Permalänk
Medlem

varför tar inte Linus betalt?

Tja!
Håller på med en uppsats här hemma just om Linux?
Jag undar varför inte Linus Torvalds tar betalt för Linux medans Bill Gates kan ta betalt för Winows?
Om någon har hans majl skulle det var bra om någon skulle kunna vara snäll och kunna dela med sig av den antingen här i tråden eller PM, Tack på förhand

Visa signatur

Intel core 2 duo e6850 @ 4448Mhz, Asus P5E3 WS PRO, Corsair TWIN3X 1600MHz, XFX GeForce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Permalänk

Linux skulle aldrig blivit någonting och skulle aldrig haft en chans att konkurrera med de befintliga systemen om det inte hade varit gratis. Linus insåg att det fanns alltför många bra operativsystem för detta.

Linus utvecklade kärnan för att han inte hade råd med unix och han tyckte att Minix sög. Sen ville han att folk som satt i liknande situationer inte skulle behöva utveckla samma sak på nytt.

Edit: Det finns MASSOR om detta på nätet. Google är din vän

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Linux skulle aldrig blivit någonting och skulle aldrig haft en chans att konkurrera med de befintliga systemen om det inte hade varit gratis. Linus insåg att det fanns alltför många bra operativsystem för detta.

Linus utvecklade kärnan för att han inte hade råd med unix och han tyckte att Minix sög. Sen ville han att folk som satt i liknande situationer inte skulle behöva utveckla samma sak på nytt.

Edit: Det finns MASSOR om detta på nätet. Google är din vän

Det var iförsej det bästa som hade kommit då. Nu finns ju FreeBSD, OpenBSD och NetBSD som är lika bra men de fanns ju inte då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Det var iförsej det bästa som hade kommit då. Nu finns ju FreeBSD, OpenBSD och NetBSD som är lika bra men de fanns ju inte då.

Linux 0.1 hade nog inte mycket att sätta emot Windows och etablerade UNIX:ar då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rdj
Linux 0.1 hade nog inte mycket att sätta emot Windows och etablerade UNIX:ar då.

1991, när Linus släppte de absolut första versionerna av kärnan, var det tuffaste från Microsoft MS-DOS 5.0 och Windows 3.0. Vid jämförelse med dessa vore en hög hundbajs ett högpresterande och funktionellt OS. Däremot har du rätt vad gäller andra etablerade Unixar vid den här tidpunkten.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
1991, när Linus släppte de absolut första versionerna av kärnan, var det tuffaste från Microsoft MS-DOS 5.0 och Windows 3.0. Vid jämförelse med dessa vore en hög hundbajs ett högpresterande och funktionellt OS. Däremot har du rätt vad gäller andra etablerade Unixar vid den här tidpunkten.

W

Visst, DOS var väl ingen höjdare. Nu har jag inte testat 0.1 av Linux men antar att den inte var särskilt stabil så jag antar faktiskt att DOS var hetare på den tiden. Fast... var längesedan jag ens rörde DOS så jag minns inte hur "bra" det var och Linux testade man inte förän långt senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
1991, när Linus släppte de absolut första versionerna av kärnan, var det tuffaste från Microsoft MS-DOS 5.0 och Windows 3.0. Vid jämförelse med dessa vore en hög hundbajs ett högpresterande och funktionellt OS. Däremot har du rätt vad gäller andra etablerade Unixar vid den här tidpunkten.

W

Men så var ju versionen som släpptes -91 knappt värd att kalla OS heller...
Var ju först vid 1.0 (94 eller så) som det faktiskt blev något att räkna med på "riktigt"...

(Ja, tillsammans med alla GNU-paket och annat som gör en komplett Linux-dist då)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Läs boken som Linus har skrivit http://www.bokus.com/b/9150100238.html.
Man får en ganska klar bild över hur han tänkte...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

ja du, de är väl som dom andra säger :D, ja klagar då iaf inte :P,

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Det var iförsej det bästa som hade kommit då. Nu finns ju FreeBSD, OpenBSD och NetBSD som är lika bra men de fanns ju inte då.

