Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
det som Linus Torvalds började som är det som egentligen heter Linux, dvs Linux-kärnan är en (ur användarens synvinkel iaf) väldigt liten del av ett helt operativsystem. det är inte så mycket att sälja...

Jag förstår orden du skriver, men inte meningen.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Jag förstår orden du skriver, men inte meningen.

W

Jag tror han menar att även om Linus försökt sälja så hade det inte varit mycket till produkt utan GNU-delarna.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
det som Linus Torvalds började som är det som egentligen heter Linux, dvs Linux-kärnan är en (ur användarens synvinkel iaf) väldigt liten del av ett helt operativsystem. det är inte så mycket att sälja...

Precis på samma sätt som motorn är en, ur förarens synpunkt, väldigt liten del. Det är inte så mycket att sälja...

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

vad är det igentligen lilla linus får in alla pengar på? eftersom det är gratis och dom har ju inga reklamintäkter eller sponsorskap så förstår jag inte.

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Precis på samma sätt som motorn är en, ur förarens synpunkt, väldigt liten del. Det är inte så mycket att sälja...

... utom till bilfirmor eller gör-det-självare. Därmed fungerar analogin perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen

Jag tycker den jämförelsen är rätt bristande, ty motorn som Linus potentiellt skulle då ha sålt hade ju enbart kunnat betraktas som en icke-fungerande och halvt byggd motor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
vad är det igentligen lilla linus får in alla pengar på? eftersom det är gratis och dom har ju inga reklamintäkter eller sponsorskap så förstår jag inte.

Linus Torvalds jobbar på OSDL (Open Source Development Labs).

Citat:

OSDL - home to Linus Torvalds, the creator of Linux - is dedicated to accelerating the growth and adoption of Linux in the enterprise. Founded in 2000 and supported by a global consortium of IT industry leaders, OSDL is a non-profit organization that provides state-of the-art computing and test facilities in the United States and Japan available to developers around the world. OSDL's founding members are IBM, HP, CA, Intel, and NEC. A complete list of OSDL member organizations is provided on the member page at OSDL Members.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman

Ryderman i början jobbade han på ett universitet och så startades en kampanj på internet som gick ut på att donera pengar till hans dator lån.

Sedan började han jobba på transmeta (som ironiskt nog säljer en del skyddade programvaror) på villkoret att han fick jobba med Linux på arbetstid. Han har också fåt en hel del aktier från linux företag som Red hat och är faktisk idag ganska rik.

Permalänk
Medlem
Citat:

This is nasty, because it means, for example, that a trademark owner
has to be shown as caring about even small infringements, because
otherwise the really bad guys can use as their defense that "hey, we
may have misused it, but look at those other cases that they didn't go
after, they obviously don't care.."

- Even with things that aren't scams or something like that, VALID uses
of "Linux" may be bad if they mean that other valid uses of "Linux" are
blocked.

ja fyfaen, jag letade efter en dist för ett tag sen och kom istället till en reklamsida för skumma grejer. (iof hade de en länk till den riktiga sidan men ändå..)

ang Linus ekonomi så lär han ju tjäna extra på andra jobb tack vare cred från Linux som i sin tur ger honom resurser (läs det om vilkoret att jobba med Linux på arbetstid han hade..) till annat. synergi sas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Sedan började han jobba på transmeta (som ironiskt nog säljer en del skyddade programvaror) på villkoret att han fick jobba med Linux på arbetstid. Han har också fåt en hel del aktier från linux företag som Red hat och är faktisk idag ganska rik.

Nej, han är inte speciellt rik. Han arbetar faktiskt för sina pengar, tro det eller ej. Visserligen så äger han en del aktier i bl.a. VA Software och RedHat, men aktier är inte detsamma som reda pengar.

Dessutom, när han jobbade på Transmeta så satt han inte på arbetstid och knackade Linux-kod. Han arbetade med utvecklandet av Crusoe-processorn, specifikt arbetade han på den programmerbara mjukvarudelen av Crusoe. Linux pysslade han med på fritiden, precis som alltid.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Isecore jo han är ganska rik och han får arbete med Linux på arbetstid även om han långt ifrån bara gör det.

Läs Linus bok just for fun

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Nej, han är inte speciellt rik. Han arbetar faktiskt för sina pengar, tro det eller ej. Visserligen så äger han en del aktier i bl.a. VA Software och RedHat, men aktier är inte detsamma som reda pengar.

Stämmer. Han fick ju massor av aktier i VA, men han sålde väl av de flesta och köpte ett hus för vill jag minnas.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore

Dessutom, när han jobbade på Transmeta så satt han inte på arbetstid och knackade Linux-kod. Han arbetade med utvecklandet av Crusoe-processorn, specifikt arbetade han på den programmerbara mjukvarudelen av Crusoe. Linux pysslade han med på fritiden, precis som alltid.

jag har hört att han tjänar upp till 100 000 per föreläsning.

som sagt, bara något jag hört. kronor gissar jag, inte dollar

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk

Jag gissar att han om han absolut ville det så skulle det inte vara så svårt för honom att bli ganska rik. Hur rik han är är en annan fråga, i hans bok talas det ju om aktier hit och dit... tyvärr har jag tappat bort den :mad:.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.