Permalänk
Medlem

Koppla ur touchpad?

Har en kompis som har problem med sin bärbara. Nåt är fel på touchpaden, musenpekaren åker åt ett håll hela tiden. Om man lutar på datorn år olika håll så åker även pekaren åt olika håll.
Detta gör det ju att det är lite jobbigt att göra nåt på datorn.
Min fråga är då: Kan man koppla bort touchpaden, eller är det nån som har haft nå liknande problem, å vet en annan lösning?
Tack

Permalänk

Om han använder extern mus brukar det att fixa ställa in så att när den är inkopplad stängs de andra pekdonen av.

Jag har själv samma problem med att den rör sig själv, jag vill dock härleda det till "muspinnen".

Mvh Magnus

Visa signatur

Unix brings the power.

Permalänk

bara att stänga av i bios, på alla de laptops jag har sett så har det varit styrpinnen som oftast krånglar, men om han nu inte har en sådan kanske han borde lämna in laptopen för service för så ska inte en touchpad bete sig.

Permalänk
Medlem

På min FS Amilo 1425 så är det bara att välja egenskaper för styrplatta och avaktivera den, gör det när jag kör med mus. Annars så funkar båda samtidigt vilket är störande.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tipsen, ska kolla det snarast!

Permalänk

OT:
Mycket dåligt att inte styrpinnarna håller längre. Min maskin är inte ett år än.

Visa signatur

Unix brings the power.

Permalänk

min är 2 och lite tll och funkar fin fint, visst pluppen blir utsliten och pinnan kan röra sig själv men så är det på typ 90% av alla bärbara från början enligt mina erfarenheter.

Permalänk

Det största problemet är att de flesta inte vet hur "pinnen" fungerar.
Den känner av fingrets vinkel och placering mot ytan.

De flesta använder pinnen fel och försöker trycka hela pinnen åt olika håll, i
tron om att den är en joystick... Och går då obönhörligen sönder inom kort...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Det var ju bara å koppla ur touchpaden i BIOS. Hmmm. Kanske jag skulle haft vett nog å kolla själv innan, men man kan ju inte va smart jämt.
Tack ska ni ha för hjälpen iaf.
Pinnen funkar inte den heller... Men eftersom hon bara använder den hemma så klarar hon sig ju fint med en USB-mus.