Nej, men 386/BSD släpptes 1991, vilket senare NetBSD skapades ur och släpptes 1993. Undra om Linus hade startat sitt projekt om de redan hade varit tillgängliga...

Och som någon tidigare nämnde, "Just for fun" av Linus själv är rolig läsning om man är intresserad av hur det hela kom sig att han startade skriva sitt eget OS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Läs boken som Linus har skrivit http://www.bokus.com/b/9150100238.html.
Man får en ganska klar bild över hur han tänkte...

Mycket bra bok! Rekommenderas.

Visa signatur

Unix brings the power.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men Linus har förra året börjat ta betalt för att folk ska få använda "Linux" order i sina distrubitioner eller något liknande. Var ju massa företag som fått kravbrev.

Edit: Stavfel sorry om det skapade förvirrning

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Rätta mig om jag har fel men Linus har förra året börjat ta betalt för att folk ska få använda "Linux" order i sina distrubitioner eller något liknande. Var ju massa företag som fått kravbrev.

EH? VA?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Rätta mig om jag har fel men Linus har förra året börjat ta betalt för att folk ska få använda "Linux" order i sina distrubitioner eller något liknande. Var ju massa företag som fått kravbrev.

sant det kostar att använda LINUX som varumärket
mer info här http://freethemind.blogspot.com/2005_08_01_freethemind_archiv...

OT: som sagt läs just for fun om du vill veta hela historien.
Men så här var det han ville lägga ut Linux på internet så han skulle kunna få kommentarer och respons och då var det lika bra att lägga ut Linux som fritt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
http://slashdot.org/linux/00/01/19/0828245.shtml

Ah, jo "Linux Ordet" inte "Order"

Då klarnade det

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Att han inte låter vem som helst använda varumärket (eller vad det heter) Linux hur som helst är inte så konstigt.

Kan också rekommendera hans bok om du vill veta mera. Att läsa lite om open source/free as in speech allmänt skadar inte heller. Det är ju knappast så att Linus inte tjänat några som helst pengar på Linux.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Fixa några dokumentärer om linux vettja, har någon själv som är lite intressant..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera filmen Revolution OS, ifall du är ute efter dokumentärer. Vet inte riktigt var du kan köpa den. Jag köpte den hos något linux-företag som jag inte kommer på namnet på och som har kursat nu. Men google lär hitta något företag som säljer den åt dig.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

The Code och Revolution OS.

The Code är lite roligare än Revolution OS, men revolution OS innehåller mer som är intressant för oss som redan kör linux

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Exakt de dokumentärerna jag har själv och rekommenderar dem

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

The Code är riktigt bra, förutom berättarrösten...

Permalänk
Medlem

Jo vars, den lilla snorungen skulle bara ha stryk o en ersättare..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Haha, jag störde mig också på honom.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om vart man kan hitta filmerna?
Jag hittade Revolution OS på amazon. Nu är det bara The Code kvar att hitta, vore en klar fördel att köpa båda från samma affär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

finns ju någon film som heter "pirates of the silicon valley" eller liknande som tar uppbråket mellan apple och microsoft... Längesen jag såg den så jag kommer inte ihåg om LLinus var inblandad..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Någon som kan tipsa om vart man kan hitta filmerna?
Jag hittade Revolution OS på amazon. Nu är det bara The Code kvar att hitta, vore en klar fördel att köpa båda från samma affär.

jag har the code saom avi
gick på svt 2003 tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
finns ju någon film som heter "pirates of the silicon valley" eller liknande som tar uppbråket mellan apple och microsoft... Längesen jag såg den så jag kommer inte ihåg om LLinus var inblandad..

Nope, det är han inte. Såg den häromdan

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

det som Linus Torvalds började som är det som egentligen heter Linux, dvs Linux-kärnan är en (ur användarens synvinkel iaf) väldigt liten del av ett helt operativsystem. det är inte så mycket att sälja...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"