Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

När jag skulle byta prolle kylare så gick jag lös med lite våld, sedan när jag fått lös kylflänsen så ser jag att det fattas ett stycke proccesor då tittar jag under kylflänsen och där sitter min proccesor med ganska många vikta ben... tack och lov så var dom inte böjda så mycket så det var bara att böja tillbaka dom.

Permalänk
Medlem

Skulle plocka bort lysrör och mitt lilla ljudkort fick en dubbel utväg det sprack på mitten.

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaXXoreliten
När jag skulle byta prolle kylare så gick jag lös med lite våld, sedan när jag fått lös kylflänsen så ser jag att det fattas ett stycke proccesor då tittar jag under kylflänsen och där sitter min proccesor med ganska många vikta ben... tack och lov så var dom inte böjda så mycket så det var bara att böja tillbaka dom.

Lite kul eftersom du nickar HaXXoreliten

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Brände en TB1Ghz för att jag skulle dona med den airduct som jag satt dit med följd att hela kylpaketet lyfter på sig och en sekund senare har jaGg svart bild på skärmen. Var nu inte för ledsen över det iom att den började bli för långsam så köpte nya grejer senare den månaden men har iaf lärt mig att ta det lugnt inne i chassit om strömmen är på och helst bryta den innan man gör något.

Permalänk
Medlem

Kan berätta om en tabbe som ett gäng inbrottstjuvar gjorde på farsans jobb. Tjuvarna var väll inte så bra på datorer men ville inte ha en mac med sig. Alla nya macar ser ju ut på sitt sätt men tjuvarna väljer att sno en liten vit fyrkantig som de antagligen trodde var en pc, detta var den äldsta macen på kontoret

Permalänk
Medlem

Har väl gjort hur många tabbar som helst med tiden.

Men den senaste var efter att jag kört memtest en del (har haft lite instabilitetsproblem med ramet så har testat olika inställningar). Hårddiskarna var inte ikopplade och när jag var färdig stängde jag av datorn och kopplade in diskarna och startade datorn.

Windows startar och startar om direkt efter att windows loggan dykt upp. Blir lite förvånad (och irriterad), startar om. Samma sak händer.
Då blev man bara sådär löjligt trött på allt datorelände (var en del den veckan), aja, starta felsäkert då. Nejnej, datorn startar om även när man försöker boota i felsäkert.

Då börjar man bli riktigt irriterad (sen kväll, en del att göra och tidig morgon dagen därpå). Då tror jag ju att ramet varigt korrupt och lyckats förstöra något i windows. Efter en hel del pillande så kommer jag av misstag in på hard-drive boot order i bios och ser att beteckningarna på diskarna inte stämmer.
Av någon sketen anledning så är inte SATA kontakterna på mobot i samma ordning som de i BIOSet så den försökte boota från fel hårddisk där det med min tur förstås var en windows installation på som var riktigt gammal och risen (och som jag bara hade kvar som backup innan jag tömt allt viktigt (man missar alltid några favoriter eller nåt ) och som också kom från en helt annan dator.

Datorn var ny och den disken som det rörde sig om hade jag inte inkopplad först så då hamnade den automatiskt efter i bootlistan - tills jag drog ut alla och stoppade in alla igen.

Och jag hade bara tur som upptäckte det (att jag inte tänkte på det skyller jag på att jag var trött ). Fatta vad störd man skulle bli om man startat en windowsinstallation och när den var färdig insett att man jobbat mot fel hårddisk.

Permalänk
Medlem

Jag lyckade förstöra något med drivercleaner en gång. Därefter så ville inte windows starta upp, utan startade om så fort xp bootscreenen kom upp. Testade förgäves ett antal gånger innan jag kom på den korkade iden att stoppa i windows cd:n och reparera installationen (körde sp2, sivan innehöll sp1). När reparationen var klar och problemet kvarstod så insåg jag min tabbe. Blev till nyinstalation då, förlorade dessutom an massa data på köpet. Kom senare på att jag kunde ha bootat ifrån en linux live-cd och spara all data till en annan disk :(.

En annan totalkorkad tabbe jag gjort, var att mecka i datorn medans den var på. Dröjde inte länge förrän två sladdar vidrörde varandra och datorns surrande plötsigt tystnade.
Fick en chock där men dator fungerade finemang efteråt

Visa signatur
Permalänk

när jag byggde ihop min dator så gjorde jag ett antal fel - det mesta var helt oskyldiga missar som att beställa en för stor CPU-kylare etc.

men höjden nådde jag när jag i slutskedet skulle koppla in min nätdel. allting gick bra utan mer än nödvändigt våld fram tills den magiska stunden så jag skulle starta min nya fina dator. jag håller ett litet högtidligt tal och trycker in knappen. i samma stund som jag släpper knappen går en säkring i mitt rum. tror du man blev snopen eller?

okej, jag kopplade lite fel så att det blev en mindre kortslutning. skickade in min nätdel och fick en ny på posten...
-OCH JAG GÖR SAMMA SAK IGEN!

jag låg ner och kved av skratt. fick skicka in igen (igen), och bad sedan en av min fars vänner att koppla in min nya (nya) nätdel. datorn har funkat bra ända sen!

lite pinsamt såhär i efterhand.

