Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Sämre skärpa på text i Linux än i Windows?

Permalänk
Medlem

Sämre skärpa på text i Linux än i Windows?

Jag upplever att texten i Linux, Ubuntu med Gnome, inte är lika skarp som den är i Windows på min TFT-skärm, oavsett vilka inställningar jag kör. Jag har laddat hem nvidias linux drivrutiner, men det blev ingen stor förbättring. Är det ett faktum som man får leva med eller är det bara jag som inte har pejl på hur man fixar till det?

Visa signatur

"If the facts don't fit the theory, change the facts" - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

har du varit inne å kikat i 'system>preferences>font(>details)' ?

det kan även vara trevligt att installera lite extrafonts när man ändå är i farten:
http://help.ubuntu.com/starterguide/C/ch03s03.html#extrafonts

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Fontsmoothing är ju urtrevligt, förstår inte varför så många är emot det :/ Själv är jag less på att Windows sådant är så otroligt dåligt jämfört med t ex. Mac OS X eller den då i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om den "blurriga" texten helt enkelt. Den ger mig huvudvärk eftersom jag måste anstränga ögonen. Vi ha lika skarp text som i Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästan alla Linux-distar kör med (hemsk) AA aktiverat och mycket låg DPI.

Jag antar du ligger i samma tankar som jag gjorde, så här är lösningen:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=20976

Själv tror jag att det beror på en kvarleva från då X gjordes. Tittar man tillbaka på många gammla UNIX-workstations så har de oftast mycket stora skärmar, sällan under 20". När hemmafolk satt med 640x480x16 (16 färger), satt civilingengörer och rita CAD på 22" Sun-datorer i 1280x1024x256, om inte högre. Titta på en gammal version av CDE eller Solaris/IRIX så förstår ni.
Windows hade aldrig denna upplösningen tillgodo, och fick anpassa sig efter 640x480 eller 800x600, som sedan har följt med.

Själv föredrar jag små och pixelrenderade font, precis som i Windows.

Ibis: Det finns bra och dålig fontsmoothing.. Xfree86/Xorg har inte den bästa tyvär..

Permalänk
Medlem

maDa: Intressant. Jag måste testa det där i dag. Tack så mycket för informationen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Sämre skärpa på text i Linux än i Windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einstein
Jag upplever att texten i Linux, Ubuntu med Gnome, inte är lika skarp som den är i Windows på min TFT-skärm, oavsett vilka inställningar jag kör. Jag har laddat hem nvidias linux drivrutiner, men det blev ingen stor förbättring. Är det ett faktum som man får leva med eller är det bara jag som inte har pejl på hur man fixar till det?

Jag fattar vad du menar. Det stör mig enormt när texten inte är knivskarp som i Windows, men framför allt får jag ont i ögonen om jag sitter längre stunder och läser när fonterna är "blurriga". När jag precis fått igång X och surfade första gången såg fonterna förjävliga ut och jag fick då göra följande:

1. Skaffa Windowsfonterna. Då jag kör Gentoo gjorde jag det med "emerge corefonts". Annars kan man göra det på det gamla hederliga sättet genom att helt sonika kopiera fonterna från din Windows-partition (om du har någon). De borde ligga i c:\Windows\Fonts eller liknande och kopiera dem till din mapp i linux där du har TTF fonter.

2. Då jag kör Gnome gick jag in i Preferences --> Fonts och stängde av all "font-smoothing" samt kollade att fonterna var inställda på 96 dpi. Prova att exprimentera lite med dessa inställningar.

Efter detta så var fonterna knivskarpa när jag surfa och det såg exakt likadant ut som när jag surfar i Windows, vilket var mycket skönt då jag spenderar en hel del tid på att surfa och mina ögon klarar inte av "font-smoothingen". Det spelar nog ingen roll om du kör med drivrutiner från Nvidia eller använder Xorg:s medföljande drivisar, då jag inte märkte någon skillnad när jag bytte från standarddrivisarna till ATI:s egna. Däremot en lustig sak. Jag kör en TFT med DVI, men för ett tag sen daska jag in Gentoo på en äldre burk som jag hade ståendes hemma. Till denna burk kopplade jag en äldre TFT som enbart har VGA-anslutning. Trots att jag körde exakt samma fontinställningar på den äldre burken med VGA-TFT blev det inte knivskarpt som på min huvudburk! Och ja, jag kör rätt refreshrate på VGA-skärmen.

