Permalänk
Medlem

Lönlöst att kyla Prescott tyst?

Har bytt till ett Antec P180 för ett par veckor sedan och efter bytet så är det cpu-kylaren i mitt system som låter klart högst. Det är en XP-120 med en Papst 120mm 26db som sitter på en Prescott 3,0GHz. Med fläkten på originalhastighet så får jag ~55 grader maxtemp. Med fläkten på 5V så blir det runt 62 grader, lite för högt för min smak. Är det värt att lägga ännu mer pengar på en annan kylare (t.ex. en Ninja) eller är det bara att ge upp och stå ut med bakugnen?

Tänkte också byta ut alla Antec Tricool-fläktar i chassit mot Nexus-fläktar men det kanske inte är lönt när det ändå inte blir tystare tack vare Prescotten...?

Permalänk

känns helt meningslöst då precsott = microvågsugn, alltså blir jävligt varma. du behöver fläkt om du spelar, ska du bara idla hela tiden och surfa kan du ha det passivt, men spelar du så är de inge bra för prollen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

är det bara min prescott som ligger på 30c idle 33 load ?, kör TT Blue orb II aldrig över 35c oklockad, ALDRIG över 40 klockad., iofs bara klockat till 3,4 men endå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helas
är det bara min prescott som ligger på 30c idle 33 load ?, kör TT Blue orb II aldrig över 35c oklockad, ALDRIG över 40 klockad., iofs bara klockat till 3,4 men endå.

Ja det är nog bara din
Jag har nog rätt average temperatur på min 3.4ghz, 45 idle 60-65 i load om jag bara höjjer fläkten lite i speedfan.. Utan höjjning tar nån säkerhets sak över vid 67 och alla fläktar går upp på max..

Jag tycker man ser trådar varje dag om folk som har 55-60 i idle och nästan 70 eller tom mer i 100%..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Min prescott 2,66@2,84 ligger på 40 grader idle och 60 grader full load, då är det med en ubertyst 120mm-fläkt utan adapter (täcker bara en bit av flänsen) på orginalkylaren. Då min är s775 skickas den ju med större kylare än processorerna till s478. Med orginalfläkten kom jag ner i ungefär 40 grader load och 30 grader idle.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

nej helas du är inte den enda har själv en prescott 3.4 med en Big typhoon har som högst vart uppe i 41 på load sen jag bytte till ac silver( va uppe i 46 i load innan jag bytte)....

Permalänk

Hm jag installerade ett vatten system idag och min temp enligt bios ligger på 48 grader idle ??
Kan detta verkligen stämma ?

Kan man mäta värmen på något annat sätt tex software av något slag ?

EDIT : Kan tilläga att jag kör 775 prescot 3.2 oklockad

Visa signatur

Skyll inte på mig , du stog framför mitt sikte ;-)

Amd 64 3000+ ¤ 6800GT 256mb ¤ Kingston 1024 mb 400mhz cl2 ¤ 200 X 3 Sata

Permalänk
Medlem

39C idle, 58C load i 3.75ghz, se sign

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helas

ja det är bara din eftersom detr inte är verklighet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

33 load lät väldigt orealistiskt

Min ligger på 51-52 load just nu med en Zalman9500.
Kör den på 5V så den är helt tyst enligt mig.
Kanske något att testa?..

Permalänk
Medlem

kan inte förstå varför alla klagar på prescott min har nog aldrig varit över 0:an och då vid en klock på minst 4ghz

enligt program så blir min 3700 varmare med prommen.......

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
kan inte förstå varför alla klagar på prescott min har nog aldrig varit över 0:an och då vid en klock på minst 4ghz

Vad visar evaporatorn för temp med A64:an resp P4:an?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Precis, varför klagas det så mycket? Jag menar.. skillnaden är väl inte så stor mellan säg Venice och Prescott..

.. eller är den?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

schhh, okej flest watt vinner?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Hmm, XP-120 verkar ju bli utpresterad av en del nyare kylare som Scythe Ninja t.ex. Kan en Ninja eller likn. gigantisk kylare plus några tysta 120mm-fläktar råda bot på värmeproblem och oväsen i mitt fall? I ett Antec P180 borde det ju inte vara problem att få bra luftcirkulation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pecka1
Hmm, XP-120 verkar ju bli utpresterad av en del nyare kylare som Scythe Ninja t.ex. Kan en Ninja eller likn. gigantisk kylare plus några tysta 120mm-fläktar råda bot på värmeproblem och oväsen i mitt fall? I ett Antec P180 borde det ju inte vara problem att få bra luftcirkulation.

När jag bytte från xp-120 till tt big typhoon så sjönk min fulload med cirka 10 grader, ljudnivån sjönk betydligt också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
När jag bytte från xp-120 till tt big typhoon så sjönk min fulload med cirka 10 grader, ljudnivån sjönk betydligt också

När jag dammsög min stock kylare sjönk Load tempen med typ 25 grader från 75-50. det var tydligen några dammråttor ivägen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

jag har en P4 3,6GHz @ 3,7GHz i ett Antec P180 chassi med fyra 120mm ADDA fläktar + en 120mm till nätdelen. CPU:n kyls med en Ninja och en 120mm ADDA fläkt. Alla fläktar går på 900rpm.