Visa signatur

Lian Li PC73-SL | Tagan 480W | MSI K8N Neo Platinum nForce3 | AMD 3500+ + Swiftech MCX6400-V | PNY GeForce 6800 GT + Zalman VF700-CU | Corsair TWINX 2x512 MB Seagate Barracuda 200 GB | NEC 3540A | Creative SB Audigy 2 ZS | Logitech Z-5500 | Samsung SyncMaster 913B | Logitech MX510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouschakka
när jag byggde ihop min dator så gjorde jag ett antal fel - det mesta var helt oskyldiga missar som att beställa en för stor CPU-kylare etc.

men höjden nådde jag när jag i slutskedet skulle koppla in min nätdel. allting gick bra utan mer än nödvändigt våld fram tills den magiska stunden så jag skulle starta min nya fina dator. jag håller ett litet högtidligt tal och trycker in knappen. i samma stund som jag släpper knappen går en säkring i mitt rum. tror du man blev snopen eller?

okej, jag kopplade lite fel så att det blev en mindre kortslutning. skickade in min nätdel och fick en ny på posten...

jag låg ner och kved av skratt. fick skicka in igen (igen), och bad sedan en av min fars vänner att koppla in min nya (nya) nätdel. datorn har funkat bra ända sen!

Hur kopplade du fel?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouschakka

Jag har då aldrig behövt våld när jag sattit ihop datorer från scratch så du kanske gjorde nåt fel där

Visa signatur

Intel Pentium 4 Celeron D 2.4Ghz | Asus P4P800-E Deluxe | 4*256 Mb | Hercules 3D Prophet 9200 | WD 40Gb | Samsung 120Gb | Seagate 200Gb | Seagate 250Gb | Maxtor 120Gb | Homemade Twin-Tower | 2*Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Skriver här ser det som ett misstag at tjag itne hittar tråden
Finns det ngn tråd för nybörjarguide i datorbygge, har köpt alla delar men vettefan hur ja ska få ihop den!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
Hur kopplade du fel?

jag har inte den blekaste aning. fel, dyrt och roligt blev det iaf!

Visa signatur

Lian Li PC73-SL | Tagan 480W | MSI K8N Neo Platinum nForce3 | AMD 3500+ + Swiftech MCX6400-V | PNY GeForce 6800 GT + Zalman VF700-CU | Corsair TWINX 2x512 MB Seagate Barracuda 200 GB | NEC 3540A | Creative SB Audigy 2 ZS | Logitech Z-5500 | Samsung SyncMaster 913B | Logitech MX510

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henki2
Jag skulle montera en fläkt på ett gammalt Socket 7-moderkort. Tryckte utav bara f*n och en kondensator lossnade! Det var den datorn det!

På socket 7 så brukar det inte vara så svårt att löda om lite om du bara får tag i en kondensator av samma storlek eller att du kan få dit samma kondensator igen. Jag har gjort en liknande grej på mitt MMX kort men fick dit den igen och det funkar men har nu märkt att kortet har blivit skadat av annat våld så jag behöver ett nytt igen.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Man kan försöka vicka ut den, vissa sitter trögare än andra, men ska ändå inte vara någon fara där..

svårt att vicka ut en IDE kontakt när endast kontakten sitter fast i hdd. alltså hade jag ingen kabel att slita i...

men å andra sidan va de rätt kul att spränga lite igen. va ju ett tag sen.

ska nog plocka fram lådan igen och leta reda på nått som kan sprängas...

vi har katter:D

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bondrai
Skriver här ser det som ett misstag at tjag itne hittar tråden
Finns det ngn tråd för nybörjarguide i datorbygge, har köpt alla delar men vettefan hur ja ska få ihop den!

Kolla här ang nybörjarguide http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
vi har katter:D

Du tänker väl ändå inte spränga katterna????
Om du gör det så är du INTE djurvän !!!!:mad:

Visa signatur

Intel Pentium 4 Celeron D 2.4Ghz | Asus P4P800-E Deluxe | 4*256 Mb | Hercules 3D Prophet 9200 | WD 40Gb | Samsung 120Gb | Seagate 200Gb | Seagate 250Gb | Maxtor 120Gb | Homemade Twin-Tower | 2*Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mohikan
Du tänker väl ändå inte spränga katterna????
Om du gör det så är du INTE djurvän !!!!:mad:

Nähä? Jag trodde det var så djurvänner gjorde

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa
Nähä? Jag trodde det var så djurvänner gjorde

Visserligen vill väl katterna kunna flyga efter fåglarna men det här är ju löjligt värre:rolleyes: =/ =/ =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Största misstaget någonsin?