Jag brukade även använda MacOS X mycket men det har blivit mindre nu eftersom jag inte har en mac som min huvudburk. MacOS X är som bekant mycket festligt med exposé, dockan, dashboard osv, MEN efter en längre tids användande började jag störa mig rätt mycket på "font-smoothingen" speciellt när jag surfade och ordbehandlade. Jag är medveten om att man kan stänga av "smoothningen" genom att tricksa lite, men ändå.

Antingen gillar man mjuka fonter eller så gör man det inte, smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

tomten: Man ser ju enkelt om det är pixel eller smooth renderat. Stora fonts ska ju hellst vara smooth. Dessutom berror det på hur fontconfig är kompilerad, tror det va något patenttjafs som gjorde att de fick välja en sämre teknik.

Så här ser min laptop ut iaf. Debian unstable
http://madaserver.mine.nu/bilder/Tech/linux/gnome-lappis4.png

Permalänk
Medlem

jag kör 10 pt rakt över i 72dpi och subpixel-utjämning med 'slight' uppstyrning. (vilken hinting spelar iofs ingen större roll vad jag ser...)

med corefonts installerat blir det bättre än både macos och windows tillsammans imo. (jag gillar ganska liten och skarp text.)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nästan alla Linux-distar kör med (hemsk) AA aktiverat och mycket låg DPI.

...

Själv föredrar jag små och pixelrenderade font, precis som i Windows.

Ibis: Det finns bra och dålig fontsmoothing.. Xfree86/Xorg har inte den bästa tyvär..

Kanske inte den bästa, men Windows måste bannemig ha den värsta. (Visst man kan slå av den och få otroligt hackiga fonter, men kan ha den vanliga påslagen och få rätt sorglig AA eller så kan man ha ClearType eller vad det heter och då förvandlas allt till ett enda blur (personligen blir jag illamående på, i princip, nolltid)...

Personligen tycker åtminstone jag att Xft(?) gör ett bra mycket bättre jobb.

Sen kan jag förstås acceptera att vissa inte vill ha någon form av AA på texten men då får man ju leva med lite kantighet istället.

Edit: Ni kan få en liten illustration (tänk på att se till att ni ser den i fullskala):
http://i1.tinypic.com/neaozq.png

(Jag är medveten om att två av varianterna är subpixel-metoder och därmed är knepiga att hantera på detta sätt...)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Edit: Ni kan få en liten illustration (tänk på att se till att ni ser den i fullskala):
http://i1.tinypic.com/neaozq.png

Ja, det sista såg ju riktigt bedrövligt ut. Ett tydligt exempel på hur dålig X är på rendera små storlekar av fonts.

Så här ser likande text ut i Firefox med Windows standard fonts
http://www.syppe.nu/win_firefox_default.PNG

skarpt och vackert med korrekta former

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja, det sista såg ju riktigt bedrövligt ut. Ett tydligt exempel på hur dålig X är på rendera små storlekar av fonts.

Så här ser likande text ut i Firefox med Windows standard fonts
http://www.syppe.nu/win_firefox_default.PNG

Vilken av varianterna var bedrövligast?
Den översta var X.org/Xft, de tre sista är Windows XP...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag är en av dem som tycker typsnittsrenderingen i Windows är mycket sämre än X. Förstår inte hur folk kan tycka att t.ex. ClearType är fint med sina blå och gula skuggor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jag är en av dem som tycker typsnittsrenderingen i Windows är mycket sämre än X. Förstår inte hur folk kan tycka att t.ex. ClearType är fint med sina blå och gula skuggor.

ingen tycker väl att typsnittsutjämningen är bättre i windows, de som säger sig gilla windowsrendering verkar egentligen gilla pixmappade typsnitt. (?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!