Program som genererar ljud till specifik dB-nivå?

Permalänk

Program som genererar ljud till specifik dB-nivå?

Hej!

Det sägs ju att den upplevda ljudnivån dubbleras var sjätte dB. Alltså är 36 dB dubbelt så mycket som 30 dB. Hur konstigt det än låter är det så.

Därför undrar jag - inför inköp av fläktar - om någon här vet ett program där man kan generera ett ljud som har en specifik dB-nivå.

Självklart lite klurigt. Man får ju inte höja. Det finns program som mäter dB-nivån har jag hört genom att man hänger mikrofonen inne i datorn och spelar in det. Fast finns det då ett som genererar ljud så man kan lyssna på skillnaden mellan 12, 20 etc?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Var 10e db är regeln för uppfattad dubblering.

En ökning med ca 3db är det minsta ett öra uppfattar som en ökning.

Detta beror på att örat inte uppfattar ljud linjärt..Det beror också på vilka frekvenser ljudet har hur man upplever styrkan på det..

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Det är var sjätte. Jag är bergsäker!

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Det är var sjätte. Jag är bergsäker!

Ska vi slå vad?

Jag har hur mycket bevis som helst om du antar utmaningen

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Nej för det är inte vad tråden handlar om. Tråden handlar om det finns program som genererar ljud till ett bestämt decibelvärde.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Edit: Hamnade visst i fel tråd. Sorry!

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Re: Program som genererar ljud till specifik dB-nivå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Hej!

Det sägs ju att den upplevda ljudnivån dubbleras var sjätte dB. Alltså är 36 dB dubbelt så mycket som 30 dB. Hur konstigt det än låter är det så.

Därför undrar jag - inför inköp av fläktar - om någon här vet ett program där man kan generera ett ljud som har en specifik dB-nivå.

Självklart lite klurigt. Man får ju inte höja. Det finns program som mäter dB-nivån har jag hört genom att man hänger mikrofonen inne i datorn och spelar in det. Fast finns det då ett som genererar ljud så man kan lyssna på skillnaden mellan 12, 20 etc?

MrRunaway

10dB säger man att örat uppfattar en fördubbling. Vet inte riktigt hur du menar men alla ljudredigeringsprogram klarar att göra sånt, sen är det ju inte bara ljudnivån som man uppfattar hur mycket det låter. Eftersom örat är mest känslig i mellanregistret så kommer två olika fläktar att uppfattas olika högt om dom har olika frekvenser.

[EDIT] Men vafan var ju inte det jag skulle skriva Gjorde en grej i excel som jag länkat till tidigare, som visar hur mycket ljud en eller flera fläktar låter.

http://www.algonet.se/~hogan/filer/decibel.xls

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

Visst går det att göra program som höjer ljudet med ett antal dB, men det är nog inte exakt det du är ute efter. Örat uppfattar ljud som är koncentrerat till ett litet frekvensband betydligt högre än något som är mer utspritt (dvs mer brusaktigt). Vad du vill ha är något som genererar fläktliknande ljud och ett sånt ljud beror på fläktens storlek, varvtal, lager, och om fläkthastigheten är variabel (vissa fläktar går upp och ner i frekvens hela tiden för att ljudet ska bli mer utspritt på frekvenserna). Till detta tillkommer givetvis akustiken i datorn...

Permalänk
Medlem

För att öka ljudstyrkan (från t.ex. 60 dB till 63 dB) får man dubblera effekten. Den minsta förändringen vårat öra kan uppfatta ligger kring 3 dB.

Visa signatur

Moddning är beroendeframkallande.

Permalänk
Testpilot

Att gå efter tillverkarens ljudnivåer kommer ändå inte att stämma, ljudnivån beror helt på hur fläktarna är monterade i chassit.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]