Börjat clocka min cpu (3.2 prescott) och konstanterade rätt snabbt att här behövs det rejäla grejjer.
Stack ner till lokala hälaren och köpte mig det största jag såg i cpu-kylningsväg.
Zalman 7700CU, ivrig som man e så startade man direkt när man kom hem. Bort med det gamla, lista ut hur f*n man skulle sätta dit denna (Varför läsa manualen) =P

Efter lång tids slit fick jag dit den och skulle starta, den startade men fick ingen bild, började flippa med skärm och grafikkort (Utan antistatskydd).

Slutade iallafall med att jag tog av den nya kylaren och såg 2 hål ner genom moderkortet (Använde fel skruvar)...

Iväg och köper nytt moderkort sätter ihop det. Knäpper igång, fortfarande ingen bild, ungefär nu börjar jag tänka på att kasta ut den...

Tog iallafall förnuftet till fånga och provade byta grafikkort till ngn gammal variant som uppfanns under 1800-talet tror jag...

Mkt riktigt så fick jag bild då.

Så ett moderkort och ett grafikkort senare fick jag det fungera...

p.s var även tvungen att köpa ny fläns till nordbrygga och nya minnen (fick inte plats i sloten med en stor fläkt brevid)...

Visa signatur

The one and only

Knight Rider....

Permalänk
Avstängd

lyckats bränna 2 (två) OLED displayer....

Visa signatur
Permalänk

Brände sönder mitt asus p4r800 V-Deluxe mobbo och mitt andra va fan det nu hette när jag bara bytte graffe kort. Nu sparar jag till nytt...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades när jag var runt 12 år gammal hitta komprimeringsverktyget i win 95 bland Administratörsverktygen. Fine, tänker jag, mer utrymme. Komprimerar hela hårddisken med OS och allt. Fanns inte en fil som var intakt efter det äventyret...

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk
Medlem

bytte cpu kylare i burken med en cigg i munnen och tappade ciggen på moderkortet och fick inte upp den.. Det moderkortet var bara att slänga och skynda sig för att inhandla ett nytt

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

det roligaste ja har varit med om var en nyårs afton när ja var sjuk som satan å satt på mitt rum å inte tänkte på kl hade suttit med datan hela dan å pressat skiten ur den för en gångsskull hehe så ja annvänder bordsfläkt för övrigt för att kyla men så klart att man glömmer den just då hehe så när ja spelat klart å pressat klart den ska ja ut på nätet runt 12 tiden så klart det ska spotta gnistror ur moderkortet och en säkring på moderkortet flyger ut med en jävla fart gissa om ja blev snopen? hahaha så efter drog alla grannar igång med nyårsraketer så mitt nyårslöfte det året var att inte bränna ett moderkort till hehe men hur det gick med det kan ni tänka ut själva

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killspray
det roligaste ja har varit med om var en nyårs afton när ja var sjuk som satan å satt på mitt rum å inte tänkte på kl hade suttit med datan hela dan å pressat skiten ur den för en gångsskull hehe så ja annvänder bordsfläkt för övrigt för att kyla men så klart att man glömmer den just då hehe så när ja spelat klart å pressat klart den ska ja ut på nätet runt 12 tiden så klart det ska spotta gnistror ur moderkortet och en säkring på moderkortet flyger ut med en jävla fart gissa om ja blev snopen? hahaha så efter drog alla grannar igång med nyårsraketer så mitt nyårslöfte det året var att inte bränna ett moderkort till hehe men hur det gick med det kan ni tänka ut själva

Säkring på moderkortet? WTF?!

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

en sån svart plupp som sticker ut. vet inte vad det heter...:D

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Du menar kanske en kondensator ?

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk

Ah, ja kondensatorer kan göra massa konstiga saker... Allt från att tjuta, till att bubbla, till att sprängas, till att jag vet inte vad.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

roligast är det med en elektrolyt-kondensator för 16v som man kör in i väggutaget
(på lämpligt avstånd alltså)
(fick prova det i högstadiet på 5m avstånd)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mohikan
roligast är det med en elektrolyt-kondensator för 16v som man kör in i väggutaget
(på lämpligt avstånd alltså)
(fick prova det i högstadiet på 5m avstånd)

Vad gör den roliga saken då?

Visa signatur

/car2ns