Jag har 32 grader idle och 45-50 grader load och en behaglig ljudvolym.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z1pp0
jag har en P4 3,6GHz @ 3,7GHz i ett Antec P180 chassi med fyra 120mm ADDA fläktar + en 120mm till nätdelen. CPU:n kyls med en Ninja och en 120mm ADDA fläkt. Alla fläktar går på 900rpm.

Jag har 32 grader idle och 45-50 grader load och en behaglig ljudvolym.

jag har dina temps fast +10 med min zalman 7700alcu på 950rpm

en liten skillnad är att jag inte har 4st 120mm extra

nätagget tar egen luft, och skickar ut egen luft, i botten på lådan, påverkar inte resten av burken

Visa signatur

| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Herregud, min cpu drar alltså 131W oklockat och vid original vcore. Heja Intel!

Vad kan man uppskatta att den drar nu?
1.55V vcore och 4020 mhz.

Lär ju ligga runt 170-180?..

Permalänk
Medlem

fick min zalman 9500 idag.
tidigare med min havererade boxad kylare så låg jag på 65/85.
och det var i orginal clock på prescott 3,0.

Köpte 9500 för att få den tyst o kunna klocka lite, men vilken chock jag fick.
bästa prylen jag någonsin köpt!!!

ELLER?
prescott 3,0 @ 3,6 31/44
och detta med zalmanen nedskruvad på minimum varven. Altså 18 db.

Tummen upp för denna grymma cpu kylare för 500:-

Permalänk
Medlem

Min prescott har då inga värme problem.. runt 45c load med en klock på 33.3333% mätt med en extern termometer. Har dock ingen stock kylare utan en Freezer 7 Pro

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

va faan, det måste ju vara mätfel, olika monteringstyper osv som avgör mycket, det kan inte bara vara olika cpuer från samma modellserie som skiljer så mycket.

Majkey, extern termometer? seriöst, fick du in den under cpu´n in i sockeln??

Visa signatur

| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Min prescott har då inga värme problem.. runt 45c load med en klock på 33.3333% mätt med en extern termometer. Har dock ingen stock kylare utan en Freezer 7 Pro

Titta på grafen ovan. Visst måste man nog kunna säga att Prescott har problem med värmen? Jag tycker det är stor skillnad när det skiljer typ 20% mellan två processorer som presterar likvärdigt, mellan Prescott och Venice är skillnaden i värmeutveckling mer än 100%..

Därmed inte sagt att man inte kan kyla ner en Prescott till "ok" temperaturer. Det är bara att det blir knepigare och ofta ljudligare än att kyla ner en A64 till samma nivå.

Att sen mäta med en extern sensor.. Det sensorn rapporterar är sensorns temperatur. Detta ger en indikation på hur varm processorn är (det är t.ex. tämligen säkert att anta högre temperatur på sensorn innebär högre temperatur på CPUn om sensorn är bra placerad) men ingen antar att sensorns temperatur = processorns temperatur hoppas jag. Eller..?

Även om du placerar den externa sensorn väl kan det säkert skilja 20C mellan sensorns temp och processorns temp.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Precis, varför klagas det så mycket? Jag menar.. skillnaden är väl inte så stor mellan säg Venice och Prescott..

http://home.student.uu.se/joli5403/images/power_consumption_a...

.. eller är den?

kan bara säga varför köper folk saker om dom tycker dom e så dåliga?kan bara säga att min p4 känns lika snabb som min 3700 och båda e då överklockade....

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Titta på grafen ovan. Visst måste man nog kunna säga att Prescott har problem med värmen? Jag tycker det är stor skillnad när det skiljer typ 20% mellan två processorer som presterar likvärdigt, mellan Prescott och Venice är skillnaden i värmeutveckling mer än 100%..

Därmed inte sagt att man inte kan kyla ner en Prescott till "ok" temperaturer. Det är bara att det blir knepigare och ofta ljudligare än att kyla ner en A64 till samma nivå.

Att sen mäta med en extern sensor.. Det sensorn rapporterar är sensorns temperatur. Detta ger en indikation på hur varm processorn är (det är t.ex. tämligen säkert att anta högre temperatur på sensorn innebär högre temperatur på CPUn om sensorn är bra placerad) men ingen antar att sensorns temperatur = processorns temperatur hoppas jag. Eller..?

Även om du placerar den externa sensorn väl kan det säkert skilja 20C mellan sensorns temp och processorns temp.

ja visst, det hjälper ju inte att mäta på IHS'n, kärnan som ska mätas då ju

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

dom missade upplysningstiden psydrop

Visa signatur

| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

hehe........menar inte att vare sig den ena lr den andra e bättre/sämre men min mach2 kyler sämre på amd än min intel sen må det va montering som e kass.....Skål på er

Visa signatur

980x
531 920

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
känns helt meningslöst då precsott = microvågsugn,

Är du medveten om att en microvågsugn inte avger värme?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

kan bara säga varför köper folk saker om dom tycker dom e så dåliga?kan bara säga att min p4 känns lika snabb som min 3700 och båda e då överklockade....

Varför köper folk Prescott när A64an är snabbare, billigare och svalare?

Ja, säg det.. Du som har en kanske kan svara på den frågan. Vad fick dig att välja en sämre processor för mera pengar? Är det för att det stod Intel på förpackningen? Är det för den där sköna placebo-känslan av att du tror att din processor på något sätt skulle vara bättre? Berätta.

Visa signatur