitt på cpu kärnan. Och de andra två är ut så man blir av med varmvattnet

Visa signatur

Sv: Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eng: It's not the fart that killes, it's the smell.

Permalänk
Medlem

Re: Tre kanaler på vattenblock?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Hej..
Vill inte verka dum men måste fråga varför det är tre kanaler (kopplingar) på vissa vattenblock och vad det har för funktion..
Ska nämligen göra en ritning på ett till ett skolprojekt.. Sen kanske nån vet hur man utvinner max kylning, typ mer lr mindre fräsning i blocket..

(Har letat i faq men hittar inget)

Tack på förhand..

Mvh.. / Daniel

Det har konstaterats, att dubbla utkanaler igentligen inte tillför nånting, och en mindre omfräsning internt, för att leda allt vattnet till en utgående påverkar inte prestandan, samtidigt som det minskar antalet slangar, och därmed även risken för läckage.

Om du ska göra en ritning, och inte faktiskt producera det, rekomenderar jag att du tittat på Storm G4/G5 designen från Cathar, som saluförs av Swiftech. Det är i dag världens bäst presterande vattenblock, men kräver ganska avancerad bearbetning. Ska du i alla fall producera det, och har tillgång till avancerade cnc maskiner, och kan ta fram egna fräshuvuden, så vill jag ha ett par block, hör av dig angående en prislapp.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

varför inte göra en me fyra slangar??
1 IN 2 UT och en om man blir törstig

Permalänk
Medlem

Finns redan prototyper, jag har sett block med så mycket som 16 utlopp, men det gick inte att få plats med slangkopplingar till alla, så det blev ett tunt rör i mitten, för vatten in, och ett grövre rör runt om, för vatten ut. fördelen var att det fungerade delvis som resarvoar, nakdelen att det blev stort och tungt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ok..
Tack för alla dom svaren..

Men då blir det nog till att göra ett in i mitten över flänsarna och sen två på kanterna.. känns bättre om det inte ligger kvar varmvatten i ena sidan utan få ut det så fort som möjligt..

Mvh / Daniel