Max 4 IDE, vad/hur många har jag?

Permalänk
Medlem

Max 4 IDE, vad/hur många har jag?

[img="http://img51.imageshack.us/img51/1248/egenskapersamsung2hy.th.jpg"]

Såg att det kan bli problem om man ska ha fler än 4st IDE enheter. Jag har problem med en SATA disk som inte funkar som den ska men efter att ha inaktiverat en SCSI enhet verkar den funka... (kanske...?)

Kan nån berätta vad det är jag inaktiverat? Jag har 2st cd spelare o 2 diskar samt en Deamon disk vad jag vet om... Men vad är då detta? Vad är det som räknas som IDE enheter? SCSI är väl inte IDE?

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem

Re: Max 4 IDE, vad/hur många har jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakim
[img="http://img51.imageshack.us/img51/1248/egenskapersamsung2hy.th.jpg"]

Såg att det kan bli problem om man ska ha fler än 4st IDE enheter. Jag har problem med en SATA disk som inte funkar som den ska men efter att ha inaktiverat en SCSI enhet verkar den funka... (kanske...?)

Kan nån berätta vad det är jag inaktiverat? Jag har 2st cd spelare o 2 diskar samt en Deamon disk vad jag vet om... Men vad är då detta? Vad är det som räknas som IDE enheter? SCSI är väl inte IDE?

Jag vågar säga att det är din virtuella disk, den du skapat i Daemon tools eller likvärdigt program, som du inaktiverat.

Prova att mounta en imagefil på den enheten så ser du ifall så är fallet.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jag mistänker att du har rätt. Jag har ingen image fil här för tillfälle men jag ska testa snarast.

Vilka av mina diskar räknas som IDE enheter?

(måste tillägga att jag har krångel hemma och nu tog jag med disken (som bara är för lagring, ej windows) till jobbet för att testa den här och fick samma fel direkt (datorn startar ej) men efter omstart så funkade det ok och efter att jag avaktiverade SCSI enheten så har jag startat om ett flertal gånger utan problem...)

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakim
Jag mistänker att du har rätt. Jag har ingen image fil här för tillfälle men jag ska testa snarast.

Vilka av mina diskar räknas som IDE enheter?

(måste tillägga att jag har krångel hemma och nu tog jag med disken (som bara är för lagring, ej windows) till jobbet för att testa den här och fick samma fel direkt (datorn startar ej) men efter omstart så funkade det ok och efter att jag avaktiverade SCSI enheten så har jag startat om ett flertal gånger utan problem...)

Samsung och Western Digital skulle jag gissa på är dina IDEenheter.
Troligen är det någon drivrutin som spökar, kika på moderkortstillverkarens hemsida.

Vad har du för komponenter i övrigt? Kontrollerkort och dylikt?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har du för komponenter i övrigt? Kontrollerkort och dylikt?

Jag har en HP pavilion t672.se
Moderkort Asus PTGD1-LA med i915P chipset

Från everest:

Lagring:
IDE Kontroller Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2651
IDE Kontroller Intel(R) 82801FB/FBM Ultra ATA Storage Controllers - 266F
SCSI/RAID Kontroller SCSI-/RAID-värdstyrenhet
Hårddisk SAMSUNG SP1614C (160 GB, 7200 RPM, SATA)
Hårddisk Generic USB SD Reader USB Device
Hårddisk Generic USB CF Reader USB Device
Hårddisk Generic USB SM Reader USB Device
Hårddisk Generic USB MS Reader USB Device
Hårddisk SAMSUNG SP2504C (250 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Optisk enhet OI3190S QGF312T SCSI CdRom Device
Optisk enhet PHILIPS DVD8421 (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:2x/2x, DVD-ROM:12x, CD:24x/10x/40x DVD+RW/DVD-RW)
Optisk enhet SAMSUNG DVD-ROM SD-616E (16x/48x DVD-ROM)
SMART Hårddiskstatus OK

Alla USB grejset är kortläsare till kameror o dyl.

Behövs mer info från Everest så fixar jag det.

Tack

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakim
Jag har en HP pavilion t672.se
Moderkort Asus PTGD1-LA med i915P chipset

Från everest:

Lagring:
IDE Kontroller Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2651
IDE Kontroller Intel(R) 82801FB/FBM Ultra ATA Storage Controllers - 266F
SCSI/RAID Kontroller SCSI-/RAID-värdstyrenhet
Hårddisk SAMSUNG SP1614C (160 GB, 7200 RPM, SATA)
Hårddisk Generic USB SD Reader USB Device
Hårddisk Generic USB CF Reader USB Device
Hårddisk Generic USB SM Reader USB Device
Hårddisk Generic USB MS Reader USB Device
Hårddisk SAMSUNG SP2504C (250 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Optisk enhet OI3190S QGF312T SCSI CdRom Device
Optisk enhet PHILIPS DVD8421 (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:2x/2x, DVD-ROM:12x, CD:24x/10x/40x DVD+RW/DVD-RW)
Optisk enhet SAMSUNG DVD-ROM SD-616E (16x/48x DVD-ROM)
SMART Hårddiskstatus OK

Alla USB grejset är kortläsare till kameror o dyl.

Behövs mer info från Everest så fixar jag det.

Tack

Tyvärr hittade jag inga direkta specifikationer på det moderkortsnamn du skrev,
det enda jag fann på google var i diverse forum där det talades om problem med att installera en extra disk i sitt HPsystem.

Det är inte ett P5GD1 du har?
http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=24&model=163&...

I sådana fall så skulle jag tro att det är i bios du får ändra, eftersom du inte tänkt köra raid?, så skulle jag inaktivera detta för SATAkontrollern i bios.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

jag har fått moderkorts namnet från Everest. Det är en HP dator så det kan ju vara så att det kortet bara säljs till HP... Jag ska testa i Bios.

Edit: Jag hittade Bios uppgradering på HP:s hemsida och jag uppgraderade från V3.06 till V3.25. Tyvärr vart den krånglande disken kvar på jobbet för testkörning över helgen men nästa vecka kan jag testa om det blev bättre. Så här står det i alla fall om BIOS. Kan vara värt att notera för dom som har problem med att disken går i PIO mode.

Title: PTGD-LA/PTGD1-LA/PTGD2-LA Motherboard BIOS Update

Version: 3.25 - 09/06/2005

Description:
PTGD-LA/PTGD1-LA/PTGD2-LA Motherboard BIOS update resolves boot issue when HP Photosmart 8250 printer is connected.

Purpose: Recommended

Category: BIOS

Operating System:
Microsoft Windows XP Home
Microsoft Windows XP Professional
Microsoft Windows XP Media Center Edition

Language(s):
Global English

Fixes:
- Resolves boot issue when HP Photosmart 8250 printer is connected.
- Resolves issue where some hard disk drives may operate in PIO mode instead of UDMA mode.
- Resolves issue with booting FreeDOS from USB disk drives.
- Updates processor microcode to support new Intel CPUs.
- Improves Wake on LAN (WOL) behavior.

Edit igen: Det fanns inga inställningar för RAID i Bios (det gamla i alla fall...) Ordnar det sig inte efter detta ska jag kolla BIOS igen. Man kunde bara välja att köra PATA och/eller/endast SATA och SATA/PATA Enhansed eller Combined mode. Jag kör nu PATA / SATA = both och Enhansed mode.

Tack

Visa signatur

Mvh
Tomas